The Walk. Un film la înălţime
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-walk-un-film-la-inaltime/

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 octombrie 2015

În sfârşit o folosire justificată a 3D-ului! Nu îţi dai seama de cât de repede s-a uzat şi s-a banalizat această tehnică, utilizată de marile studiouri şi pentru a contrabalansa pirateria, decât atunci când o vezi pusă cu adevărat în slujba inovaţiei vizuale.

Şi ce pretext mai potrivit pentru asta decât povestea unică, aproape ireală, a francezului Philippe Petit, acrobatul care, în 1974, a traversat pe sârmă, fără protecţie şi autorizaţie, distanţa dintre turnurile gemene din New York, proaspăt ridicate la acea vreme?

Un astfel de subiect ofertant cerea parcă o asemenea abordare formală îndrăzneaţă (iar o proiecţie IMAX, recomandabilă, este şi mai împresurătoare), dublată de o tratare narativă şi regizorală pliată pe structura unei alegorii care face nostalgic cu ochiul unui trecut recent al isprăvilor glorioase.

O alegorie care reconstituie, în detaliu, un fapt real devenit legendar (povestea lui Philippe Petit a mai fost în atenţia unui documentar din 2008, regizat de James Marsh şi premiat inclusiv cu Oscar).

Zemeckis adoptă încă de la început un ton lejer, degajat, zglobiu, cu personajul central – jucat de un Joseph Gordon-Levitt în formă (nu doar fizică) şi cu o delicioasă engleză cu accent franţuzesc – povestindu-şi, post-factum şi privind direct în camera de filmat, de pe Statuia Libertăţii, aventurile de acrobat, care au culminat cu traversarea pe sârmă a celor câteva zeci de metri dintre cei doi zgârie-nori newyorkezi.

O naraţiune clasică la persoana întâi care, în ciuda deznodământului cunoscut – supravieţuirea protagonistului şi transformarea sa în erou planetar -, produce suspans din aşteptarea pe care o induce pregătirea pentru marele eveniment. Zemeckis construieşte „The Walk” sub forma unui heist film – numai că jaful este înlocuit aici tot cu o ilegalitate, însă una eroică.

Iar momentul culminant, al mersului efectiv pe sârmă, este una dintre cele mai elegante bucăţi vizuale întâlnite în acest an într-un blockbuster, care ridică filmul la o binemeritată înălţime.

Dincolo de omagiul pe care îl aduce New York-ului şi unuia dintre simbolurile arhitecturale ale acestuia, astăzi dispărut, „The Walk” este o întoarcere a cinemaului la originile sale, la momentul în care trenul filmat de fraţii Lumiere fascina şi speria la propriu publicul curios.

Redarea credibilă a înălţimilor ameţitoare, fructificarea spectaculoasă a spaţiului şi rafinamentul regizoral arătat de Zemeckis speculează şi aduc la zi senzaţii de bază trăite de public, pe care cinemaul popular le-a cultivat încă de la apariţie şi care l-au făcut atât de căutat.

Distribuit de InterComFilm Distribution, „The Walk” poate fi văzut în cinematografe începând cu 9 octombrie.

INFO

The Walk (SUA, 2015)

Regia: Robert Zemeckis

Cu: Joseph Gordon-Levitt, Charlotte Le Bon, Guillaume Baillargeon

Rating: ●●●●○

 



30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.