The Bed is Broken a fost selecţionat la IDFA Amsterdam
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-bed-is-broken-a-fost-selectionat-la-idfa-amsterdam/

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiţii din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2013

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiţii din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Raluca Răcean Gorgos va fi singura regizoare din România care are un film la acest eveniment. IDFA se va desfăşura în perioada 20 noiembrie – 1 decembrie.

The Bed is Broken spune povestea lui Răzvan şi Vasile, doi copii (de 11 şi de 14 ani) din zona Tarniţa, judeţul Suceava, care ajung într-o zonă minieră părăsită, prinși între un teren de joacă violent și un loc de muncă ostil. Ei trebuie să adune zilnic fier vechi pentru a-şi câştiga existenţa.

Regia este semnată de Raluca Răcean Gorgos, imaginea de Ana Maria Vîjdea, montajul de Ştefan Dan Pârlog, iar sunetul de Tudor Petre. Producător: Dan Nuţu.

Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA) se desfăşoară din anul 1988 şi este unul dintre cele mai mari festivaluri de film documentar din lume. IDFA a fost dintotdeauna axat pe documentare de tip creativ.

„Documentarul creativ este considerat o formă de artă”, anunţă fondatorii acestui festival încă de pe prima pagină. „Creatorul de film documentar nu este un jurnalist, ci un artist. Legile jurnalismului nu se aplică documentarului creativ, care are propriile sale criterii de calitate: inovaţie, originalitate, aptitudini profesionale, expresivitate şi valoare culturală sau istorică.”

The Bed is Broken a prins viaţă la Aristoteles Workshop

„Este un film despre nevoile umane”, spune regizorul Raluca Răcean Gorgos despre producţie. „Oraşul părăsit – nevoia de integrare – este spaţiul perfect pentru Răzvan şi Vasile pentru a-şi spune povestea într-un mod firesc. Domnul Broscar – nevoia de bani – un personaj pe care nu-l vezi, şi totuşi omniprezent, dă sens aventurii celor doi copii.

Prietenia lor – nevoia de siguranţă şi apartenenţă – chiar şi atunci când este exprimată într-un mod agresiv şi dureros, este vitală. Ea reprezintă tot ce au ei“, declara regizoarea.

Raluca spune despre experienţa Aristoteles Workshop: „Pentru mine, Aristoteles Workshop, așa cum este gândit și structurat, a fost exact contrapunctul de care aveam nevoie pentru a face The Bed is Broken. Limitările de timp și de spațiu m-au determinat să fiu extrem de prezentă și atentă la tot ce se întâmplă în jur. Să observ, să provoc, să iau decizii la minut și să extrag cu atenție acele părți care mă definesc. Lucrurile au fost într-adevar foarte condensate, am trăit o a doua viață în decurs de 6 săptămâni.”

The Bed is Broken

Secvenţă din documentarul „The Bed is Broken’’

Raluca avea de mai mult timp o idee despre locul în care va filma acest documentar. „Ştiam de un an spațiul unde aveam să filmăm The Bed is Broken. În tot acest timp, am încercat să aflu tot ce se poate despre fosta mină Leșu Ursului de la Tarnița. Când i-am cunoscut pe Răzvan și pe Vasile, cei doi copii de la Centrul de minori Ostra, mi-am dat seama că Zona Tarnița este spațiul perfect în care ei își pot relata viața, într-un mod firesc. Spațiul gol și abandonat capătă astfel un rol dublu, cel concret, în care copiii caută fier ca să facă rost de bani pentru dulciuri și cel simbolic, în care abandonarea există pe mai multe planuri.”

Anul acesta, atelierul de film documentar a ajuns la ediţia a opta şi s-a desfăşurat în perioada 22 august – 22 septembrie, locul de filmare fiind acelaşi cu cel din ultimele trei ediţii: satul Vama din Bucovina (județul Suceava).

Aristoteles Workshop (AW), unde a fost realizat şi The Bed is Broken, este un atelier anual de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute.

Info:

În ultimii 7 ani, filmele produse de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc.

Foto credit: Aristoteles Workshop, The Bed is Broken

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.