Samoilă Mârza „Fotograful Unirii“, spectacol și expoziție la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/samoila-marza-fotograful-unirii-spectacol-si-expozitie-la-tnb/

În cadrul Programului Centenarul Marii Uniri, Institutul Cultural Român în parteneriat cu Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti organizează şi prezintă, în premieră naţională, producţia Teatrului de Artă Deva „Fotograful Unirii“ de Denis Dinulescu,în regia lui Mihai Panaitescu.

Un articol de Petre Ivan|28 februarie 2018

Cu acest prilej va fi prezentată expoziția de fotografie și tehnică fotografică de acum un secol „100 de chipuri românești“ de Radu Chindriș, produsă de „Fugașin & Partenerii“.

Samoilă Mârza, interpretat de Rarer Dodiu angajatul Muzeului Unirii din Alba Iulia

Evenimentul este dedicat lui Samoilă Mârza, de la care ne-au rămas puținele și singurele fotografii-mărturie cu delegațiile prezente la Marea Adunare Populară de la Alba Iulia, are loc duminică, 4 martie 2018, ora 19:00, la Sala Studio, respectiv în foaierul de la etajul întâi al Teatrului Național București.

Spectacolul Teatrului de Artă Deva, în regia lui Mihai Panaitescu, care a avut o avanpremieră cu public în ianuarie 2018 la Deva, este inspirat din realitate: Samoilă Mârza poate fi numit pe drept cuvânt „Fotograful Unirii“ și este un veritabil erou al acelor vremuri, inclusiv pentru că fotografiile sale cu scene exterioare ale delegațiilor reunite în număr foarte mare pe 1 decembrie 1918, la Alba Iulia, au avut un rol major în dovedirea actului de voință populară masivă la tratativele de pace care au consfințit ulterior unirea Transilvaniei cu România.

Din distribuția spectacolului fac parteEugen Pădureanu (Samoilă Mârza), Delia Lazăr (soția lui), Mihai Panaitescu (un militar al Armatei Române), Andreea Pascu (Nepoata României Mârza).

Destinul lui Samoilă Mârza este unul dramatic. Înrolat ca fotograf militar de Imperiul austro-ungar pe fronturile Primului Război Mondial din Italia și Galiția, Mârza fixează ororile conflagrației pe plăcile de sticlă ale aparatelor de fotografiat de acum un veac. Lăsat la vatră, pleacă de la Galtiu, pe bicicletă, la Adunarea de la Alba Iulia, dar nu este primit în Sala Unirii fiindcă nu avea acreditare.

Așadar imortalizează doar scenele exterioare. La începutul anului 1919 Samoilă Mârza și-a publicat fotografiile într-un album intitulat „Marea adunare de la Alba Iulia în chipuri“, menționat și în ziarul „Alba Iulia“ din 10 martie.

Albumul a fost prezentat de către delegația română și la Conferința de pace de la Versailles.Spre sfârșitul vieții, sărac și demn, Samoilă Mârza vrea să îi dea lui Ceaușescu un album cu fotografiile sale, și are sprijinul unui militar român care, de altfel, apare de-a lungul timpului, în spectacol, însoțind mereu destinul eroului.

Institutul Cultural Român intenționează să sprijine de-a lungul anului 2018 itinerarea spectacolului Teatrulului de Artă Deva și a unei formule sintetice a expoziției în țară și în străinătate.

„Fugașin&Partenerii“ și-a propus prin proiectul său să realizeze portretele celor mai importanți români ai momentului actualprin tehnica veche a fotografierii pe sticlă, a developării pe colodiu umed și tipăririi pe hârtie din bumbac, precum și realizarea unui album dedicat proiectului.

Foto: Samoilă Mârza „Fotograful Unirii“ – facebook

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.