Saloanele SoNoRo – al patrulea episod, Living Room Music, disponibil online, pe platforma art.raiffeisen.ro
https://www.ziarulmetropolis.ro/saloanele-sonoro-al-patrulea-episod-living-room-music-disponibil-online-pe-platforma-art-raiffeisen-ro/

Raiffeisen Art Proiect – Stagiune Virtuală (art.raiffeisen.ro) anunţă cel de-al patrulea episod al Saloanelor SoNoRo: Living Room Music

Un articol de Petre Ivan|10 mai 2022

Conceput ca o invitație de a vizita, în cheie metaforică, saloanele a patru compozitori diferiți (Edward Elgar, Dan Dediu, Jean Sibelius și John Cage) episodul este disponibil gratuit, pe art.raiffeisen.ro, și poate fi vizionat aici.

Muzica de cameră
Începând cu anii 1500, până la mijlocul anilor 1700, muzica a fost clasificată după funcția sa socială: muzică bisericească, muzică de teatru sau muzică de cameră – un termen care a inclus toată muzica laică ce era interpretată în saloanele private, vocal sau intrumental, solo sau ansamblu.

Tradiția muzicii de cameră (de salon) a fost instituită pentru prima dată la sfârșitul anilor 1700 și începutul anilor 1800 de Hadyn, Mozart și Beethoven în așa-numita epocă clasică vieneză. În respectivele saloane se interpretau triouri, cvartete, cvintete compuse pentru instrumente cu corzi, pian sau instrumente de suflat.

Edward Elgar (1857-1934), compozitor și dirijor englez, un autodidact, a fost organist, a cântat la vioară, a acordat lecții de instrument și a lucrat la un azil de bătrâni, iar când a scris Variațiunile „Enigma” a reușit să cucerească Anglia, fiind considerat cel mai influent compozitor englez. Spre finalul vieții a primit titlul de „Baronul Elgar de Broadheath”.
În film veți putea asculta, în interpretarea violistului Răzvan Popovici și a pianistei Cristiana Mihart, și lucrarea „Salut d’amour” pe care Elgar a compus-o pentru cea care urma să îi devină soție.

Inovații
În secolul XX scena muzicală s-a dezvoltat rapid, producându-se multe schimbări. A apărut muzica nouă, experimentală, inovatoare și cu un impact decisiv, care a schimbat întreaga percepție a celor care o ascultau. Neoclasicismul și expresionismul și-au făcut intrarea după 1900. Aleatorismul, atonalismul, serialismul, muzica concretă, muzica electronică și muzica de factură conceptuală au apărut și s-au dezvoltat în timpul acestui secol, iar lumi noi s-au deschis către public.

Dan Dediu, compozitor, fost rector al Universității de Muzică din București, a fost invitat să răspundă la întrebarea: „Cum este în salonul unui compozitor din zilele noastre?” De la Liszt, care a fost și călugăr, compozitorul e un artist, dar a dobândit și valențe de inginer sau om de știință, poate fi și profesor de compoziție, dar are și funcții administrative. Îl veți asculta pe Dan Dediu interpretând alături de soția sa, Valentina Sandu-Dediu, compoziția proprie – „Idile și gherile”.

Jean Sibelius (1865-1957) „Este un erou. Nu pentru că reprezintă o țară, ci pentru că este întruchiparea spiritului timpului său”, spune pianista Diana Ketler, directorul artistic al Festivalului SoNoRo. Acest compozitor, în lucrările sale, „este uneori cald și pasional, iar alteori distant și rece, cu alte cuvinte are totul, fiind romantic în deplinătatea sensului acestui cuvânt”. Din film aflăm că a trăit cu soția lui și cele cinci fiice într-o casă construită de un prieten arhitect, un centru al vieții lor sociale și muzicale, și că îi plăceau friptura de rață și stridiile. Primea sute de scrisori pe zi, dar și cadouri, fiind un compozitor extrem de apreciat. În muzica lui a fost inspirat de ceea ce reprezenta natura – pădurile, lacurile și în mod special copacii. Extraordinara compoziție „Copacii” este interpretată în acest film de Diana Ketler.

John Cage (1912-1992) este „cunoscut pentru teoria despre egalitatea sunetelor, precum și pentru creația revoluționară construită în jurul conceptelor de liniște, vid și timp. Inspirată de picturile de un alb total ale prietenului său, Robert Rauschenberg, legendara lucrare în trei părți 4’33” compusă de Cage este celebră pentru că îi dă artistului care o interpretează indicația de a nu cânta nimic de-a lungul duratei sale […]”, spunea Clemency Burton-Hill în cartea „Un an magic”.
John Cage a reprezentat o revoluție a muzicii secolului XX. Adept al budismului, cu o gândire paradoxală, acesta afirma: „Nu îmi e teamă de ideile inovatoare, ci de cele învechite”, utilizând obiecte neobișnuite pentru a crea muzică, precum furculițe și cuțite, în lucrarea „Living Room Music” (1940). Inclusă într-o ediție anterioară a Festivalului SoNoRo, lucrarea poate fi vizionată în acest film.

Momente muzicale:
Edward Elgar – Salut d’amour
Edward Elgar – Chanson de matin
Edward Elgar – Chanson de nuit
Dan Dediu – Idile și gherile (Idilă fur Gretchen)
Jean Sibelius – The Trees
John Cage – Living Room Music

Saloanele SoNoRo este un proiect care poartă amprenta proaspătă și creativă a echipei SoNoRo și constă dintr-o serie de cinci filme despre muzică și muzicieni, fiecare dedicat unui subiect care ar fi putut să fie centrul unui salon muzical în alte timpuri, acum transformat într-un salon virtual. Ultimul episod al seriei, „Stan Golestan – de la Vaslui la Paris”, îl prezintă pe compozitorul franco-român care a plecat la sfârșitul secolului al XX-lea de la Vaslui și a cucerit Parisul. Episodul va fi disponibil pe platforma Raiffeisen Art Proiect începând cu 19 mai.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.