The Monuments Men. Film în căutarea unui regizor
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-monuments-men-film-in-cautarea-unui-regizor/

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 februarie 2014

CRONICA DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război sau de suspans, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Peste câteva decenii, când tinerii cinefili ai viitorului vor deschide dicţionarele virtuale de film, undeva la litera C vor da peste actorul, producătorul şi regizorul George Clooney. Iar scurta sa caracterizare, urmată de lista filmelor în care a jucat, ar putea începe astfel:

Una din vedetele hollywoodiene incontestabile ale perioadei 1990-2020, George Clooney a împrumutat diferitelor personaje pe care le-a interpretat, mai toate simpatice, carisma şi şarmul recunoscute. Remarcat încă din anii ’80 în numeroase seriale de televiziune, George Clooney a făcut în anii ’90 pasul spre marele ecran. Însă abia anii 2000 i-au adus cele mai importante roluri şi apropierea de premiile Oscar, dar şi colaborarea cu mari regizori ai momentului, precum Steven Soderbergh şi fraţii Ethan şi Joel Coen.

În aceeaşi perioadă devine şi producător, în special al unor filme cu tentă politică, socială sau istorică. În 2002 se lansează şi în regie. După un oarecare succes cu primele două filme realizate în această postură – „Confessions of a Dangerous Mind” (2002) şi „Good Night, and Good Luck” (2005) – au urmat eşecul cu „Leatherheads” (2008) şi două filme fără strălucire, „The Ides of March” (2011) şi „The Monuments Men” (2014).

Rămâne de văzut cum va continua cariera de regizor a lui George Clooney (care, în 2014, împlineşte 53 de ani), însă „The Monuments Men”/„Eroii monumentelor” are toate „şansele” să fie uitat rapid, în pofida prezenţei la Berlinală, unde a fost proiectat în afara competiţiei pentru a da glamourul necesar unui festival care are nevoie şi de atenţia publicului larg.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, o trupă de curatori, arhitecţi şi specialişti în artă (bineînţeles, cam ramoliţi) este adunată de Frank Stones (George Clooney, cu un look care-l face să semene cu Clark Gable – mustaţă, cărare într-o parte, privirea şi zâmbetul corespunzătoare) pentru a veni în ajutorul armatei americane şi a recupera marile opere de artă pe care naziştii le adunau din Europa cucerită pentru un eventual muzeu personal al lui Hitler.

Operaţiunea, aprobată de preşedintele Roosevelt şi derulată în ultimii ani ai războiului, se încheie odată cu căderea lui Hitler şi prin salvarea a mii de obiecte de artă (majoritatea tablouri şi sculpturi celebre), ascunse de nazişti în mine din munţii Germaniei.

Însă regia este atât de ştearsă şi fără personalitate, încât Clooney pare să se fi mulţumit doar să apeleze la experienţa unui director de imagine ca Phedon Papamichael şi a unui compozitor ca Alexandre Desplat şi să adune câţiva prieteni (întâmplător, actori celebri ca el), să îi îmbrace corespunzător şi să îi lase să-şi etaleze reflexele cu care şi-au obişnuit publicul: Matt Damon, Bill Muray, John Goodman, Cate Blanchett, Jean Dujardin sau Bob Balaban.

Inspirat dintr-o carte şi din fapte reale, filmul abundă în poncife redate ilustrativ sau pur şi simplu declamate de personajul lui Clooney – despre cât de răi erau naziştii şi Hitler, despre cât de importantă este arta pentru identitatea umanităţii, despre ororile războiului, despre mesianismul american.

Tensiunea este minimă (conflictele sunt rezolvate în grabă), iar umorul – anemic (personajul lui Damon vorbeşte stricat franceza, pantagruelicul Goodman arată şi se mişcă caraghios în uniformă de militar, Murray îşi pune la bătaie mimica de personaj aiurit).

Se simte dorinţa lui Clooney de a realiza un film în bătrânul stil clasic al unor decenii hollywoodiene demult apuse, însă „The Monuments Men” ar fi avut nevoie de un zvâc regizoral care să-l scoată din amorţeala sa nici măcar calofilă.

INFO

The Monuments Men (SUA, 2014)

Regia: George Clooney

Cu: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din „The Monuments Men“ – capturi film



01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.