Serile de luni și marți sunt pentru film la Centrul Ceh
https://www.ziarulmetropolis.ro/serile-de-luni-si-marti-sunt-pentru-film-la-centrul-ceh/

Ce e de făcut în fiecare seară de luni şi marţi, de la ora 20:00? Se merge la film la Centrul Ceh, desigur. Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays reîncep în ultima săptămână din octombrie, aşa că serile mohorâte de toamnă pot fi petrecute la un film, alături de o bere cehă.

Un articol de Liliana Matei|23 Octombrie 2019

Toamna aceasta, Centrul Ceh vă așteaptă la 5 documentare și 5 filme de ficțiune, toate cehoslovace sau cehe.

Cu ocazia împlinirii a 30 de ani de la Revoluția de Catifea, Centrul Ceh a pregătit o selecție de documentare care abordează în fel și chip transformările prin care a trecut societatea cehoslovacă în acele momente, cât și o serie variată de filme de ficțiune realizate între anii `50 și `90, care oferă posibilitatea de a observa schimbările prin care a trecut filmul ca artă în acea perioadă, dar și poveștile și atitudinile regizorilor față de sistem și schimbări.

Documentary Mondays debutează pe 28 octombrie, filmele introducând privitorul, în cadrul programului din această toamnă, în lumea lui Karel Zeman, cea a skateboardingul și în dinamica mișcărilor politice din Cehoslovacia anilor Normalizării. Primul film al seriei este Film Adventurer Karel Zeman (r. Tomás Hodan, 2015), ce ne poartă prin viața și realizările magicianului filmului, care a reușit să transporte publicul în preistorie, pe Lună și în alte lumi fantastice într-o epocă în care efectele speciale digitale lipseau cu desăvârșire.

King Skate (r. Simon Safránek, 2018), proiectat pe 4 noiembrie, ne invită să aruncăm o privire asupra lumii prea puțin cunoscute a skateboarderilor din Cehoslovacia, care își construiau singuri plăcile, explorau relieful urban în căutare de rampe, intrau în conflict cu autoritățile și petreceau nebunește, pe fondul căutării unei libertăți ce părea departe de a fi vreodată posibilă. Pe 11 noiembrie se vede Citizen Vaclav Havel Goes on Vacation (r. Adam Novak & Jan Novak, 2006), un documentar ce recreează călătoria lui Vaclav Havel prin Cehoslovacia în vara anului 1985, în perioada când încă nu devenise președinte și era printre cei mai cunoscuți artiști disidenți ai țării. Havel își vizitează prietenii, testează limitele libertății cetățenești și vede cum arată o lume la apusul comunismului.

Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked (r. Oliver Malina Morgenstern, 2012) va fi proiectat pe 11 noiembrie. Filmul ilustrează, pe de o parte, o serie de povești scrise de artistul disident Ivan Martin Jirous, și pe de altă parte, brutalitatea sistemelor totalitare în care acuzațiile false conduc la arestarea și uneori chiar moartea celor care se opun. Magor, așa cum era cunoscut, a fost închis de cinci ori între 1968 și 1987, din cauza opiniilor sale politice. Seria proiecțiilor se încheie pe 25 noiembrie, cu un documentar filmat în decursul a zece ani, Citizen Havel (r. Miroslav Janek & Pavel Koutecký, 2008), care abordează aspectele multiple ale noii Republici Cehe în timpul președinției lui Havel.

The Fabulous World of Jules Verne

Fiction Tuesdays continuă să aducă filme mai mult sau puțin cunoscute publicului român, dar care reprezintă modele importante ale cinematografiei cehoslovace și cehe. Până acum, acest program a oferit audienței posibilitatea de a cunoaște noi regizori cehoslovaci și a învăța mai mule despre modurile lor de a face film, iar Karel Zeman este unul dintre cei mai îndrăgiți creatori de cinema. Dacă luni se poate vedea un documentar despre acesta, marți, pe 29 octombrie, ficțiunea aferentă este în regia lui – The Fabulous World of Jules Verne (1958).

Run, Waiter, Run!

Programul continuă pe 5 noiembrie cu filmul Run, Waiter, Run! (r. Ladislav Smoljak, 1981), o comedie despre un librar ale cărui probleme viață îl împing către moduri creative de a face bani, iar pe 12 noiembrie sunteți așteptați la un clasic, My Sweet Little Village (r. Jirí Menzel, 1985), ce ilustrează viața comunității formate în jurul unei cooperative agricole, în centrul căreia se află Otik, un bărbat încet la minte, dar îndrăgit în tot satul, și colegul său de muncă, Pavek, care realizează, pe parcurs, cât de mult înseamnă, de fapt, prietenia.

Odată cu proiecția de pe 19 noiembrie, publicul se transferă în anii 90, începând cu filmul The Inheritance or Fuckoffguysgoodday (1992), în regia cunoscutei Vera Chytilová, un studiu asupra tipologiei de om necioplit, proaspăt îmbogățit după căderea comunismului, care simte nevoia să epateze pentru a-i fi validată condiția socială, dar și asupra noilor moduri de raportare la sex și societate care iau naștere odată cu noul sistem economic. Programul se încheie cu filmul Kolya (r. Jan Svěrák, 1996), câștigător al Premiului Oscar și al Globului de Aur pentru cel mai bun film străin. Acesta spune povestea unui fost violoncelist al Filarmonicii din Praga, care încearcă să se susțină financiar cântând la înmormântări, după ce a fost concediat pe criterii politice.

Așadar, timp de 5 săptămâni, Centrul Ceh se animă din nou, în serile de luni și marți, de la ora 20:00. Berea Budweiser Budvar se întoare pentru a întâmpina vizitatorii, iar intrarea este liberă, ca de obicei.

Evenimentele Facebook ale primelor două proiecții aici: DM & FT

The Inheritance or Fuckoffguysgoodday

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Parteneri media: AGERPRES, Radio România Cultural, Observator Cultural, Filme Cărţi, Ziarul Metropolis, MovieNews, Dilema Veche, LiterNet.ro, Revista Zeppelin.

Foto deschidere: Kolya (r. Jan Svěrák, 1996), câștigător al Premiului Oscar și al Globului de Aur pentru cel mai bun film străin.

 

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.

13
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Realizator de seriale TV şi de filme, Rodrigo Sorogoyen este unul dintre noile talente din cinematografia spaniolă. Distribuit în sălile din România de Transilvania Film, „El reino” („Jocuri de putere”, 2018), deja penultimul său lungmetraj (între timp a lansat în 2019 şi „Madre”), este un impunător thriller politic.

10
/11
/19

PREVIEW A 13-a ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar (SFM) are loc între 10 şi 18 noiembrie la Bucureşti şi propune mai multe secţiuni atractive, printre care una dedicată câtorva filme clasice restaurate şi o alta pentru marcarea a 30 de ani de la căderea comunismului, în afara obişnuitului program de producţii noi.

08
/11
/19

„The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, va avea loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

07
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Pentru spectatorul român, filmul "Maria, Regina României" (2019), de Alexis Sweet Cahill, vine ca o ciudăţenie. E egal diferit de Noul Val şi de fostele filme pretins istorice de tip Sergiu Nicolaescu şi arată mai degrabă ca o producţie britanică de televiziune, doar că se vorbeşte şi româneşte.

Page 1 of 25312345...102030...Last »