„Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria vânzărilor de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/salvator-mundi-a-devenit-cel-mai-scump-tablou-din-istoria-vanzarilor-de-arta/

Un tablou al pictorului italian Leonardo da Vinci a fost adjudecat miercuri cu suma de 450,3 milioane de dolari la o licitaţie organizată de casa Christie’s la New York, pulverizând precedentul record de preţ pentru cea mai scumpă operă de artă din lume.

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2017

La finalul unei licitații care a durat 19 minute, „Salvator Mundi„, ultimul tablou al maestrului renascentist aflat încă într-o colecție privată, a depășit cu mult precedentul record mondial de preț, deținut de tabloul „Les Femmes d’Alger”, de Pablo Picasso, ce a fost vândut cu 179,4 milioane de dolari la o licitație organizată în 2015.

Într-o conferință de presă organizată după licitația de miercuri seară, reprezentanții casei Christie’s au refuzat să ofere informații despre identitatea cumpărătorului și despre ceilalți participanți la licitație, limitându-se să precizeze doar faptul că aceștia proveneau din lumea întreagă.

Casa organizatoare estimase la 100 de milioane de dolari valoarea acestei pânze cu dimensiunile de 65 centimetri x 45 centimetri, ce a fost vândută cu doar 45 de lire sterline în 1958, cu mult timp înainte ca ea să fie autentificată și atribuită lui Leonardo da Vinci, în 2005.

Deși este imposibil de stabilit cu certitudine, se pare că „Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria tuturor vânzărilor de artă, inclusiv în cadrul tranzacțiilor private.

Două tablouri, unul pictat de Willem de Kooning și altul de Paul Gauguin, vândute în cadrul unor licitații private în 2015 cu 300 de milioane de dolari fiecare, potrivit mai multor companii media americane, erau considerate până acum cele mai scumpe opere de artă din lume.

„Este un moment mare pentru Christie’s și, cred eu, un moment mare pentru piața operelor de artă”, a declarat la finalul licitației directorul general al casei organizatoare, Guillaume Cerutti.

Pictura lui Leonardo da Vinci se afla până miercuri în proprietatea miliardarului rus Dmitri Rybolovlev, un oligarh exilat care este președintele clubului de fotbal AS Monaco.

Magnatul rus l-a cumpărat cu 127,5 milioane de dolari de la un comerciant de artă elvețian, Yves Bouvier, care îl achiziționase la rândul lui cu puțin timp înainte cu suma de 80 de milioane de dolari.

De atunci, Dmitri Rybolovlev și Yves Bouvier sunt prinși într-o veritabilă bătălie judiciară, miliardarul rus acuzându-l pe comerciantul de artă că și-a acordat marje exorbitante pentru tablourile pe care le cumpăra în numele lui.

Miercuri, într-o sală arhiplină, licitația pentru „Salvator Mundi” a început de la prețul de 70 de milioane de dolari, însă a trecut apoi prin 53 de oferte succesive și a ajuns la 400 de milioane de dolari. Prețul final de vânzare, ce include taxe și comisioane, a fost de 450,3 milioane de dolari.

La jumătatea licitației, așa cum se întâmplă adeseori, aceasta a devenit un duel între doi cumpărători anonimi, care își plasau ofertele prin telefon, prin intermediul angajaților casei Christie’s.

La pragul de 200 de milioane de dolari, un colecționar s-a ridicat din rândul publicului, alcătuit în mod vizibil din multe persoane care erau puțin obișnuite cu atmosfera licitațiilor de artă.

Lovitura finală de ciocan, care a stabilit prețul final, a declanșat un val de aplauze și de exclamații în rândul persoanelor prezente în sală.

După autentificarea sa în 2005, câțiva specialiști au emis anumite rezerve în legătură cu rolul efectiv avut de Leonardo da Vinci în conceperea acestui tablou.

Operele de artă create înainte de secolul al XIX-lea sunt rareori scoase la licitație, întrucât cele mai multe dintre ele se află deja în muzee, fapt care a lăsat să planeze o anumită incertitudine asupra prețului ce ar fi putut să fie atins de tabloul maestrului renascentist.

Însă câțiva colecționari bogați au spulberat aceste dubii în doar câteva minute.

Ei au confirmat astfel că după prețul senzațional de 110,5 milioane de dolari ce a fost plătit în luna mai pentru un tablou de Basquiat, piața operelor de artă revine la nivelul său maxim din 2015, un moment ce a fost considerat de experți drept o perioadă de „supraîncălzire” a acestui sector de activitate.

De la începutul licitațiilor de toamnă, luni, recorduri de preț au fost deja stabilite pentru opere semnate de Fernand Leger (70 milioane de dolari), Marc Chagall (28,5 milioane de dolari) și Rene Magritte (20,5 milioane de dolari).

Luni, tabloul „Laboureur dans le champ”, de Vincent Van Gogh, a fost adjudecat cu 81,3 milioane de dolari, la mică distanță de recordul absolut de preț pentru un tablou al pictorului olandez, stabilit în 1990 de „Portrait du Dr. Gachet”, ce a fost vândut cu 82,5 milioane de dolari la o licitație organizată de casa Christie’s la New York.

În epocă, acel portret pe pânză a fost considerat cel mai scump tablou din lume.

Foto: Salvator Mundi – facebook

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

24
/09
/20

Fundația Calea Victoriei aduce o mulțime de noutăți în programul de cursuri online al lunii octombrie, ca să te bucuri de seri reușite și energizante. Istorie și artă urbană, dicție și cetăți medievale, negociere și literatură sau comedie sunt doar câteva posibilități.

10
/09
/20

Ca o încununare a stilurilor arhitecturale neogotic, romantic şi neobaroc, Palatul din centrul Iașilor, conceput în spiritul palatelor comunale din Europa de Vest, priveşte semeţ în fiecare zi peste orizonturile capitalei culturale a Moldovei. Palatul a fost construit între anii 1906-1925 de către arhitectul Ion. D. Berindey, având suprafața totală de 34.236,35 mp.

08
/09
/20

Proiectul multidisciplinar H3 Garden before detach() se lansează miercuri, 9 septembrie, în București, pe Popa Nan 82. Cinci seri de muzică live, mai multe reprezentații ale spectacolului-instalație Who Am I? A human-robot performance decât erau prevăzute datorită cererii publicului și o expoziție fără precedent de instalații interactive reprezintă perspectiva dinamică pe care H3 o propune în această toamnă.