ShortsUP – Weekendul acesta, New York-ul vine la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/shortsup-weekendul-acesta-new-york-ul-vine-la-bucuresti/

ShortsUP via New York are loc sâmbătă, 26 aprilie şi duminică, 27 aprilie, de la 21.00, la CinemaPRO.

Un articol de Petre Ivan|24 aprilie 2014

12 scurtmetraje și un live performance cu jazz și funk la „ShortsUP via New York”. Viteză, libertate, curaj, diversitate: programul ediției ShortsUP din aprilie își extrage inspirația din viața newyorkezilor, o resursă inepuizabilă de povești, de multe ori excentrice și surprinzătoare.

Timp de mai bine de 2 ore, spectatorii bucureșteni vor descoperi New York-ul prin 12 scurtmetraje realizate de tinerii regizori din avangarda cinema-ului american independent. Același program de filme va rula în ambele seri ale evenimentului.

În filmele ShortsUP, istoria se scrie la fiecare colț de stradă: în hip-hop-ul din Brooklyn, în barurile pline de imigranți din Times Square, în clădirile de birouri găzduite de zgârie-nori impunători și pe aleile liniștite din Central Park. Evenimentul aduce la un loc 6 documentare puternice și 6 scurtmetraje de ficțiune cu viziuni diferite asupra orașului care nu încetează să uimească.

Căutarea iubirii adevărate se poate transforma într-o vânătoare cu reguli neștiute, mai ales pe străzile din New York. Bob, un tânăr de 20 de ani, își cunoaște jumătatea într-o noapte haotică și ajunge la o întrebare chinuitoare: cum faci să transformi un one-night-stand într-o relație de-o viață? Filmul Parteneri (r. Pierre Stefanos, SUA, 2010) a luat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj LGBT la New York Film Festival și Seattle Film Festival.

Câștigătorul premiului publicului pentru cel mai bun film scurt la Sundace Film Festival și unul dintre cele mai apreciate scurtmetraje moderne, Bar Terminal (r. Stefan Nadelman, SUA, 2003), e un document viu al vieții decadente din Manhattan.

Pictural și îndrăzneț, filmul spune povestea unui bar american populat de clasa muncitoare irlandeză și comunitatea afro-gay. Regizorul și graficianul Stefan Nadelman s-a folosit de fotografii de arhivă pentru a scoate la iveală portretele fascinante ale newyorkezilor care au trecut pragul barului ”Terminal” între 1972 și 1982.

Tot din programul ShortsUP via New York face parte și documentarul Aurul de sub Imperiu (r. Emily Kai Bock, SUA, 2013), o radiografie a scenei de muzică rap din Brooklyn, una dintre cele mai efervescente și autentice mișcări muzicale a ultimilor ani. ”În muzică e important să fii tu însuți, să–ți păstrezi sinceritatea și să-ți spun povestea exact așa cum e”, spune unul din personajele filmului regizat de Emily Kai Bock. Programul integral poate fi consultat pe www.shortsup.ro. Trailerul evenimentului.

Vibrațiile de jazz, funk, soul și r&b din underground-ul muzical american vor ține ritmul filmelor scurte înainte și în pauza dintre proiecții, într-un LIVE performance cu voce și pian. Pentru unul din spectatorii ShortsUP, călătoria se va prelungi și dincolo de ecranul cinema-ului, printr-un bilet de avion cu destinația New York ce va fi oferit ca premiu de compania aeriană Austrian Airlines, prin tragere la sorți.

Biletele pentru ShortsUP Via New York costă 25 de lei pentru fiecare seară și pot fi achiziționate în avans din rețeaua MyTicket sau Eventim, sau direct de pe www.shortsup.ro. Plata se poate face online iar printarea biletului acasă. Biletele pot fi achiziționate și direct la CinemaPRO, în limita locurilor disponibile, pe 26 și 27 aprilie.

Program ShortsUP Via New York

Sâmbătă, 26 aprilie și duminică, 27 aprilie, la CinemaPRO

O zi proastă (r. Larry Cohen, SUA, 2012)

e un amestec de comedie și dramă, despre înțelesul coincidențelor în situații limită. Când îți uiți geanta în metroul aglomerat din New York, într-un moment de criză, ai o singură posibilitate: să respiri adânc și să aștepți ca o întâlnire accidentală să-ți arate drumul înapoi spre casă. Un film ce ajunge în premieră pe marele ecran din România, după ce a fost selectat la Palm Springs International ShortFest 2013;

Holocaustul din New York Times (r. Emily L. Harrold, SUA, 2012).

