Sold out la Gala de deschidere BIEFF 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/sold-out-la-gala-de-deschidere-bieff-2016/

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF, ajuns la ediţia cu numărul şase, s-a deschis luni seară, cu o sală arhiplină la avanpremiera în România a filmului Francofonia, de Aleksandr Sokurov, care a avut loc la CinemaPRO.

Un articol de Liliana Matei|15 martie 2016

În continuarea acestui succes de public, cel mai bun film european la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Francofonia, va beneficia de încă o proiecție joi, pe 17 martie, de la 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului.

Seria premierelor continuă miercuri, cu noul lungmetraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premieră internațională la Cannes 2015, iar în București va fi difuzat pe 16 martie, de la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco.

Focus pe experimentaliștii români

Zona experimentală a filmului românesc, care de la înființarea BIEFF a cunoscut o revigorare și se remarcă din ce în ce mai mult ca domeniu prolific și extrem de animat, este adusă în atenția publicului de Experimented in Romania, duminică, 20 martie, la ora 17.00, Cinema Muzeul Țăranului Român. Programul este o selecție a celor mai recente video-performance-uri create de artiști români, pe care BIEFF le proiectează pentru prima dată pe marele ecran, ele fiind anterior expuse în galerii și muzee.

No Shelter from the Storm este o instalație video plasată într-o pădure devastată și defrișată care nu mai poate găzdui și ascunde oamenii aflați în pericol. Alături de perspectiva ecologică, ce problematizează distrugerea în masă inițiată de corporațiile multinaționale, video-ul vorbește despre condiția umană și despre singurătate într-o țară care se luptă să-și mențină habitatul. Nota optimistă poate fi regăsită în fluieratul celor doi artiști (Anca Benera si Arnold Estefan), perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectivă.

Ion Bârlădeanu este o figură deja cunoscută în urma documentarului Lumea văzută de Ion B., realizat de Alexander Nanau. Carmen Lidia Vidu îl portretizează în filmul său (Bucharest. A World of Ion Bârlădeanu and Carmen Lidia Vidu) pornind de la deja celebrele sale colaje. Regizoarea realizează la randul său un colaj cinematografic ce surprinde deopotrivă personalitatea imprevizibilă a aclamatului artist fără adăpost, amintirile sale incoerente și discursul ironic/critic față de societatea românească.

Veda Popovici propune în video-performance-ul Revolutionary Gear: The History of Art Retold through the Black Square o reconsiderare a unor creații majore din istoria artei din perioada Antichității, a Renașterii sau a Orientalismului, ce înfățișează femei. Autoarea atrage atenția asupra privirii patriarhale ce a generat toate aceste ipostaze ale feminității, punând în mișcare un discurs feminist care te invită să-ți alegi propriul echipament revoluționar: acțiunea de a participa sau a contempla.
Un intim portret auto-reflexiv, At the Mirror, de Larisa Crunțeanu, conturează un ritual de trecere spre maturitate. Redând tensiunea dintre inocență și senzualitate, corpul performativ al artistei radiază deopotrivă euforie și anxietate, dorința puternică și în același timp singurătatea de a deveni femeie. At the Mirror functionează și la un meta-nivel, întrucât fiecare difuzare este o înregistrare a proiecției precedente. Așa cum spune artista: „este o lucrare ce dispare cu fiecare proiecție. La fel ca în cazul amintirior, imaginea dispare în final, lasând în urmă o ficțiune asemănătoare poveștii originale.”

Expus la Viena și Paris, Exercising Failure al lui Dragoș Alexandrescu construiește o personală și evocativă interpretare a perisabilității doctrinelor moderne. Rupând la propriu pagini din cărți de căpătâi pentru ideologiile fundamentale ale sistemul de gândire occidental (capitalism, marxism, creștinism), artistul transformă lucrările în material fizic brut, disponibil generațiilor viitoare pentru a explora necunoscutul.

Jonglând inteligent cu tensiunea între discursul vizual și cel sonor, Cobalt Blue, de Diana Miron, propune o reflecție captivantă asupra legăturii între estetică și corp. Lucrarea va ramâne adânc imprimată în memoria senzorială a publicului, în zona inefabilă în care artistul, publicul și creația se întâlnesc și se transformă reciproc.

INFO

Programul festivalului, aici.

Bilete prin Eventbook.ro.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.