Scrisoare deschisă a echipei Teatrului Tineretului „Metropolis” către publicul spectator
https://www.ziarulmetropolis.ro/scrisoare-deschisa-a-echipei-teatrului-tineretului-metropolis-catre-publicul-spectator/

„La ceas aniversar, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existenţă, nu putem decât să avem speranţa că Teatrul Tineretului „Metropolis” – pe a cărui scenă au jucat şi debutat sute de tineri artişti şi locul unde Olga Tudorache şi Radu Beligan au fost aplaudaţi pentru ultima dată – nu va deveni istorie“, scrie echipa Teatrului Metropolis, într-o scrisoare pe care Ziarul Metropolis o publică integral.

Un articol de Ziarul Metropolis|5 aprilie 2022

Astfel, Teatrul Tineretului „Metropolis”, primul și cel mai important teatru de proiecte, este astăzi în imposibilitatea de a-și mai susține activitatea artistică. Această situație a generat în spațiul public tot felul de acuzații nefondate la care, din respect pentru spectatori, ne vedem datori să răspundem.

Prima afirmație falsă este că Teatrul Tineretului „Metropolis” își mai poate susține activitatea în continuare după acordarea bugetului pe anul 2022 de către Consiliul General al Municipiului București. În realitate, la finele anului 2021, Teatrul Tineretului „Metropolis” avea o datorie de 626.079,48 lei, generată de activitatea de bază (artiști, producție, drepturi de autor și conexe, colaboratori etc.), restul de 489.262,90 lei fiind către alte entități care au legătură cu activitatea curentă. Deci, un total de 1.115.342, 38, la finalul anului 2021.

Această datorie este generată de către conducerea Primăriei Municipiului București,  care nu a respectat bugetul aprobat de către Consiliul General al Municipiului București în anul 2021. Primăria are cunoștință de această datorie care reiese din raportările lunare pe care teatrul le face, în mod obligatoriu, către Direcția Economică a Primăriei Municipiului București, aflată în subordinea Primarului General.

În anul 2022, din bugetul alocat de 1.100.000 lei pentru proiecte, Teatrul Tineretului „Metropolis” trebuie, în primul rând, să achite datoria acumulată din 2021-2022. Obligativitatea achitării restanțelor teatrului reiese din Legea 273/2006 privind finanțele publice locale:

Art.14

(6) La elaborarea bugetelor (…), ordonatorii de credite și autoritățile deliberative au obligația să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăților restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmește bugetul.

 (8) Ordonatorii de credite au obligația ca în execuția bugetelor prevăzute (…) să asigure achitarea plăților restante prevăzute la alin. (6), precum și a plăților restante rezultate în cursul anului curent.

În concluzie, această situație financiară ne pune în incapacitatea faptică de a mai susține spectacole în această stagiune.

În proiectele Teatrului Tineretului Metropolis din anul 2019 au fost implicați 306 actori, dintre care doar 28% erau angajați ai altor entități. Pentru ceilalți 72%, Teatrul Metropolis reprezenta singura sursă de venit constant. Suntem acuzați că facem risipă cu plata actorilor la Teatrul Metropolis. Vă informăm că, în urma verificărilor făcute de organele de control abilitate, am fost sfătuiți ca onorariile acordate pe spectacolele jucate într-o lună să nu depășească un cuantum mediu echivalent cu un salariu mediu lunar pentru un actor de categoria respectivă (conform Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare) . De exemplu, un actor debutant va fi plătit pe reprezentație așa încât să nu depășească un total de 2.500 de lei după spectacolele jucate într-o lună. Teatrul a respectat această recomandare în cele 9 luni ale anului, în care se desfășoară activitatea artistică.

 

Și acum, dragii noștri spectatori, pentru că suntem acuzați că risipim banii pe posturi inutile, să vă povestim cum arata o zi obișnuită din viața teatrului nostru. Folosim trecutul, pentru că acum aceste lucruri nu se mai întâmplă.

 

Teatrul avea programate, zilnic, între 2 și 5 reprezentații în cele 3 săli proprii, la ore diferite. În același timp, în alte săli față de cele de spectacol, se desfășurau cel puțin 2 repetiții pentru noi proiecte.

 

Pentru pregătirea scenei, mașiniștii cărau decorul și îl montau (în cel puțin două dintre cele trei săli). Durata medie de montare a unui decor era cuprinsă între 4 și 6 ore, la care se adaugă o muncă de câteva ore pentru lumini și sunet, în funcție de necesitățile tehnice pe care regizorii artistici le impuneau pentru spectacolul respectiv. Cabinierele pregăteau zilnic toate elementele de costum pentru spectacolul ce urma a fi jucat. Toate aceste activități trebuiau încheiate cu 3 ore înainte de spectacol. În timpul desfășurării spectacolului, în spatele scenei,  în medie 18 persoane se ocupau ca spectacolul să decurgă în termenii stabiliți de regizorul artistic (manevrare decor, lumini etc.). După ieșirea spectatorilor din sală, începea procesul invers, adică demontarea decorului etc.

