Salman Rushdie spune că scriitorii şi-au pierdut influenţa în Occident
https://www.ziarulmetropolis.ro/salman-rushdie-spune-ca-scriitorii-si-au-pierdut-influenta-in-occident/

Scriitorul britanic de origine indiană Salman Rushdie este de părere că literatura şi-a pierdut în mare parte influenţa în Occident, iar când vine vorba de lucruri importante în locul scriitorilor se fac auzite vedetele de film, relatează luni agenţia Reuters. Rushdie /65 de ani/, care tocmai şi-a lansat o autobiografie referitoare la anii petrecuţi în […]

Un articol de |1 octombrie 2012

Scriitorul britanic de origine indiană Salman Rushdie este de părere că literatura şi-a pierdut în mare parte influenţa în Occident, iar când vine vorba de lucruri importante în locul scriitorilor se fac auzite vedetele de film, relatează luni agenţia Reuters.

Rushdie /65 de ani/, care tocmai şi-a lansat o autobiografie referitoare la anii petrecuţi în clandestinitate, după ‘fatwa’ emisă împotriva sa pentru Versetele Satanice considerate blasfemiatoare, apreciază de asemenea că revoltele ‘primăverii arabe’ au eşuat, dar că totuşi există speranţe ca societăţile musulmane să devină mai libere, în viitor. Scriitorul a adoptat un ton mai dur în privinţa unor personalităţi cum sunt Rupert Murdoch, prinţul Charles sau John Le Carre, care, afirmă el, nu i-au acordat ajutor în acei ani sumbri.

‘Am senzaţia că oamenii consideră că literatura este mai puţin importantă’, a declarat Rushdie în interviul acordat agenţiei vineri, la librăria Waterstones din centrul Londrei. ‘Dacă ne gândim la America, de exemplu, există o generaţie mai vârstnică decât mine în rândurile căreia scriitori ca Susan Sontag, Norman Mailer sau Gore Vidal aveau un cuvânt semnificativ de spus în chestiunile la ordinea zilei. Acum practic nu mai există scriitori. În schimb avem staruri de film, aşa că dacă eşti George Clooney sau Angelina Jolie ai şi posibilitatea de a lua cuvântul în problemele publice, iar oamenii te vor asculta aşa cum îi ascultau mai demult pe Mailer şi Sontag. E o schimbare’, a punctat scriitorul.

Altfel stă situaţia în statele cu regimuri autoritare, unde literatura şi-a păstrat o parte din puteri. ‘În asemenea locuri, literatura continuă să fie importantă, aşa cum puteţi vedea prin măsurile luate împotriva unor scriitori’, a remarcat Rushdie, evocând între aceste state China.

În privinţa uneia din cele mai presante probleme cu care se confruntă liderii din ziua de azi – controversa dintre libertatea de exprimare şi dorinţa de a evita ofensarea credinţelor celorlalţi -, Rushdie afirmă că va continua să ia apărarea dreptului persoanelor de a-şi exprima opiniile, fie şi în cel mai provocator mod. Autobiografia sa Joseph Anton a fost lansată chiar în timp ce un film american care îl ia în derâdere pe profetul Mahomed a generat proteste sângeroase în lumea musulmană.

‘E limpede că trebuie apărate şi lucrurile cu care nu eşti de acord’, a spus el, întrebat dacă, în opinia sa, filmul ar fi trebuit cenzurat într-un fel sau altul. ‘Ce mai înseamnă libertatea de exprimare dacă este valabilă doar pentru cei cu care eşti de acord? De multe ori, într-o discuţie liberă, ajungi să iei apărarea unor lucruri care de fapt nu-ţi plac. Am văzut respectivul film şi este foarte prost. E atât de incompetent încât mă mir cum de s-a putut supăra cineva din cauza lui’, a mărturisit Rushdie, evocând o ‘industrie a mâniei’ care încinge deliberat spiritele credincioşilor.

Întrebat dacă se teme pentru viaţa lui, Salman Rushdie a replicat că ‘lumea este un loc periculos şi niciodată nu eşti 100% în siguranţă’. ‘Dar în general în ultimul deceniu a fost chiar bine’, a adăugat el.

Scriitorul şi-a exprimat speranţa că ţările musulmane şi cele nemusulmane vor ajunge la o mai bună înţelegere, dar numai pe termen lung. ‘Sunt mai puţin optimist pe termen scurt, pentru că acum temperatura este foarte ridicată, dar pe termen mediu spre lung cred că va fi o schimbare. În ţările unde radicalismul islamic era cel mai puternic, şi ura faţă de el a crescut. Iranienii nu sunt îndrăgostiţi de regimul ayatollahilor, poporul afgan nu era îndrăgostit de talibani’.

Potrivit lui Rushdie, revoltele ‘primăverii arabe’ au eşuat, dar lupta pentru o societate liberă nu va înceta. ‘Pe termen lung trebuie să credem că tinerii din lumea arabă care cer o viaţă mai bună îşi vor face cunoscută viziunea într-un fel sau altul’, a conchis scriitorul.

