Tartuffe sau Impostorul: maratonul comediei, la Teatrul Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/tartuffe-sau-impostorul-maratonul-comediei-la-teatrul-metropolis/

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Un articol de Dan Boicea|16 septembrie 2013

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Spectacolul este programat astăzi, luni, 16 septembrie, marţi, 17, miercuri, 18 şi joi, 19 septembrie, de la ora 19.00, în sala mare a Teatrului Metropolis. Din distribuţie fac parte Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu, Lucian Rus, George Costin (în rolul lui Tartuffe, foto sus), Mădălin Bradea şi Elena Ghimpeţeanu.

„«Tartuffe» este o comedie foarte adâncă, o capodoperă. De aceea şi pune mari probleme de montare, pentru că trebuie să fii în stare să lucrezi cu un asemenea text. O altă problemă, care este şi un punct de atracţie totodată, este că piesa este scrisă în versuri alexandrini şi e mai greu să-i găseşti o echivalenţă în limba română“, spune Victor Ioan Frunză.

GALERIE FOTO Tartuffe sau Impostorul. Adela Mărculescu şi George Costin, la Teatrul Metropolis

Molière, născut Jean-Baptiste Poquelin (1622-1673), a scris „Tartuffe sau Impostorul“ în 1664, iar biserica a interzis la început piesa, pentru că ironia la adresa clerului şi a înaltei societăţi era mult prea dură. De altfel, la înmormântarea lui, biserica nici măcar nu a permis serviciul religios. Cu toate acestea, Molière este considerat cel mai mare dramaturg francez şi părintele comediei moderne în literatura franceză.

Tartuffe sau Impostorul: o comedie pură şi simplă

Victor Ioan Frunză a lucrat cu o traducere nouă a textului. „În româneşte, piesa s-a jucat în proză şi nu înţeleg de ce. Pentru că asta schimbă schimbă fundamental lucrurile. Adaptarea de la vers la proză este cu totul altceva. Imaginaţi-vă cum ar arăta scena balconului din «Romeo şi Julieta», în care el i-ar spune: «Vai de mine, eşti un soare!». Cred că va fi un lucru rar pe scena românească, pentru că Molière nu s-a mai jucat de mult timp în versuri“.

Tartuffe sau Impostorul

Tartuffe sau Impostorul este cel mai nou spectacol pus în scenă de Victor Ioan Frunză

Directorul de scenă a încercat să impună o anumită austeritate a formei, tocmai pentru că textul era foarte pregnant şi se impunea un echilibru între formă şi text. Marea sperietoare a acestor montări cu „Tartuffe“ este că toată lumea se aşteaptă să fie un succes de public, mai consideră Victor Ioan Frunză. „Într-adevăr, ar trebui să fie un mare succes, dar simţi, pe de altă parte, şi apăsarea unui text mare, pe care îl descoperi pe măsură ce îl montezi. E o distribuţie, cred eu, foarte bună, dominată de actori tineri. E o comedie pură şi simplă“.

Citiţi şi: INTERVIU Victor Ioan Frunză: „UNITER este un bloc de tip sovietic“

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

Teatrul Metropolis, Bucureşti (Str. Mihai Eminescu nr. 89, sector 2, Bucureşti)

TARTUFFE sau IMPOSTORUL de J.B.P. Moliere

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză
Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză
Dramaturgia: Victor Ioan Frunză, Adrian Nicolae
Decorul şi costumele: Adriana Grand

Distribuţia: Doamna Pernelle, mama lui Orgon – Adela Mărculescu
Orgon, soţul lui Elmire – Sorin Miron
Elmire, soţia lui Orgon – Nicoleta Hâncu
Damis, fiul lui Orgon – Adrian Nicolae

Marianne, fiica lui Orgon – Irina Bucescu
Valere, iubitul lui Marianne – Lucian Rus
Tartuffe, bogat ipocrit – George Costin

Laurent, valetul lui Tartuffe – Mădălin Bradea
Flipote, fata în casă – Elena Ghimpeţeanu

Foto: Petrică Tănase

 

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).