Spectacolul „Cavalerul Tristei Figuri“ îl comemorează pe Cervantes pe TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-cavalerul-tristei-figuri-il-comemoreaza-pe-cervantes-pe-tvr-2/

Anul acesta se comemorează 400 de ani de la moartea lui William Shakespeare şi, de asemenea, de la moartea lui Miguel de Cervantes Saavedra. În continuarea demersului de a reaşeza pe un loc firesc Teatrul Naţional de Televiziune, luni, la ora 20.10, TVR 2 le propune telespectatorilor o bijuterie din Arhiva de Aur: spectacolul „Cavalerul Tristei Figuri“, adaptare după celebrul roman al lui Miguel de Cervantes, producţie din anul 1971.

Un articol de Liliana Matei|24 aprilie 2016

În distribuţie: Virgil Ogășanu, Constantin Rauţchi, Gina Patrichi, Draga Olteanu, Ion Marinescu, Mihai Mereuţă, Gheorghe Cozorici, Aurel Cioranu, Cornel Vulpe, Petre Popa, Ovidiu Schumacher, Melania Cîrje, Alexandru George, Aimee Iacobescu, Anda Caropol, Mihai Butnaru, Alexandru Tocilescu, George Ulmeni, Traian Zecheru.

Spectacolul este regizat de Petre Bokor, care a scris și scenariul. Costumele sunt semnate de Rodica Hanagic. Scenografia îi aparține lui Vasile Rotaru.

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni. Casa de Producție TVR are bucuria să vă anunțe participarea la sărbătoarea mondială a celui de-al patrulea centenar de la moartea celor doi autori, prin difuzarea unor spectacole celebre sau a unor montări mai noi ale scrierilor lui Shakespeare și Cervantes.

Se presupune că Cervantes s-a născut în 29 septembrie 1547. Botezul este documentat în 9 octombrie 1547, în parohia Santa María la Mayor. În certificatul de naștere scrie: „Duminică, a noua zi a lunii octombrie, în anul Domnului o mie cincisute patruzeci și șapte, a fost botezat Miguel, fiul lui Rodrigo Cervantes și al soției sale doña Leonor. L-a botezat reverendul Bartolomé Serrano, preot prin harul dat de Maica Domnului. Martori au fost Baltasar Vázquez, Sacristán și cu mine, care l-am botezat și apoi am semnat. Bachiller Serrano.”

Suntem, așadar, în aceeași situație ca în cazul unui alt autor celebru, Shakespeare. Au murit în același an, dar din cauza diferenței dintre calendarul gregorian și cel iulian și pentru că nu există acte clare, data nașterii și a morții, în ambele cazuri, este aproximativă.

Cervantes a avut o viață aventuroasă: la 22 de ani a plecat în grabă din Spania pentru că a fost implicat într-un duel – ceea ce se pedepsea cu tăierea mâinii drepte, a fugit în Italia unde a făcut parte din suita unui cardinal, apoi a fost soldat și a luptat împotriva turcilor – inclusiv în bătălia navală de la Lepanto, în urma căreia s-a ales cu porecla „ciungul” pentru că a fost rănit la mâna stângă – se pare totuși că nu și-a pierdut mâna total, ci parțial mobilitatea acesteia, a fost prins de pirați și a petrecut cinci ani ca sclav în Alger – timp în care a încercat de patru ori să evadeze. A fost răscumpărat în 1580, la vârsta de treizeci și trei de ani, parțial infirm, iar următorii douăzeci și cinci de ani i-a petrecut luptându-se cu disperare să-și câștige existența. Scrisul era una dintre modalități. Însă, în 1597 ajunge din nou la pușcărie, de data aceasta pentru furtișag de la banca unde era angajat. Aceasta este perioada când Cervantes a început să scrie Don Quijote.

Cititor pasionat de romane cavalerești, Don Quijote, eroul lui Cervantes, ajunge să se considere un „cavaler rătăcitor”, astfel că pornește la drum călare, înarmat cu arme din carton. Se luptă cu dușmani imaginari și îi dedică Dulcineei victoriile imaginare. Don Quijote de la Mancha, personajul lui Cervantes a fost numit „cavalerul tristei figuri” și a devenit cel care se luptă cu morile de vânt.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.