Spectatorul de ciocolată…
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectatorul-de-ciocolata/

… Vă amintiţi de sâmbătă aceea cu 50 de grade, caniculă mare şi avertisment pe măsură de stat sub ocrotirea aerului condiţionat? Ei bine, în aceeaşi sâmbătă era programată penultima reprezentaţie din această stagiune a Soldatului de ciocolată, la Teatrul Odeon.

Un articol de Andreea Nanu|11 iulie 2017

A merge sau a nu merge la spectacolul pentru care, la fel, îmi procurasem bilete din vreme, echivala, pe măsură ce se apropia ora începerii, cu un hamletian a fi sau a nu fi. Îmi doream atât de mult să văd spectacolul pentru care mă pregătisem, citisem cronici, ascultasem un interviu interesant cu Andrei Șerban…

Ce mai, mă apropiam de formula lui George Banu, a spectatorului avizat!… Pe jumătate cardiacă, mi-am luat inima în dinți și mi-am calculat călătoria spre Odeon în așa fel încât să am acces, cât mai des, la o sursă de răcoare. Misère! Nu am anticipat că la destinație, în loja de la teatru, mă aștepta un loc plușat în cuptor, la o temperatură mai ridicată decât cea degajată de asfaltul topit, la care se adăuga, nefericit, și lipsa de aer… În cursa mea toridă, nu am citit micuțul afiș pe care scria că momentan sala nu dispune de aer condiționat…

M-am fixat în scaun, hotărâtă să rezist. Ei hai, cât de rău poate să fie? … În sală, un covoraș de evantaie, ca un pâlc de fluturi artificiali, captivi. Mi-am amintit instantaneu de o cronică din 2016 la Soldatul de ciocolată în care autoarea descria cum își agită evantaiul în așteptarea spectacolului…Așadar, e poveste veche…vara caniculară…lipsa aerului condiționat…soldatul de ciocolată.

…Mă scurg de căldură, privind la scena pe care așteaptă câțiva soldăței miniaturali. Nu îmi dau seama din ce sunt făcuți dar eu, în mod sigur, am devenit nici mai mult nici mai puțin… spectatorul de ciocolată! Penumbra. Gongul. Intră în scenă Raina, impetuoasă, și mama, fantastic interpretată de Antoaneta Zaharia. Trebuie spus de la început că spectacolul regizat de Andrei Șerban are o distribuție dublă pentru (aproape) fiecare rol. De căldură, și eu încep să mă dedublez, atenția mea se deplasează de la prezentul concret al spațiului scenic(ingenios proiectat de Anka Lupeș) la planul metafizic, la eternul uman a cărui logică subîntinde trama comediei lui Bernard Shaw.

Spectacolul s-ar mai fi putut numi: oameni, arme și ciocolată. Căldura (din cauza căreia, poate, în alte teatre lipsite de condițiile necesare spectacolul ar fi fost amânat) făcea să crească ponderea metafizică a ultimului element. Ciocolata… Ciocolata, căldura, topirea iminentă…Îmi treceau prin minte cărțile și spectacolele inspirate de acest cuvânt magic pentru consumatorul contemporan, ca să amintesc doar ce-mi vine în minte acum: Chocolat, filmul cu Depp și Binoche, Poftă de ciocolată, romanul lui Care Santos…

Soldatul elvețian Bluntschli năvălește sub patul Petkovăi, hăituit de soldații bulgari care, în acest mărunt război balcanic, sunt susținuți de ruși. Mândra și idealista Raina îi oferă fugarului, în cele din urmă, o bomboană de ciocolată pe post de panaceu universal. De fapt, chiar bravul căpitan îi mărturisise că în fața faptelor de arme suntem cu toții „lași” și am prefera, mai degrabă…ciocolata!!! În fața morții, a sacrificiului suprem pentru gloria țării, ciocolată își spune cuvântul, înclină balanța.

