The Wall – cel mai bun show al anului?
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-wall-cel-mai-bun-show-al-anului/

50.000 de oameni au fost prezenţi ieri, în Piaţa Constituţiei, pentru un show aşteptat încă de anul trecut. Muzica de pe unul dintre cele mai cunoscute albume rock s-a combinat cu efecte pirotehnice şi cu proiecţii video pe un zid lung de 150m. A fost The Wall – Live.

Un articol de Adina Scorţescu|29 august 2013

„Good evening, ladies and gentlemen, welcome to The Wall!”, se aude o voce de bărbat, cu accent britanic, la începutul unui eveniment despre care am citit prima oară anul trecut, când o prietenă a dat „join” pe Facebook la un concert care urma să aibă loc pe 28 august 2013: „Roger Waters. The Wall”.

E ora 20.30, iar în Piața Constituței din Bucureşti sunt în jur de 50.000 de oameni, majoritatea în picioare, cu pahare de bere în mână. Există doar două porțiuni un pic mai aerisite, acelea din preajma schelelor care susțin câte un șir lung de boxe și care reduc vizibilitatea.

S-a întunecat, iar în aer se simte miros de tutun și de alte substanțe dătătoare de fericire. Câțiva părinți își țin puștii pe umeri, ca să vadă mai bine și să filmeze cu smartphone-ul. E interzisă intrarea cu aparate de filmat sau de fotografiat, așa că toată lumea se bazează pe telefon.

Scena este construită în partea opusă Casei Poporului, iar în fața ei este un zid alb, de 150 m lungime, înalt cam cât trei etaje de bloc. L-am văzut deja pe Facebook, zilele trecute, când era în faza de construcție. La mijloc este dărâmat. Prin spărtura din zid se văd oameni îmbrăcați în negru, care poartă steaguri roșii, cu un cerc alb în mijloc, pe care sunt desenate două ciocane încrucișate. Aceeași emblemă apare și pe gulerul cămășii negre a lui Roger Waters.

Spectacolul începe cu punctul culminant din filmul „Spartacus”. Pe zid sunt proiectate desene în stil graffiti. În partea dreaptă e scris mare „Capitalism”, cu fontul roșu al Coca-Cola. În stânga scrie „Stop wars” (n.red. – opriți războaiele) și „Fear builds walls” (n.red. – teama construiește ziduri).

În mijloc e Roger Waters, care îmbracă un sarafan negru din piele și își pune ochelarii. Lumea începe să țipe, înainte ca el să ducă microfonul la gură. Explodează muzica; și zgomotele – de mitralieră, de avioane, de elicopter. Știi că sunt parte din spectacol, dar nu te poți abține să nu ridici privirea când sunetul trece deasupra capului tău. La sfârșitul melodiei, un avion vine în picaj (pe o sârmă) și intră în zid. Ies flăcări, lumea țipă și aplaudă.

Rogers Waters se adresează publicului: „Bună seara, București!” Le mulțumește copiilor din cor care au cântat alături de el și dedică acest concert victimelor terorismului din întreaga lume. Pe cărămizile din zid sunt proiectate portrete și date de identificare ale unor oameni care au murit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și, mai recent, în războaiele din Afganistan și din Irak.

Tot ce se spune și se cântă beneficiază de ilustrare, subliniere, explicare prin desenele și filmele proiectate pe zid: oameni mărșăluind, avioane din care cad cruci roșii – ca niște bombe – și zvastici, semne ale dolarului, seceri și ciocane. Mesajul, deloc subtil este unul pacifist și anticapitalist.

The Wall

Când se aude „We don’t need no education”, o păpușă gigantică (un fel de profesor cu sacou mov și ochii bulbulcați) este umflată și ridicată pe scenă. I se mișcă brațele și capul, ca în spectacolele de marionete.

La melodia „Mother”, pe zid este proiectată o înregistrare alb-negru a lui Rogers Waters care o cântă într-un concert la Londra. Când se aude „Mother, should I trust the government?” (n.red. – Mamă, ar trebui să am încredere în guvern?), pe partea stângă a zidului este proiectat răspunsul, cu litere mari și roșii: „La dracu’ nu”.

După o oră de concert, urmează o pauză de aproape 30 de minute. Spărtura din zid este reparată, dar când intră melodia care întreabă „Is there anybody out there?” (n. red. – E cineva acolo?), câteva cărămizi sunt scoase, lăsând să se vadă instrumentiștii. O lumină puternică mătură publicul, ca și cum ar fi în căutarea acelui cineva.

„Hey, you!” răsună mai întâi din față, apoi „you” se aude din dreapta și din spate, ca și cum cineva ți s-ar adresa chiar ție. E o senzație de care n-ai parte nici la cinematografele care se laudă cu cele mai performante sisteme dolby surround.

The Wall

O altă păpușă gonflată, sub formă de porc mistreț pe care sunt desenate simboluri ale fascismului și ale capitalismului, alături de textul „Trust us” (n. red. – Aveți încredere în noi.) plutește deasupra publicului. La finalul concertului, coboară destul de mult cât oamenii să-l poată atinge și linşa/dezumfla.

Zidul se dărâmă, fără bucurie, fără uimire. Lumea știe fiecare melodie, ba chiar și elemente din spectacol, că doar există de zeci de ani și-l poți vedea integral pe Youtube. Rogers Waters și ceilalți muzicieni pleacă în aplauzele publicului. Nu există bis. Există doar un zid alb și lung, dărâmat la mijloc. O imagine la care fanii Pink Floyd trecuți de 40 de ani au visat mult și bine, înainte de ’89. Îi vezi acum la metrou, cu copii de mână și cu o figură împăcată. „Dacă ar fi venit doar sunetistul de la Pink Floyd și tot aș fi mers la concert!”

