Spectacolul „Stupid Fucking Bird” are premiera la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-stupid-fucking-bird-are-premiera-la-tnb/

Joi, 16 septembrie, şi vineri, 17 septembrie, la ora 19.30, la Sala Pictura a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti este programată premiera oficială a spectacolului „Stupid Fucking Bird” de Aaron Posner, în regia lui Răzvan Oprea. Producţia face parte din programul TNB „Uşi deschise pentru toţi”.

Un articol de Liliana Matei|12 septembrie 2021

Piesa a fost adusă în scenă mai întâi în 2013 la Compania de teatru Woolly Mammoth în Washington, D.C., iar în 2016 și la Arden Theatre Company’s, regia fiind semnată chiar de autor. În continuare, piesa a intrat în atenția altor companii de teatru și universități din Statele Unite (SUA) și din alte părți. În 2015 ajunge să fie una dintre cele mai des montate zece piese; a fost produsă pe alte 150 de scene din afara Statelor Unite.

Piesa cu titlu voit ireverențios a dramaturgului american Aaron Posner, câștigătoare a unui Premiu Helen Hayes pentru dramaturgie, păstrează temele cehoviene din „Pescărușul”, ca dragostea neîmpărtășită, visele spulberate sau căutarea unor noi forme de artă teatrală, dar le amplasează pe fundalul frenetic al secolului XXI.

Autorul este dramaturg, profesor universitar, dar și un incitant regizor care a câștigat câteva ediții ale Premiilor Helen Hayes pentru cea mai bună regie. Cu această adaptare, el „transformă un scriitor clasic, tratat adesea cu respect formal, într-o oglindă care arată în detalii clare tot ceea ce este nou în nefericirea oamenilor de astăzi”, consemnează The New York Times, apreciind piesa drept „un Cehov pentru secolul XXI”.

Drumul parcurs de autorul american până la acest „Pescăruș” posner-cehovian, pe care sunteți invitați să-l descoperiți în jocul actorilor TNB, a început cu câteva romane asupra cărora și-a concentrat atenția, dorind să le adapteze pentru teatru. Iar mai târziu, a creat noi variante ale pieselor clasice, inclusiv Shakespeare și Cehov.

Posner a fost cofondator al Arden Theatre Company din Philadelphia și, între 2006-2010 – director artistic al Two River Theatre. A regizat peste 100 de producții la cele mai importante companii de teatru din întreaga țară. El este, de asemenea, profesor asociat de actorie și regie la Universitatea Americană în Washington DC.

Pescărușului îi aduce un reglaj fin și modern. Am putea spune că ia o operă de artă celebră și o redimensionează, adăugându-i mulți pixeli. Nu se aventurează departe de intriga de bază a Pescărușului și, dacă nu cunoașteți sau nu țineți minte piesa, vă puteți bucura de Stupid Fucking Bird ca de o piesă complet nouă”,  apreciază Newsworks.

Următoarea reprezentație va avea loc pe 24 septembrie, de la ora 19.30. Biletele se găsesc la Casa de bilete TNB și online, pe www.mystage.ro

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.