Ciocolata are și ea o dublă distribuție. Pe de o parte trimite la sentimentul dulce al dragostei, pe de altă parte ilustrează patriotismul fondant, de tip zaharicală, care nu rezistă la intemperiile exterioare, deși istoria îl reia ca personaj, găsindu-l mereu pe lista de casting. Înainte de 1989 aveam patrie dar n-aveam ciocolată. Acum, în era libertății absolute, avem ciocolată (elvețiană!) din belșug, dar nu mai avem patrie! …

Într-un interviu acordat de Andrei Șerban înainte de premiera acestei piese la București în toamna lui 2016, regizorul român se bucura de potrivelile care, prezente în textul lui Bernard Shaw și potențate de adaptarea realizată de Dana Dima, oglindesc realitatea românească: patriotismul-acadea, situația de la Opera din București, naționalismul lozincard. Într-un asemenea context, montarea unei comediei lui Shaw devine, mărturisește Andrei Șerban, un „cadou” pentru regizorul care vrea să vorbească lumii contemporane despre ea însăși.

Și într-adevăr, Andrei Șerban ni se adresează direct prin această piesă în tușe groase, expresioniste dacă ar fi să le traducem în limbajul picturii. Costumele în culori aprinse, gesturile voit exagerate, replicile declamate, toate întăresc acest expresionism al teatrului care, mizând pe efectele comediei bufe, fac un portret cât se poate de realist și, prin aceasta, agresiv, al realității… Ciocolata devine, uneori, amară. Din ingredientele ei face parte amărăciunea ca simptom al neputinței noastre cotidiene. O neputință care, în plan politic, se cheamă război. O neputință care poate izbucni, în mod nefast, oricând. Despre oameni și arme…sau, despre ceea ce rămâne din noi, oamenii, în momentul în care ni se iau armele și războiul ia sfârșit.

Fiecare se confruntă, în lipsa unui conflict exterior mobilizator (cum e războiul!) cu propria sa rațiune de-a fi. Pentru Petkovi este păstrarea statutului de familie bună în înalta societate bulgărească în care reperele validității sunt să ai o „bibliotecă” și „să te speli în fiecare zi pe mâini”; pentru Nikola, să-și facă un butic; pentru Luka, să acceadă la iubirea lui Sergius, ea, doar o servitoare; pentru Sergius, să devină comandant, cu autoritate… la fel ca în dragoste, vocația lui e să supună, să conducă…

Adevărat, există și alte potriveli care facilitează trimiteri la situații conflictuale din societatea românească, la neajunsuri mai mult sau mai puțin conjuncturale. Cum ar fi trimiterea (reluată) la Opera națională din București (e semn bun dacă și Bernard Shaw auzise de ea!). Dar aceste semnale, atent traduse în gesticulația viu colorată, se estompează în atmosfera de comedie bufă…

Cronicile de întâmpinare anunță piesa lui Shaw ca fiind despre „divizarea Europei”, „naționalism și xenofobie”, toate aceste cuvinte tari care abundă în discursurile oficiale dar care, iarăși, în piesa lui Shaw se topesc ca ciocolata, într-o savuroasă comedie dulce-amară… Nu-i de mirare că, în momentele de detașare, ai impresia că Shaw își dă mâna cu Caragiale, că personajele, în afara distribuției duble, au și o genealogie dublă. Dublura trimite și la distanțare.

Într-adevăr, distanța e necesară, și acest lucru pare să ni-l sugereze Andrei Șerban. Tușele îngroșate (chipuri, costume, gestică) traduc distanța dintre noi și personaje, chiar și dintre actori și personajele pe care le interpretează. Nimic nu rămâne ascuns, până și rufele familiei sunt expuse, devin sursa unui hilar autodenunț! Până într-acolo încât unele personaje dau impresia de marionete în mâna destinului, a războiului și a dragostei.

Nimic nu e grav…totul se rezolvă cu o bomboană de ciocolată!… Așadar, o cortină invizibilă și paradoxală se interpune între noi și lumea scenei, ca și cum regizorul ar vrea să ne spună că nu putem supraviețui într-o lume fără comunicare, ca și cum ar încerca, în același timp, să ne atragă atenția asupra faptului că suntem marionete, că există, invizibil, păpușarul căruia îi dăm diferite nume. Autoritatea căreia simțim nevoia, din slăbiciune sau lipsă de opțiuni, să i ne supunem. De aici, întrebările esențiale: Cui slujim? Cine suntem? Ce urmărim? Care sunt lucrurile cu adevărat importante? Parafrazând celebra sintagmă make love not war, am putea spune, invocând actualitatea lui Shaw: „faceți ciocolată, nu arme!”