 

Un element important pentru buna desfășurare a unei reprezentații este coordonatorul spectacolului care primește publicul, după ce repetițiile de dinaintea  spectacolului s-au încheiat. Acesta îi ajută pe spectatori în calitate de garderobier, verifică biletele de acces în sală, îi îndrumă, îi însoțește până la locurile lor dacă e cazul și îi ajută cu orice altă informație de care au nevoie, suplinind astfel atribuțiile care ar fi fost destinate angajaților de pe posturile de garderobier, controlor bilete, plasator sală și supraveghetor spectacol, posturi pe care Teatrul Metropolis nu le deține în statul de funcții. Astfel, același coordonator de spectacole se ocupă și de înapoierea lucrurilor de la garderobă și se asigură că publicul spectator a părăsit teatrul în siguranță. Așadar, un Secretar literar/PR sau Consultant artistic (cu studii superioare în domeniul artistic) își continuă activitatea “pe teren”, seara la spectacol, pe lângă atribuțiile de birou din fișa postului: rezolvarea unor situații instituționale în parteneriate cu alte entități publice, interacțiunea cu publicul, comunicarea în mediul online, dar și offline, suținerea echipei redacționale a Ziarului „Metropolis”, obținerea de drepturi de autor naționale/internaționale, programarea spectacolelor etc.

Teatrul Tineretului „Metropolis” a ales această variantă deoarece nu a considerat necesară supradimensionarea organigramei cu posturi care să fie plătite full-time, în condițiile în care activitatea reală a acestora nu ar depăși 2-3 ore/zi. Drept urmare, aceste atribuții au fost incluse în fișele de post ale Secretarilor literari/PR și ale Consultanților artistici.

Prin comparație, alte instituții de cultură din București au considerat că e nevoie să aibă minimum 3 garderobiere, 2 controlori de bilete și 3 plasatori sală/zi în plus față de 3 Consultanți Artistici și 5 Secretari literari/PR. La Teatrul Tineretului „Metropolis”, un coordonator nu se ocupă doar de un singur proiect, ci uneori de 7-8 proiecte în paralel, din care făceau parte de la 2 până la 40 de artiști/proiect. Nu în ultimul rând, coordonatorul de proiect avea grijă de un spectacol încă din perioada în care se desfășurau repetițiile în faza de lectură până la momentul în care producția era scoasă din repertoriu, după ani la rând în care spectacolul era jucat.

După cum se poate vedea din descrierea de mai sus, un teatru de proiect are nevoie de tot atâția angajați în corpul tehnic și administrativ cât are un teatru de repertoriu, singura diferență fiind că artiștii angajați sunt plătiți pe bază de proiect, doar atunci când se joacă.

În concluzie, ne cerem scuze că în loc să vă găzduim în continuare în sala de teatru, suntem nevoiți să vă scriem o scrisoare cu gândul că aceasta ar putea fi ultima “reprezentație” a Teatrului Tineretului Metropolis.

 

Vă mulțumim pentru atenția acordată.

 

Cu deosebită stimă,

Echipa Teatrului Tineretului „Metropolis”



11
/12
/12

Regizorul Paul Cozighian va susţine pe 16 decembrie la Sala Mică a Naţionalului bucureştean conferinţa cu tema „Faţa nevăzută a zilelor Revoluţiei române”, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional. Prin intermediul camerei de filmat, Paul Cozighian, pe atunci student la regie de film, a fost unul dintre martorii privilegiaţi ai primelor ore ale Revoluţiei. În […]

10
/12
/12

Sâmbătă, 8 decembrie  15:10 Băiatul cu bicicleta/Le gamin au velo de Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2011, 87 min, Belgia/Franța, Dramă. Cu Thomas Doret, Cécile De France. Marele premiu al juriului – Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Cannes 2011 17:00 O afacere regală/A Royal Affair de Nikolaj Arcel, 2012, 128 min, Danemarca/Suedia, Dramă/Istoric/Romantic. Cu Alicia Vikander, Mads […]

10
/12
/12

Premiul Henkel Art Award, ediția 2012, acordat de Henkel Central Eastern European, a fost câștigat anul acesta de artista Marge Monko din Estonia. Anca Benera & Arnold Estefan, câștigătorii preselecției locale din România, s-au numărat printre finaliștii de anul acesta de la Mumok, Viena.   Am profitat de ocazie pentru a discuta cu ei despre […]

10
/12
/12

La Astra Film Festival, între 14 şi 16 decembrie, Moş Crãciun vine mai devreme cu tolba plinã de filme bune. Proiecṭiile vor avea loc la Studioul Horea Bernea de la Muzeul Naṭional al Ţãranului Român.   Din listã fac parte : PHNOM PEN H LULLABY Pawel Kloc | Poland | 2011 | 98′ HE THINKS HE’S […]

10
/12
/12

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului va promova Festivalul şi Concursul Internaţional „George Enescu”, iar România, ca destinaţie de turism, va fi promovată în contextul organizării ediţiei din 2013 a evenimentului.   Potrivit sursei citate, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN) a semnat un protocol de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) pentru promovarea ediţiei din […]

