„Stockholm” – câștigătorul Festivalului Internațional de Film Transilvania
https://www.ziarulmetropolis.ro/stockholm-castigatorul-festivalului-international-de-film-transilvania/

Filmul spaniol ,,Stockholm”, în regia lui Rodrigo Sorogoyen, a câştigat Trofeul Transilvania, sâmbătă seară, la Teatrul Naţional Cluj, la gala de închidere a celei de-a 13-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Un articol de Liliana Matei|8 iunie 2014

Premiul în valoare de 15.000 de euro, oferit de Silva, i-a fost înmânat cineastului de către actrița americană Debra Winger. „Sunt foarte emoționat, am rămas fără cuvinte. E primul premiu internațional pe care îl primește acest film. De fapt, al doilea, pentru că pe primul l-au luat actorii din film”, a spus Rodrigo Sorogoyen, regizorul filmului Stockholm.

Cel de-al doilea său film le-a adus premii de interpretare actorilor Aura Garrido și Javier Pereira, în rolurile unor tineri care se întâlnesc într-o noapte, una care îi va lega pentru totdeauna. Premiul în valoare de 1.000 de euro, oferit de Vitrina Advertising, a fost înmânat de Cristina Flutur, membră a juriului competiției, și realizatorul TV Lucian Mândruță. Sute de invitați, spectatori și jurnaliști au urmărit ceremonia prezentată de Tudor Giurgiu, președintele TIFF. Pe covorul roșu – actrița Debra Winger și cineastul Krzysztof Zanussi, distinși cu Premiul pentru întreaga carieră, actorul Florin Zamfirescu, recompensat cu Premiul de Excelență, producătorul Nik Powell, directorul Festivalului Internațional de Film de la Chicago, Michael Kutza, regizorii Peter Webber, János Szász, Alexandru Solomon, cântăreața Angela Similea, actrițele Anamaria Marinca, Cristina Flutur, Ana Ularu, Ioana Blaj, actorii Bogdan Dumitrache, Vlad Ivanov, Mihai Călin, președintele festivalului Making Waves: New Romanian Cinema – Corina Șuteu, producătoarea Ada Solomon, prezentatorii TV Andi Moisescu, Amalia Enache și Lucian Mândruță. Gala inchidere_Adi Bulboaca