În interviul care anunța premiera Soldatului de ciocolată în 2016, Andrei Șerban vorbea și despre „dimensiunea verticală” de care avem nevoie în artă. Filmul românesc, spune regizorul, deși la modă, în trend, redă prea exact realitatea și tocmai de aceea se împotmolește în ea, nu mai reușește s-o depășească. Teatrul, însă, face excepție… Mi-a atras atenția și comparația fină a categoriilor de public, cu francezii foarte reci care bifează spectacolul ca pe un devoir culturel, în timp ce publicul american, copil, preadolescent în cel mai bun caz, se bucură și aplaudă cu nevinovăție.

Cât despre publicul românesc… Andrei Șerban remarca cu prilejul premierei de la Odeon : „…mi-am dat seama că în ultimul timp se vine la teatru cam ca la biserică. Venim la teatru ca la ceva foarte serios, și la teatru nu trebuie să râdem, pentru că sunt probleme grave…”. Deși comparația nu este întru totul fericită (pentru că face din Biserică o victimă colaterală, teatrul ca și biserica având nevoie de un spectator avizat și angajat, nu pasiv, ignorant sau prizonier al falsei evlavii, nu…de ciocolată!)…

…De ce nu râd românii la teatru? Deși sună straniu, râsul e un lucru greu. Fiindcă a râde din toată inima e o expresie a libertății. Ca să râzi (să te exprimi plenar !) trebuie să fii liber, inclusiv de griji cotidiene mărunte, de prejudecăți, de frică, de ignoranță… sau de condiții termice exterminatoare! Apoi, să nu omitem un detaliu istoric: timp de câteva (glorioase!) decenii, românilor le-a înghețat râsul pe buze, deformat în rânjet de gerul comunist…

Se pare că ne situăm (încă) pe o linie de graniță care stimulează, în artă, dialectica între tragic și comic. Aici, în contextul autohton, accentele de comedie bufă pot trimite, într-adevăr, la substratul lor tragic. Ideea contrastului (râsu-plânsul!) m-a asaltat în timpul spectacolului cu fiecare apariție a lui Constantin Cojocaru (bătrânul general Petkov!), a cărui mimică de o expresivitate unică rivalizează cu masca din teatrul antic, masca în a cărei grimasă comică alunecăm în abis, spre cele mai tainice (și tragice!) locuri ale conștiinței…

Panourile se învârt haotic, imaginile dansează în aerul încins al sălii. Suntem încă, geopolitic și cultural, scena unde totul e (încă) posibil… Nici că se putea o aluzie vizuală mai sugestivă decât tapetul cailor verzi pe pereți!

 

…Ofițerul rus, cu căciula de blană trasă pe ochi, anunță fioros: „cincisprezece minute pauză”. Cu regret, am părăsit de tot sala. Mi-a părut rău că nu am putut să rezist fizic pentru a vedea spectacolul până la capăt. Afară, vâlvătaia aproape că sugera o adiere răcoroasă față de sufocarea din loja Odeonului. Pentru mine, piesa lui Shaw rămâne un spectacol cu final deschis. La fel cum și această cronică ar putea spune multe despre actorii care dau, în funcție de distribuție, o coloratură diferită rolurilor. Regia lui Andrei Șerban conferă greutate detaliului exersat.

Scenografia e expresivă în funcționalitatea ei, în ton cu ritmul alert al piesei. Culorile sunt tari, costumele strălucesc, replicile se declamă, spectacolul seamănă cu un carusel de bâlci, la granița dintre realitate și imaginație. Actorii dau dovadă de virtuozitate pe sârma subțire întinsă (în tensiune!) între butaforie și ideal.

Aflu, citind alte cronici, că la final, actorii aruncă cu bomboane de ciocolată în sală, transferând asupra lor destinele înfățișate pe scenă, atenuând prezența bântuitoare a „rusului”… „Noi ruşii suntem cei mai buni şi pe noi nu ne va învinge nimeni”…extrapolând la scena (politică și nu numai) românească, nu vă sună oare cunoscut?… Și când mă gândesc că premiera a avut loc în Londra secolului XIX! Acum, distanța dintre lumi s-a micșorat, granița dintre centrul (lumii civilizate) și periferie s-a relativizat. Ce-ar fi spus Shaw de BREXIT? L-ar mai fi amuzat Europa noastră?