Sursa: Agerpres

16
/02
/17

Biletele individuale pentru Festivalul Enescu 2017 s-au pus în vânzare în această dimineață (16 februarie), de la ora 10.00, în rețeaua EVENTIM, atât online, cât și în rețeaua magazinelor EVENTIM din întreaga țară la birourile EVENTIM din București și din țară, precum și pe site-urile EVENTIM din străinatate şi în reţelele EVENTIM internaţionale. Între 2 și 24 septembrie, Festivalul Enescu aduce la București și în alte șapte orașe din peste 3.000 de artiști din întreaga lume în cadrul a 80 de evenimente.

15
/02
/17

“Fac multă comedie – în proporţie de 75-80%, dar o fac cumva împotriva firii mele. Eu sunt un tip romantic, melancolic, reflexiv, am exaltări doar pe scenă.” – George Ivașcu. În copilărie a jucat fotbal pe maidan, în cartierul Militari. A stat în poartă şi a apărat până şi-a rupt mâna. Mai târziu, şi-a apărat visurile, jucând nu între blocuri, ci pe marea scenă a Teatrului Naţional din Bucureşti. Apoi a construit un teatru, Teatrul Metropolis. George Ivașcu, actorul și directorul Teatrului Metropolis, împlinește astăzi 49 de ani.

15
/02
/17

Concertul Orchestrei Naţionale Radio din 17 februarie 2017, ora 19.00, de la Sala Radio, îl va aduce la pupitru pe cunoscutul dirijor Cristian Oroșanu. Programul va cuprinde exclusiv muzică rusă, respectiv Simfonia concertantă în mi minor pentru violoncel şi orchestră, op. 125 de Prokofiev, avându-l ca solist pe tânărul violoncelist Ştefan Cazacu, şi superba Simfonie Manfred în si minor, op. 58, de Ceaikovski.

15
/02
/17

Teatrul Apollo111 și Asociația SUB25 anunță lansarea proiectului SATELIT, dedicat regizorilor români tineri. Acești sunt invitați să înscrie în concurs proiecte de teatru după texte scrise de autori români contemporani. Membrii echipei artistice (regizor, scenograf, coregraf, compozitor etc; actorii nu sunt incluși) trebuie să aibă sub 35 de ani. Două proiecte câștigătoare vor fi produse și montate pe scena teatrului Apollo111.

15
/02
/17

Joacă la Teatrul Excelsior în #EmojiPlay, un spectacol admirabil semnat Gigi Căciuleanu. Adrian Nour – talentat actor, dansator, cântăreț – vorbește despre spectacol, despre creatorul acestuia, despre emoticoane – „colegi” de scenă… Vă îndemnăm să vedeți această creație în 16 februarie – de la ora 19:00. Cu dragoste de teatru în luna în care e sărbătorită dragostea!

15
/02
/17

De peste 25 de ani nu mai stau la cozi. Prefer să pierd trenul, dar coadă nu servesc. Am trăit într-o vreme când nu puteai să cumperi o pâine fără să stai o oră la coadă, așa că…

15
/02
/17

Într-o zi de 15 februarie se năşteau regizorul Alexandru Bocăneţ, criticul Titu Maiorescu şi astronomul renascentist Galileo Galilei. Tot pe 15 februarie (1990) lua înfiinţă Uniunea Teatrelor din România (UNITER), avându-l ca preşedinte pe actorul Ion Caramitru.

14
/02
/17

Compania de Librării București (CLB), cel mai vechi lanț de librării din România, a realizat bilațul vânzărilor de carte din capitală pe anul 2016. Cum CLB este singurul lanț de librării care este prezent cu spații comerciale în toate cele 6 sectoare ale capitalei, datele de vânzări reprezintă, în fapt, o radiografie a situației consumului de carte pentru întregul București.

14
/02
/17

Miercuri, 15 februarie, de la ora 19.00, Editura Humanitas Fiction ne aşteaptă la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, la lansarea cărţii „Ce se întâmplă în iubire”, un nou bestseller al celebrului scriitor britanic Alain de Botton, publicat în colecţia Raftul Denisei.

14
/02
/17

Pe 17 februarie, de la ora 20.00, la Sala Atelier din Matei Voievod 75-77 se joacă ''Medeea'', un spectacol scris și regizat de Andreea Iacomiță. Este cea mai nouă producție a Laboratorului de creație inițiat de Iaco și echipa sa de tineri actori. Vă invităm să o descoperiți pe Andreea Iacomiță în interviul următor.

14
/02
/17

MEMORIA CULTURALĂ „Sînt actor, deci liber de a fi oricînd adolescent“, mărturisea Grigore Vasiliu Birlic, într-o scrisoare adresată teatrului şi publicului. „Cei trei pereţi între care ne mişcăm sînt din carton vopsit, dar simbolizează adevărul, binele şi frumosul. Iar voi — onorat şi iubit public — consideraţi-vă invitaţi la cel mai nobil banchet: totul s-a făcut pentru voi, prin voi“. Ziarul Metropolis vă prezintă un text emoţionant, publicat de marele actor, acum 60 de ani, în revista Teatrul.