VIDEO „The Gatekeepers“. Moralitatea are nuanţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-gatekeepers-moralitatea-are-nuante/

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o. Filmul va fi proiectat astăzi, de la ora 16.00, la Cinema Studio

Un articol de Eliza Zdru|4 aprilie 2013

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere, deşi nu lipsite de un simţ înnăscut al autodefensivei, cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o într-unul sau altul din momentele istorice ale Israelului.

Ei aruncă în joc diferite perspective asupra urmărilor extrem de complicate ale Războiului de şase zile din 1967.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi“

Interviurile sunt întrerupte de imagini de arhivă care ne întorc în primele zile ce au urmat Războiului de şase zile, când armata israeliană a pus sub ocupaţie un milion de palestinieni din Fâșia Gaza, Peninsula Sinai, Platoul Golan și Cisiordania. Ocupaţia a fost problematică de la început, povestesc Avraham Shalom, Avi Dichter, Carmi Gillon, Yuval Diskin, Ami Ayalon şi Yaacov Peri, cei şase foşti şefi Shin Bet, într-o înşiruire de confesiuni care se completează una pe alta ca într-o conversaţie oarecare.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi, pentru că lucrul acesta ne-a dat de lucru“, spune Avraham Shalom (liderul Shin Bet între 1980-1986), invocând bucuria pe care a adus-o noua „problemă“ de a-i forţa pe membrii Shin Bet să înveţe să folosească arme mai subtile.

Şi, dincolo de informaţiile mai mult sau mai puţin exhaustive pe care discursul filmului le aduce în încercarea de a elucida conflictul israeliano-palestinian, de departe cel mai interesant aspect al documentarului este sinceritatea şi aparent uşurinţa cu care cei şase agenţi mărturisesc gânduri atât de fruste despre viziunea lor cu privire la rolul pe care l-au jucat în istoria Israelului.

Mai ales atunci când ştii că organizaţia Shin Bet este caracterizată de un secretism atât de ermetic, şefii acesteia fiind singurii membrii a căror identitate este cunoscută pentru publicul larg, o întrebare persistă tot timpul în spatele minţii. Cum a reuşit regizorul Dror Moreh să îi facă pe foştii şefi Shin Bet să uite de perdele şi să i se confeseze atât de direct?

„Uită de moralitate“

Filmul urmăreşte câteva dintre evenimentele cheie care au dus apoi la escaladarea terorismului în Israel. Printre acestea, şi controversatul incident numit „KAV 300“ în care doi terorişti palestinieni care au deturnat un autobuz şi i-au luat ostateci pe pasageri au fost ucişi ulterior în bătaie fără a li acorda şansa vreunui proces. Sau uciderea lui Yahya Ayyash – un palestinian periculos, expert în fabricarea de explozive şi în recrutarea teroriştilor sinucigaşi – cu ajutorul unei bombe plasate în telefonul său mobil, o operaţiune „curată şi elegantă“, cum o numeşte Carmi Gillon, liderul Shin Bet între anii 1994-1996.

Dror Moreh, regizorul filmului

Sau bombardarea unui bloc în care se desfăşura o întâlnire a celor mai importanţi 12 terorişti palestinieni, operaţiune ce a provocat moartea a peste 10 nevinovaţi şi a eşuat lamentabil în capturarea vreunui terorist. Concluzia brutală o aduce tot Avraham Shalom. Moralitate? Uită de moralitate în discuţiile despre terorism.

Un terorist e şi un luptător pentru libertate

Şi ce e mai ciudat e că privindu-i pe cei şase argumentând acţiunile lor, te surprinzi începând să le cauţi justificări. Într-adevăr, cum spune şi criticul de film Justin Chang de la Variety, „în timp ce niciun film ce oferă perspectiva îngustă a serviciilor de informaţii israeliene nu ar fi putut să ofere o viziune completă asupra conflictului, ceea ce face ca «The Gatekeepers» să fie atât de captivant este sentimentul general de ambiguitate morală pe care îl aduce“.

Dar nu numai acest lucru. Ca şi cum dintr-o dată ar fi simţit nevoia explozivă de a-şi goli conştiinţa („când ieşi la pensie, devii puţin de stânga“, mai mărturiseşte unul dintre intervievaţi), cei şase foşti şefi Shin Bet glisează încet în mărturisirile lor spre sensurile filosofice ale evenimentelor la care au luat parte. Ceea ce unii numesc lupta împotriva terorismului e, pentru cealaltă tabără, pur terorism aşa cum un terorist e de fapt un luptător pentru libertate printre ai lui.

La finele unei treceri în revistă a celor mai mari eşecuri şi victorii ale organizaţiei Shin Bet, concluzia generală rămâne necesitatea dialogului palestiniano-israelian. Şi e cumva incitant să vezi cum foştii agenţi, odată lipsiţi de orice scrupul, ajung la sfârşitul carierei să predice despre pace.

„Searching for Sugar Man“

După ce a câştigat, printre altele, premiul pentru cel mai bun film de non-ficţiune al anului 2012 oferit de către Los Angeles Film Critics Association, “The Gatekeepers” a fost nominalizat la Oscarul pentru documentar. În competiţie se mai afla un film ce tratează acelaşi subiect al conflictului israeliano-palestinian, privit însă dintr-o altă perspectivă – „5 Broken Cameras“, un film despre hărţuirea sexuală în armata americană – „The Invisible War“, unul despre istoria timpurie a bolii SIDA – „How to Survive a Plague“ şi deja celebrul „Searching for Sugar Man“, povestea emoţionantă şi aproape incredibilă a lui Rodriguez, un muzician american care a devenit faimos în Africa de Sud fără a şti, după ce fusese complet ignorat în Statele Unite.

Cumva perfect motivat, juriul de anul acesta a hotărât să premieze singurul film din competiţie care nu are nicio nuanţă politică, o poveste universală despre forţa invizibilă a muzicii. Oricum ar fi, „The Gatekeepers“ e un must-see.

Îl mai puteţi vedea astăzi la festivalul Cinepolitica, unde va fi proiectat la Cinema Studio de la ora 16.00.
The Gatekeepers (96’)
Regia: Dror Moreh
Produs de: Dror Moreh Prods., Les Films du Poisson, Cinephil, Wild Heart Prods.

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.