Spațiile Istorice ale fostului Palat Regal, redeschise de Ziua universală a iei
https://www.ziarulmetropolis.ro/spatiile-istorice-ale-fostului-palat-regal-redeschise-de-ziua-universala-a-iei/

Legătura dintre regalitate şi ie, dezvăluită printr-un proiect comun MNAR, Teatrul Nottara şi Asociaţia La Blouse Roumaine.

Un articol de Petre Ivan|24 iunie 2020

Spațiile Istorice ale fostului Palat Regal se redeschid pentru public începând de miercuri, 24 iunie 2020. Sufrageria Regală, Sala Tronului și Scara Voievozilor vor putea fi vizitate de miercuri până duminică, între orele 11:00-17:00.

Momentul redeschiderii coincide cu Ziua Universală a Iei, marcată anual, din 2013, pe 24 iunie,  odată cu sărbătoarea Sânzienelor, a Drăgaicei și a Sfântului Ioan de Vară, grație inițiativei și efortului depus de ONG-ul La Blouse Roumaine.

Pentru a pune în valoare legătura dintre Palatul Regal și portul tradițional, Muzeul Național de Artă al României a invitat patru actrițe ale Teatrului Nottara la o ședință foto specială în aceste spații istorice. Actrițele Ioana Calotă, Creguța Hariton, Daniela Minoiu și Mihaela Subțirică au purtat ii cusute manual după modele foarte vechi, din diferite zone ale țării, puse la dispoziție de Asociația La Blouse Roumaine prin Șezătoare București. Fotografiile au fost realizate de Mădălina Mihai Art Photography.

Deși asociem, în mod corect, ia cu un obiect vestimentar din popor, legăturile acesteia cu regalitatea sunt semnificative.

Atât regina Elisabeta, cât și regina Maria au îndrăgit portul tradițional românesc și l-au adoptat în ținutele lor, inclusiv la întâlniri de rang înalt. Fotografiile cu regina Maria în costum popular sunt renumite, iar în expoziția de portrete regale, aflată în încăperea de lângă Sala Tronului, găsim chiar și câte un tablou cu cele două regine îmbrăcate astfel.

O altă conexiune importantă se regăsește în decorația palatului, refăcut de regele Carol II și de regina Maria după incendiul care a mistuit corpul central în anul 1926. România Mare era un stat tânăr la vremea aceea, în căutarea unei identități naționale, iar portul popular a fost unul dintre elemente unificatoare la care s-a apelat, inclusiv în lucrările de artă care înfrumusețează palatul. Astfel, invitații de seamă, români sau străini, prezenți la festivitățile din sufrageria regală primeau un mesaj subtil pe toată durata vizitei, prin lucrările de mari dimensiuni reprezentând femei și bărbați în portul popular, realizate de Iosif Iser și Rudolf-Schweitzer Cumpăna.

Urcând impozanta Scară a Voievozilor, pe care de-a lungul timpului au pășit toți cei patru regi ai României, invitații din trecut, dar și vizitatorii din prezent, sunt așteptați în capătul treptelor de „Apoteoza” lui Arthur Verona, fresca de pe plafon ce reprezintă alegoric Marea Unire, punând poporul în prim-plan, drept recunoaștere a rolului său în construcția României Mari. Și alte lucrări de dimensiuni mai mici din Palatul Regal transmit discret mesaje despre importanța poporului, prin includerea de personaje în port tradițional în compoziții.

În prezent, Ziua Universală a iei este marcată în 50 de țări de pe 6 continente, fiind un model de diplomație culturală și civism. Numele ONG-ului La Blouse Roumaine este inspirat de la tabloul omonin realizat de pictorul francez Henri Matisse, un admirator al iei, care a realizat mai multe lucrări pe acest subiect. Două dintre acestea se află în patrimoniul Muzeului Național de Artă al României.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.