10
/12
/12

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.   „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York […]

10
/12
/12

Programul principalelor instituţii de teatru din Bucureşti în perioada 10 – 16 decembrie:   Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare: luni, 10 decembrie, ora 19:30 – concert susţinut de ansamblul Magic Gospel Pearls; sâmbătă, 15 decembrie, ora 19:30 – „Idolul şi Ion Anapoda” de G.M. Zamfirescu, regia Ion Cojar; duminică, 16 decembrie, ora 19:30 – „Egoistul” […]

10
/12
/12

Google şi-a modificat, luni, logoul, pentru a sărbători 197 de ani de la naşterea Adei Lovelace, matematiciană şi scriitoare engleză, considerată primul programator din lume.   Noul logo o prezintă pe Ada Lovelace stând aşezată pe un scaun şi scriind cu o pană pe un papirus care „se revarsă” de pe masa din faţa sa, […]

10
/12
/12

Festivalul Cinemaiubit şi-a desemnat câştigãtorii. Dupã o serie de filme bune, pline de suspans şi momente memorabile, juriul a decis care sunt filmele de top.   Marele premiu pentru Cel mai bun film: BARBAKAN (PWSFTviF – POLAND), regizat de cãtre: BARTOLOMIEJ ZMUDA Premiul special al juriului: ARBUZ (PWSFTviF – POLAND), regizat de cãtre: TATO KOTELKOTEMSHVILI […]

10
/12
/12

Danaartgallery şi Galeria Odeon vă invită să vizitaţi în perioada 5 – 22 decembrie 2012 ultima expoziţie din acest an – Graphic Poetry (fotografie, grafică şi pictură). Timp de un an şi jumătate, proiectul Conexiuni prin artă a fost prezentat publicului prin mai mult de 30 de expoziţii, organizate în diverse locaţii din Bucureşti. Începând cu luna octombrie a anului trecut, […]

07
/12
/12

Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN) a semnat un parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), concretizat într-un protocol de colaborare pentru promovarea României şi a Festivalului „George Enescu” 2013, a anunţat vineri Biroul de presă al MCPN.   „Festivalul ‘George Enescu’ este evenimentul care promovează cel mai bine numele şi opera marelui compozitor […]

07
/12
/12

Duminicã, 9 decembrie, micul prinṭ poposeşte pe scena teatrului Odeon pentru a aduce frumosul şi simbolicul în faṭa tuturor. Având regia semnatã de cãtre  Carmen Lidia Vidu şi scenografia de cãtre Constantin Ciubotariu, peisa promite  sã îi încânte pânã şi pe cei mai exigenṭi spectatori.     Un spectacol frumos, încãrcat de momente cheie şi […]

07
/12
/12

Ministrul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Puiu Haşotti, consideră că şansele ca osemintele sculptorului Constantin Brâncuşi să fie repatriate ţin doar de „bunăvoinţa” Guvernului francez. „Şansele, după părerea mea, ţin doar de bunăvoinţa Guvernului francez, şi nu de argumentele juridice, care, cel puţin până acum, nu prea există în România”, a declarat vineri ministrul Culturii, pentru […]

07
/12
/12

Cercetătorul etnolog Doina Işfănoni apreciază că înscrierea tehnicii ceramicii româneşti de Horezu în lista Patrimoniului Cultural Imaterial UNESCO reprezintă o onoare, o mândrie şi o datorie şi atestă faptul că în România se găsesc elemente demne de a fi în acest nomenclator al valorilor universale. „Ne-am integrat într-un sistem de valori unanim recunoscute, de reprezentativitate […]

07
/12
/12

Spectacolul ceh „O zi nebună sau nunta lui Figaro” se va juca la Cluj, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2012 „Dialog între voci”, ce va avea loc în perioada 27 noimebrie – 9 decembrie 2012.   Această comedie clasică franceză nu are vârstă. În ziua nunții sale, servitorul Figaro își apără iubita Susanna […]

07
/12
/12

O expoziţie cu tema „Poveşti în imagini, benzi desenate, comicsuri” va fi găzduită, din 7 decembrie până în 17 februarie, de Galeria Galateca, situată la parterul Bibliotecii Centrale Universitare.   Potrivit sursei citate, 14 artişti reprezentativi îşi vor expune lucrările, unele dintre ele prezentate pentru prima dată publicului, ce acoperă o perioadă de 90 de […]

07
/12
/12

Soprana Felicia Filip va fi protagonista concertului anual „Crăciunul Feliciei”, eveniment programat sâmbătă, 15 decembrie, la Sala Studio a Operei Naţionale Bucureşti (ONB), informează Biroul de presă al primei scene lirice a ţării.   Printre invitaţii sopranei se vor număra actorul George Mihăiţă, prim-balerina Corina Dumitrescu, violoncelistul Anton Niculescu, pianista Ioana Maxim, actorul Valentino Tiron […]