Revenind la comedia lui Shaw, cea mai autentic racordată la lumea ideală este Raina, care visează la iubire într-o lume fără război. Acesta ar fi mesajul care răzbate, neîmpuținat, până în lumea contemporană. Și poate că e singurul lucru demn de a fi reținut.

*

Așadar, 0 „lecție” de râs, dar în primul rând o lecție de eliberare, de libertate interioară care se cucerește, prin cultură și credința în umanitatea care ne leagă.

*

Soldatul de ciocolată … O comedie (chiar!)plăcută de George Bernard Shaw

traducerea și adaptarea (extra-ordinară!) Dana Dima

Cu: Sabrina Iaşchevici/ Nicoleta Lefter, Antoaneta Zaharia, Alina Berzunţeanu/ Ana Bianca Popescu, Alexandru Papadopol/ Gabriel Pintilei, Marius Damian/ Cezar Antal, Gelu Niţu/ Constantin Cojocaru, Conrad Mericoffer/ Cătălin Babliuc, Dimitrii Bogomaz Regia Andrei Şerban

Scenografia: Anka Lupeş

Coloana sonoră: fragmente din Ernani de Verdi

Foto: Soldatul de ciocolată – teatrul-odeon.ro

17
/09
/12

Mai multe filme ce aparţin cinematografiei est-europene şi au obţinut premii în competiţiile de gen, vor fi proiectate pentru publicul din Bucureşti la cea de-a opta ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF). Evenimentul, ce va avea loc în perioada 27 septembrie şi 7 octombrie, la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, Muzeul Naţional […]

17
/09
/12

1787 – A fost adoptată Constituţia Statelor Unite ale Americii (în vigoare şi astăzi), document ce proclamă SUA stat federal, având ca formă de guvernământ republica prezidenţială.   1821 – A încetat din viaţă Gheorghe Lazăr, întemeietorul învăţământului modern românesc; a fost iniţiatorul şi conducătorul primei şcoli în limba română, „Şcoala de la Sfântul Sava” […]

17
/09
/12

„Zilele culturii armene la Muzeul Satului” vor fi găzduite în perioada 21-23 Septembrie, de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, informează Uniunea Armenilor din România (UAR), într-un comunicat transmis luni, 17 septembrie.   Cu această ocazie Muzeul Satului va fi animat de spectacole de muzică şi dansuri tradiţionale armeneşti, acestea fiind completate de expoziţii de […]

17
/09
/12

Liviu Pop, ministrul delegat pentru dialog social, susţine, într-un mesaj adresat elevilor, părinţilor şi profesorilor, că anul şcolar ce se deschide „aduce ceva nou”, şi anume clasa pregătitoare şi bacalaureatul profesional, recunoscând că mai sunt multe de rezolvat în sistemul educaţional.   În opinia ministrului Liviu Pop, deschiderea anului şcolar este, şi va fi întotdeauna, […]

17
/09
/12

n. 04/05/1977 Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale" Bucuresti, Facultatea Actorie WebSite: www.cristianaraduta.ro culoare par: blond; culoare ochi: caprui; inaltime: 1,70 cm; greutate: 52 kg

14
/09
/12

Tabloul „Ciobăniţă” de Nicolae Grigorescu, prezintă o femeie deghizată în haine de cioban şi va fi scoasă la licitaţie de casa Artmark, pe 25 septembrie, la Ateneul Român din Bucureşti.   Portretul ciobăniţei este propus colecţionarilor de artă la Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism organizată de Artmark pe 25 septembrie. Alături de aceasta, va fi […]

14
/09
/12

Expoziţia „Childhood. Remains and Heritage/ Copilăria. Rămăşiţe şi patrimoniu”, organizată în cadrul proiectului european cu acelaşi nume, finanţat prin programul Cultura 2007-2013, va fi prezentată, în cadrul unui itinerariu european susţinut de Institutul Cultural Român, la Paris.   În perioada 12-30 septembrie, Institutul Cultural Român de la Paris găzduieşte muzeul copilăriei: un melanj inedit de […]