Premiile TIFF 2014

Debra Winger, distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră, a fost introdusă pe scenă de Anamaria Marinca. Actrița a mărturisit că, fiind superstițioasă, a devenit anxioasă din cauza titlului premiului și ceea ce ar putea prevesti, motiv pentru care l-a redenumit, atașând pe trofeu un sticker roșu cu campania „Salvați Marele Ecran!”. „O să vă ajut cât de mult pot cu această inițiativă și sper să reușiți să salvați marele ecran în România”, a spus Winger. Renumitul regizor Krzysztof Zanussi, distins la rândul său cu Premiul pentru întreaga carieră, a declarat că „premiile pentru cei în vârstă nu sunt o risipă, pentru că au nevoie de ele”. „După ce-am văzut scenele din montajul vostru, mă întreb dacă chiar am făcut atâtea filme. Mă tot întreb dacă mi s-a terminat cariera. Oricum, am primit premiul acesta de la Michael Kutza, la Chicago, la 40 și ceva de ani, și atunci chiar a fost neașteptat. Abia aștept să vă arăt noul meu film și vă mulțumesc că le-ați văzut pe celelalte” a adăugat cineastul polonez. „Socotesc acest premiu un punct de la care putem începe”, a declarat și Florin Zamfirescu, onorat cu Premiul de Excelență, oferit de Mercedes-Benz. Premiul pentru cea mai bună regie, în valoare de 5.000 de euro, i-a revenit lui Tomasz Wasilewski pentru Zgârie-nori suspendați/ Floating Skyscrapers (Polonia). Cu Premiul Special al Juriului a fost recompensată o coproducție Bulgaria-România, Viktoria, regizată de Maya Vitkova, despre un „copil al deceniului” din Bulgaria comunistă care se trezește în capitalism fără privilegiile de altădată. Premiul valorează 1.500 de euro și este oferit de HBO. Juriul format din Cristina Flutur, Nik Powell, Michael Kutza, János Szász și Giora Bejach, a decis să acorde două Mențiuni Speciale unor filme „extrem de curajoase”: Câinele/ Paat, semnat de iranianul Amir Toodehroosta, și Umbra albă/ White Shadow, în regia lui Noaz Deshe, o producție Italia-Germania-Tanzania despre drama albinoșilor din Africa. Premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federației Internaționale a Criticilor de Film, i-a fost acordat comediei negre Calvarul/ Calvary, regizată de irlandezul John Michael McDonagh. „Anul acesta, juriul FIPRESCI a fost martirizat cu 12 filme, unul mai violent ca altul, în secțiunea Ochi pentru Ochi. Noi am purtat crucea cu bucurie. Așa că nu e de mirare că, la ediția a 13-a, câștigătorul este Calvarul”, a glumit Oleksii Pershko, membru al juriului. De cele mai multe voturi din partea spectatorilor a avut parte Natură moartă/ Still Life, de Uberto Pasolini, câștigătorul Premiului Publicului, oferit de MasterCard. În topul celor mai populare filme din competiție, pe locul al doilea și al treilea, se află Quod Erat Demonstrandum (r. Andrei Gruzsniczki), respectiv Everything We Loved (r. Max Currie). Cel mai popular film din întreaga selecție a fost Cinema Paradiso, clasicul film al lui Giuseppe Tornatore. Cu experimentul Al doilea joc, Corneliu Porumboiu și-a adjudecat Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru secțiunea Lungmetraj, în valoare de 6.000 de euro – constând în servicii de post-producție oferite de Cinelabs Cel mai bun scurtmetraj în secțiunea dedicată filmului autohton este Să mori de dragoste rănită, de Iulia Rugină, film inspirat de melodia Angelei Similea. Premiul constă în 1.500 de euro, oferiți de Jameson, și o zi de filmare la Studiourile MediaPRO. O mențiune a juriului de scurtmetraje i-a fost dedicată actriței Sofia Nicolaescu, din Trece și prin perete, (r. Radu Jude) Ana Ularu i-a înmânat lui Tudor Cristian Jurgiu, regizorul filmului Câinele japonez, cu Victor Rebengiuc în rolul principal, Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut, în valoare de 1.000 de euro, oferit de Raiffeisen Bank. Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj din secțiunea Umbre, oferit de Shorts TV, i-a revenit filmului Prizonieră/ Yardbird, de Michael Spiccia. Prima ediție a celor două noi programe TIFF a adus pe scenă câțiva tineri regizori români cu proiecte în dezvoltare, premiați în urma sesiunilor de prezentare în fața producătorilor și cineaștilor români și străini. În cadrul Transilvania Pitch Stop (TPS), dedicat regizorilor aflați la debut sau la al doilea film, au fost acordate două premii: Transilvania Pitch Stop Development Award, în valoare de 2000 euro (numerar), oferit de TIFF, a fost câștigat de Father Moves Mountains (r. Daniel Sandu), iar Transilvania Pitch Stop Post Production Award, în valoare de 5000 euro (servicii de postproducție), oferit de Abis Studio & ColorGrade – de Marița, regizat de Cristi Iftime. În ideea de a dezvolta producția de film în regiune,Transilvania Film Festival Fund (TFFF) sprijină filmele scurte și documentarele unor cineaști locali: Fifteen Zero Thirty Three (r. Iulia Matei), cu un grant în numerar în valoare de 3000 de euro; Opening (r. Cristina Groșan), cu un grant în valoare de 3000 de euro (servicii de postproducție) oferite de Digital Cube, și Compatibilități (r. Alexandru Căpătoiu), grant în valoare de 3000 de euro (servicii de postproducție) oferit de Cinelab Romania. Cel mai bun film realizat în cadrul atelierului de film pentru adolescenți Let’s Go Digital!, oferit de UPC, a fost desemnat Arta este…, de Naomi Nadaban, Teodora Modoi și Antonela Bob. Toate cele 12 filme din competiția TIFF, inclusiv cele câștigătoare, pot fi vizionate la Retrospectiva TIFF la București, la Cinema Studio și Elvira Popescu, între 10 și 19 iunie. Foto: Adi Bulboacă

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.