„The Worst Person in the World”. Pulsul tinereţii
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-worst-person-in-the-world-pulsul-tineretii/

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

Un articol de Ionuţ Mareş|1 februarie 2022

După proiecţie, reflectând din nou la filmul lui Joachim Trier şi la finalul său tulburător (chiar dacă și convenţional), m-am mai temperat (mai ales că mi-am amintit că juriul condus de Spike Lee o premiase totuşi pe uluitoarea actriţă Renate Reinsve, deci nu a fost complet indiferent sau orb la calităţile evidente ale peliculei).

Însă impresia că tocmai am văzut unul din acele filme făcute să te urmărească mult timp a rămas puternică (şi mi l-a plasat direct în top 3-ul favoritelor din competiţia canneză, după „Ahed`s Knee” şi „Memoria”, şi la egalitate cu „France”).

Mărturisesc că am fost extrem de nerăbădător să descopăr filmul într-o sală de cinema (rezistând tentaţiei de a-l vedea acasă): ştiam cât de importantă e lumina din Oslo în amplificarea melancoliei la care e atât de bun Trier (plus că a fost filmat pe 35 mm).

De altfel, după o incursiune în filmul internaţional cu staruri („Louder Than Bombs”, 2015, cu Jesse Eisenberg şi Isabelle Huppert) şi în horror („Thelma”, 2017), ambele dezamăgitoare, cineastul norvegian revine la spaţiul şi la preocupările care l-au consacrat cu „Reprise” (2006) şi mai ales cu „Oslo, August 31st” (2011), cel mai cunoscut şi mai reuşit film al său, şi la o întrebare fundamentală: Care mai e starea tinerilor astăzi?

De data asta, nu mai avem de-a face, ca în „Oslo…”, cu un protagonist (Anders Danielsen Lie, cu un rol important şi în noul film) care încearcă în zadar o reconectare cu societatea după tratarea dependenţei de droguri, ci cu o protagonistă în faţa căreia se deschid o sumedenie de posibilităţi – libertatea e mai mare ca oricând (iar perioada MeToo, la care filmul face uneori trimitere, a ajutat decisiv).

Dar asta nu înseamnă că neliniştea a dispărut – Julie e tot un personaj pândit de angoasă, în ciuda aparentei degajări. Însă Renate Reinsve îi insuflă protagonistei sale o energie vitală care o face cuceritoare.

Ce m-a surprins la „The Worst Person in the World” e că jocurile formaliste ale lui Trier, mai vizibile ca oricând, nu inhibă emoţia.
Deşi împărţit într-un prolog, 12 capitole şi un epilog, tot atâtea fragmente din viaţa sentimentală, familială sau socială a lui Julie, dublate uneori de un voice-over livresc, şi cu ruperi frecvente de ritm şi de stil, filmul are o coerenţă extraordinară.

E ca şi cum registrele diferite în care se mişcă filmul se lasă impregnate de dezinvoltura personajului – de la scene lungi de dialoguri redate în plan-contraplan la secvenţe de impresionism extrem (într-un moment, totul se opreşte în jurul protagonistei, iar în altul tânăra are halucinaţii date de ciuperci), și de la romance la cea mai sfâșietoare dramă (pe care numai boala cuiva drag o poate aduce).

La fel ca Julie, filmul lasă impresia că poate schimba oricând direcția, în cel mai firesc mod. E admirabilă această libertate.

„The Worst Person in the World” este distribuit în cinematografele din România de Independenţa Film începând cu 4 februarie.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

05
/01
/24

Rebel Moon este un adevărat eveniment în universul producțiilor SF și de fantezie și rodul unor eforturi de decenii. În plus, lungmetrajul poartă semnătura lui Zack Snyder, cineastul din spatele filmelor 300 - Eroii de la Termopile, Man of Steel: Eroul și Armata celor morți.

04
/01
/24

Anul 2024 se anunţă unul bogat în filme româneşti de autor, fie ele de ficţiune, documentare sau hibride. V-am pregătit, în exclusivitate, o listă cu cele mai aşteptate titluri, care cuprinde noi filme de regizori consacraţi precum Andrei Ujică, Radu Jude, Cristi Puiu, Stere Gulea, Eugen Jebeleanu, Adrian Sitaru, Tudor Giurgiu sau Emanuel Pârvu, precum şi câteva debuturi foarte promiţătoare.

29
/12
/23

Se anunţă o lună ianuarie bogată în filme pentru care merită să te deplasezi la cinema, inclusiv la multiplexuri. Distribuitorii - mari sau mici - scot o parte din artileria grea chiar de la începutul anului. Ţi-am făcut o listă cu opt titluri de neratat.