Pentru ei, probabil că a fost cel mai bun show al anului; i-au emoţionat figura ridată a lui Waters şi amintirile din tinereţe, de când ascultau albumul pe casete. Pentru mine, care n-am crescut cu muzica celor de la Pink Floyd, a fost o producţie megalomană, care a înghiţit resurse uriaşe şi a avut parte de un marketing pe măsură. Dar am văzut spectacole cu doi-trei muzicieni sau actori, pe o scenă mare cât o sufragerie dintr-un bloc comunist, mult mai creative şi mai emoţionante decât spectacolul lui Waters.

Foto: EMAGIC

15
/09
/16

“Nu poţi educa publicul printr-un concert sau prin cinci. Este nevoie de acţiuni complexe şi constante.” - Alexandru Tomescu. Cel mai bine vândut și mai căutat instrumentist din România, violonistul Alexandru Tomescu împlinește, astăzi, 40 de ani. Este suficient ca numele său să apară pe un afiş pentru ca biletele să se epuizeze cu zile întregi înainte de evenimentul respectiv.

14
/09
/16

Zlatomir Fung, din Statele Unite ale Americii, în vârsta de 17 ani, a câștigat Premiul I al Secțiunii Violoncel a Concursului Internațional George Enescu 2016, la sfârșitul unei finale cu ovații, în care a interpretat, la Ateneul Român, Simfonia Concertantă Op.8 de George Enescu, acompaniat de Orchestra Filarmonicii George Enescu, sub bagheta dirijorului Alexandre Bloch.

14
/09
/16

Vineri, 23 septembrie, începe prima ediție DokStation Music Documentary Film Festival și se va desfășura timp de trei zile (23-25 septembrie), în câteva cartiere din București. Festivalul va fi deschis de filmul Nick Cave &The Bad Seeds: One More Time With Feeling (2016), regizat de Andrew Dominik, prezentat în premieră în România.

08
/09
/16

Doi muzicieni excepţionali, un instrument istoric pe care a cântat în trecut însuşi George Enescu, entuziasm, energie şi dorinţa de a duce muzica mai departe, aceastea ar putea fi pe scurt cuvintele ce definesc Turneul Vioara lui George Enescu, organizat de Radio România, prin Centrul Cultural Media, în perioada 9 septembrie-1 octombrie 2016.

08
/09
/16

„Dan Spătaru era fermecător, semăna cu Alain Delon, în plus, avea un timbru deosebit, dar, în vremurile acelea, cultul personalităţii era practic inexistent. El îşi vedea de meserie şi privea succesul extraordinar de care se bucura, ca pe o recompensă firească a muncii lui. Tot ce cânta el devenea şlagăr (...)” - Margareta Pâslaru.

05
/09
/16

Interpreta jazz Eivør, originară din Insulele Feroe, va concerta în premieră la Sala Radio din Bucureşti, pe 13 noiembrie, ocazie cu care îşi va prezenta şi cel mai recent material discografic, ”Slør”

05
/09
/16

„Nu voi fi un rock star, voi fi o legendă.” - Freddie Mercury. Artistul născut în Zanzibar, considerat unul dintre cei mai mari cântăreţi de muzică rock din istorie, ar fi împlinit astăzi 70 de ani. O vârstă la care Freddie Mercury, liderul formației britanice Queen, nu şi-ar fi dorit să ajungă: „Nu mă aştept să ajung la bătrâneţe. Mi-e totuna ce va fi. Ar fi plicticos să trăiesc până la şaptezeci de ani”.

02
/09
/16

Ediția 2016 a Concursului Internațional "George Enescu" se va deschide sâmbătă, la Ateneul Român, cu un Concert de gală, avându-i ca soliști invitați pe Anna Tifu (vioară), Valentin Răduțiu (violoncel) și Mihai Ritivoiu (pian), laureați ai altor ediții ale competiției.

31
/08
/16

La început de toamnă, pe 14 septembrie, de la orele 19:00, Fundația Calea Victoriei vă invită la Sala Radio, la concertul de gală „Royal Musical Journey” - o călătorie savuroasă și ritmată în Europa cochetă a secolelor XVII și XVIII.

30
/08
/16

Despre modestia, simplitatea, umanitatea cuceritoare și discursul la primirea în Academia Română a celui mai mare pianist, compozitor și dirijor român, George Enescu.

29
/08
/16

Beyonce a devenit, oficial, artista cu cele mai multe premii VMA (Video Music Awards) din istoria premiilor. Artista americană a câştigat, duminică seara, opt premii, inclusiv trofeul suprem - videoclipul anului. Beyonce a batut, astfel, recordul celor mai multe premii MTV Video Music Awards, cumulând, de-a lungul anilor, 21 de trofee, cu unul mai mult Madonna.

25
/08
/16

Unul dintre evenimentele cu tradiție organizate de Primăria Municipiului București prin ARCUB, dă întâlnire fanilor muzicii clasice într-o nouă locație, și într-o nouă perioadă. După ce, timp de zece ani, Bucharest Music Film Festival a umplut Piața George Enescu cu sute de artiști și mii de spectatori, anul acesta, festivalul muzicii clasice se aude, între 9 și 18 septembrie, în Piața Universității.

23
/08
/16

Compozitorul și organistul german din perioada barocă, Johann Sebastian Bach, este unul dintre cei mai mari muzicieni ai lumii. Familia și muzica au fost universul vieții lui.

19
/08
/16

Compozitorul Adrian Enescu a încetat din viață vineri, au confirmat reprezentanți ai Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR). La Gala Premiilor UNITER, eveniment care a avut loc anul acesta, la Teatrul “Regina Maria” din Oradea, Adrian Enescu a fost recompensat cu Premiul Special pentru Muzică de Teatru.