14
/09
/12

În 1321, a încetat din viaţă poetul Dante Alighieri, creator al limbii literare italiene; este autorul primei capodopere a literaturii moderne europene: “Divina Comedie”, şi a romanului “Viaţa nouă”, considerat primul roman autobiografic din literatura universală (n. 1265).   1769    – S-a născut Alexander von Humboldt, explorator şi geograf, unul dintre ultimii mari savanţi de […]

14
/09
/12

Catherine, soţia prinţului William, a rostit primul său discurs oficial în străinătate joi, în Malayezia, în cadrul celei de-a doua etape a unui amplu turneu Asia-Pacific menit să finalizeze „ucenicia” regală a ducesei de Cambridge, informează AFP. „A le oferi copiilor şi familiilor lor un loc unde să se bucure de sprijin, de îngrijire pentru […]

14
/09
/12

Filmele Despre oameni şi melci, Campania şi Resident Evil: Răsplata au premiera pe marile ecrane în acest sfârşit de săptămână. A treia ediţie a Nopţii Albe a Filmului Românesc are loc vineri seara la Bucureşti şi, pentru al doilea an consecutiv, la Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara. O expoziţie cu lucrări semnate de Gustav Klimt, realizate […]

14
/09
/12

Teatrul Metropolis vã invitã sâmbãtã, 15 septembrie, la ora 19:00 sã luaṭi parte la premiera spectacolului Jubileul, de Jean-Marie Chevret şi Michèle Ressi. Având-o în rol principal pe Maia Morgenstern şi beneficiind de îndrumarea regizoralã a lui Radu Beligan, piesa promite a fi un adevãrat spectacol. Autenticitatea piesei şi intensitatea la care este jucatã sunt […]

14
/09
/12

Selecţia celor mai de succes filme româneşti va fi prezentată vineri, în 15 spaţii din patru oraşe din ţară – Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, în cadrul Nopţii Albe a Filmului Românesc.   Potrivit organizatorilor, programul evenimentului cuprinde atât producţii de toate genurile realizate de cineaşti din toate generaţiile, dar nu vor lipsi nici animaţiile […]

14
/09
/12

TVR a anunţat joi printr-un comunicat  suspendarea Canalului TVR Cultural, începând cu data de 15 septembrie 2012, ora 23,59. „Măsura a fost dispusă joi, 13 septembrie 2012, prin Ordin al Preşedintelui-Director General al SRTv, Claudiu Săftoiu, în contextul situaţiei financiare critice a Televiziunii Române”, precizează comunicatul. Comunicatul Televiziunii Publice menţionează că decizia este parte a […]

13
/09
/12

  În 1931, Frankenstein era considerat de către public un film horror de excepţie, deşi a fost realizat cu buget redus, scrie visboo.com. Frankenstein a fost un film de groază cu monştri ce a reuşit să înspăimânte generaţii întregi. Fiind regizat de James Whale filmul i-a avut în roluri principale pe actorii Colin Clive, Mae […]

13
/09
/12

Turneul ce are loc în perioada 15-25 septembrie  face parte din protocolul încheiat pe zece ani între Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Guangzhou Performance/ Film Co Ltd şi Teatrul Belei, în urma declarării anului 2012 „Anul dialogului intercultural: Uniunea Europeană-China”. Menit să dezvolte o cooperare structurală între poporul chinez şi instituţii culturale ale Uniunii Europene, proiectul […]

13
/09
/12

Google şi-a schimbat, joi, 13 septembrie, logo-ul pentru a o omagia pe Clara Scumann, pianista şi compozitoarea germană, soţia lui Robert Schumann. Noul logo o prezintă pe Clara Schumann cântând la pian, alături de cei opt copii ai ei.   Născută la 13 septembrie 1819, la Leipzig, Clara Schumann a fost crescută de tatăl ei. […]

13
/09
/12

Peste 20 de trupe din şapte ţări vor susţine spectacole, de joi până duminică, de Zilele Bucureştiului, manifestare organizată de Primăria Capitalei prin ArCuB.   Conform comunicatului Primăriei Municipiului Bucureşti, trupe din şapte ţări (Franţa, Olanda, Spania, Elveţia, Belgia, Germania, România) vor susţine spectacole de teatru de stradă în Piaţa Constituţiei, Piaţa George Enescu, Parcul […]