Documentarul premiat la Tribeca Film Festival, pornește de la o întrebare incomodă: de ce un eveniment istoric marcant nu a ajuns niciodată pe prima pagină a celui mai influent ziar american? Filmul tinerei regizoare vizionare Emily Harrold, inspirat de romanul premiat Buried by the Times de Laurel Lef, pune sub semnul critic tot ce știm despre presa americană;

Pixeli (r. Patrick Jean, Franța, 2011).

Viața din Big Apple e invadată de nori colorați care riscă să transforme orașul într-un uriaș joc video. Bijuteria animată a francezului Patrick Jean a luat premiul cel mare la Annecy Animated Film Festival;

Aaron Burr (r. Dana O’Keefe, SUA, 2012).

Docudramă ce reinterpretează duelul istoric dintre celebrii politicieni americani Alexander Hamilton si Aaron Burr. Filmul combină ficțiunea cu documentarul și a impresionat publicurile numeroaselor festivaluri americane printr-o coloană sonoră impecabilă și prin narațiunea vizuală inovatoare. A fost inclus în programul San Francisco Film Festival, Philadelphia Film Festival și HotDocs, cel mai prestigios festival din SUA dedicat filmului documentar;

În fața ta (r. Erik Shirai, SUA, 2010). ShortsUP

Filmul experimental al lui Erik Shirai explorează trei destine diferite din New York: o emigrantă din Bolivia, o cântăreață de hip-hop și o jurnalistă pasionată de dans;

Bar Terminal (r.  Stefan Nadelman, SUA, 2003),

câștigătorul premiului publicului pentru cel mai bun film scurt la Sundace Film Festival și unul dintre cele mai apreciate scurtmetraje moderne e un document viu al vieții decadente din Manhattan. Pictural și îndrăzneț, filmul spune povestea unui bar american populat de clasa muncitoare irlandeză și comunitatea afro-gay. Regizorul și graficianul Stefan Nadelman s-a folosit de fotografii de arhivă pentru a scoate la iveală portretele fascinante ale newyorkezilor care au trecut pragul barului ”Terminal” între 1972 și 1982;

Oameni care schimbă lumi (r. Paul Rojanathara and Davis Johnson, SUA, 2010).

Sunt oameni care îndrăznesc să fie diferiți, oameni care schimbă convenții și crează mentalități, oameni care influențează comunități. Oameni care fac istorie. Mahatma Gandhi, Marlyn Monroe, Steve Jobs, Andy Warhol sau Jay-Z sunt doar câțiva dintre ei. Un documentar despre trendurile născute în inima New York-ului;

Parteneri (r. Pierre Stefanos, SUA, 2010).

Căutarea iubirii adevărate se poate transforma într-o vânătoare cu reguli neștiute, mai ales pe străzile din New York. Bob, un tânăr de 20 de ani, își cunoaște jumătatea într-o noapte haotică și ajunge la o întrebare chinuitoare: cum faci să transformi un one-night-stand într-o relație de-o viață? A luat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj LGBT la New York Film Festival și Seattle Film Festival;

Matilda (r. Katja Blichfeld și Ben Sinclair, SUA, 2014).

Un traficant de droguri din New York, e nevoit să-și petreacă o zi alături de nepoțica sa, Matilda. O comedie acidă despre fericire, frustrări și coincidențe;

Aurul de sub Imperiu (r. Emily Kai Bock, SUA, 2013).

O radiografie a scenei de muzică rap din Brooklyn, una dintre cele mai efervescente și autentice mișcări muzicale a ultimilor ani. ”În muzică e important să fii tu însuți, să–ți păstrezi sinceritatea și să-ți spun povestea exact așa cum e”, spune unul din personajele filmului regizat de Emily Kai Bock;

Candidatul (r. David Karlak, SUA, 2010).

Viața unui angajat dintr-o corporație americană se schimbă complet în ziua în care i se propune să facă parte dintr-o organizație secretă.  Un thriller psihologic care aduce aminte de “American Psycho”.

Foto cu ShortsUP – shortsup.ro

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.