„Sunset Boulevard”. Un clasic care se ţine bine
https://www.ziarulmetropolis.ro/sunset-boulevard-un-clasic-care-se-tine-bine/

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

Un articol de Ionuţ Mareş|8 decembrie 2021

Nu îl mai văzusem de câţiva ani şi nu-mi amintesc să fi avut vreo vizionare cu el pe marele ecran până acum, adică la Cinemateca Eforie din Bucureşti sau în vreun festival. Sau cel puţin nu într-o copie digitală restaurată, cum pare să fi fost cea din Italia.

Îi ştiam, evident, importanţa în istoria cinematografiei mondiale, în special a filmului noir, şi în cariera lui Billy Wilder – una din cele mai plăcute perioade ale începuturilor cinefiliei mele a fost când i-am luat la rând, cronologic, toate filmele acestui mare regizor.

Însă acum am încercat să privesc „Sunset Boulevard” fără să ţin cont de aura din jurul său. Ca şi cum l-aş fi descoperit. Cred că fiecare film clasic merită revizionat periodic, la vârste diferite, pentru a i se testa rezistenţa. În fond, fiecare etapă din viaţă ne îmbogăţeste sensibilitatea şi de multe ori ne schimbă perspectiva cu care privim filmele pe care credeam că le ştim.

Concluzia a fost că „Sunset Boulevard” e genul de film care seduce mai intens după ce ai trecut, ca spectator, de prima tinereţe.

Sigur, dibăgia regizorală a lui Billy Wilder poate fi înţeleasă şi, în consecinţă, admirată oricând – de la mişcările şi unghiurile deseori neaşteptate ale camerei, la dirijarea actorilor şi ritmul montajului.

Însă dramele celor două personaje centrale – visele spulberate şi agăţarea de ultima şansă, în cazul scenaristului ratat jucat de William Holden, şi dorul după gloria de altădată, până la delir, în cazul Normei Desmond (Gloria Swanson) – mi s-au părut mai puternice acum. Mai exact, m-au emoţionat mai tare, pentru că am avut senzaţia că le-am înţeles mai profund. Nu mai erau doar nişte idei abstracte, nişte teme generale.

Când ai 20, 25 sau chiar 30 de ani, deci nu ai apucat să trăieşti foarte mult şi speranţele îţi sunt încă intacte, dezamăgirile personale şi profesionale de felul celor prin care trece acest cuplu improbabil nu au cum să rezoneze în tine atât de pronunţat ca la vârsta când ai acumulat propriile experienţe.

Bineînţeles, lumea filmului despre care vorbeşte, romanţat, „Sunset Boulevard” are specificul ei. Dar suferinţele acestor două personaje singure, care se întâlnesc pentru o scurtă perioadă, sunt universale. Iar iscusinţa cu care le-a redat Billy Wilder face ca filmul să ne atingă şi astăzi, la peste 70 de ani de la apariţie.



31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.