Scurtmetrajul „Plastic semiotic”, regizat de Radu Jude, prezentat la Festivalul de Film de la Veneția
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-plastic-semiotic-regizat-de-radu-jude-prezentat-la-festivalul-de-film-de-la-venetia/

Scurtmetrajul „Plastic semiotic”, regizat de Radu Jude, va fi prezentat în afara competiţiei la cea de-a 78-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia, care va avea loc în perioada 1 – 11 septembrie 2021.

Un articol de Liliana Matei|28 iulie 2021

„Plastic semiotic” propune o analiză a universului inocent al jucăriilor realizată cu instrumentele cinema-ului – cameră, montaj, mizanscenă.

Mitraliere, dinozauri, cai, rachete, mașini, crocodili, macarale, pisici, aragaze, bebeluși, aruncătoare de flăcări, cavaleri, prințese. Toate acestea sunt jucării și, cum scrie Flaubert, jucăriile „ar trebui să dezvolte gustul pentru știință”.

Scurtmetrajul este inspirat de „Morala jucăriei”, de Charles Baudelaire, „Viața în întrebări și exclamații”, de A. P. Cehov, și „Dicționar de idei primite de-a gata”, de Gustave Flaubert.

„Plastic semiotic” este o producție microFILM, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și al Asociației Muzeul Jucăriilor.

Filmul este produs de Ada Solomon, cu Diana Caravia și Carla Fotea, producători executivi.

Radu Jude semnează și scenariul, iar Marius Panduru este director de imagine, în timp ce Cătălin Cristuțiu s-a ocupat de montaj. Scenografia a fost realizată de Cristian Niculescu.

Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat anul acesta Ursul de Aur la Berlinale cu filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”.

Cu lungmetrajul său de debut, „Cea mai fericită fată din lume”, Radu Jude a primit premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a regizat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la același festival.

Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.

Anul trecut, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului.

În 2021, filmul său „Caricaturana” a fost selectat în competiţia Pardi di domani dedicată scurtmetrajelor realizate de cineaşti consacraţi, la Festivalul de la Locarno.

 

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.