O carte fundamentală de teorie a filmului, „Ce este cinematograful?”, de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.
Un articol de Ionuţ Mareş|14 decembrie 2022
Lansat recent la târgul de carte Gaudeamus, la scurt timp după ieşirea de sub tipar, al doilea volum din Ce este cinematograful?, de André Bazin, marchează în sfârşit apariţia integrală a traducerii în română a acestei opere fundamentale de teorie a filmului, a cărei versiune originală în franceză a apărut în patru volume între 1958 şi 1962.
Primul volum în română fusese lansat la începutul acestui an şi cuprindea primele două volume franceze: Ontologie şi limbaj şi Cinemaul şi celelalte arte, în timp ce al doilea volum reuneşte ultimele două opuri, Cinema şi sociologie şi O estetică a realităţii.
Textele din cele două volume româneşti sunt traduse Andreea Raţiu, Liri Chapelan, Andrei Rus, Gabriela Filippi, Andreea Chiper şi Andrei Gorzo, sub coordonarea acestuia din urmă. Volumele au apărut printr-un parteneriat între editurile UNATC Press şi Polirom şi sunt incluse în colecţie Cinema a acesteia din urmă.
„La 64 de ani de la moartea sa (după o viață șocant de scurtă: 40 de ani), André Bazin rămâne unul dintre cei mai mari gânditori pe care i-a avut cinemaul – și cu siguranță cel mai influent, continuând să inspire generație după generație de cineaști, critici și universitari specializați în reflecția despre film și media. Cu energie de jurnalist, entuziasm de cinefil, ținută de pedagog, convingere de apostol, cu devotamentul unui mare umanist postbelic, cu intuiții vizionare ce reverberează până azi, cu o scriitură eclatant-eseistică, Bazin tratează în aceste pagini despre fenomene precum festivalul ca univers al ordinii, erotismul cinematografic, westernul, implicațiile revoluției estetice izbucnite după război în cinemaul italian, ecourile luptelor politice din Italia în dezbaterile critice despre neorealism și multe altele. Indiferent de subiectul abordat, contribuția lui Bazin la iluminarea cinemaului este – și rămâne până în ziua de azi – indispensabilă” – stă scris pe coperta a patra a primului volum.
„Nimeni, înainte de Bazin, nu a explicat atât de clar și de meticulos ce se întâmplă, ce se schimbă dacă un regizor alege să pună în scenă o acțiune într‑un singur cadru sau dacă, dimpotrivă, alege s‑o construiască prin montaj. Înainte de Bazin se făcea puțină analiză de felul ăsta. Scrierile lui Bazin rămân deschizătoare de ochi – puncte de plecare în înțelegerea regiei de film ca o chestiune de alegeri dintre care fiecare produce un efect diferit. Cineaști, critici și apreciatori ai artei filmului au în continuare ce să învețe” (Andrei Gorzo)
André Bazin (1918-1958), teoretician, filosof, umanist şi unul dintre cei mai influenţi critici de film francezi. În perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial a organizat proiecţii cinematografice în cadrul asociaţiei Travail et Culture, iar în următorii ani s-a impus în presa culturală. A publicat eseuri şi critică de film în reviste şi periodice precum L’Écran français, Le Parisien Libéré, Revue du Cinéma şi Esprit, iar în 1951 a fondat Cahiers du cinéma, o inovatoare revistă de specialitate al cărei editor a fost până la moartea sa.