TIFF 2014 – Extremism și ambiție. Filmele din competiţie
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2014-extremism-si-ambitie-povesti-horror-in-shadows-shorts/

Șase regizori debutanţi şi şase aflaţi la al doilea film intră anul acesta în cursa pentru trofeele Festivalului Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

Un articol de Petre Ivan|30 aprilie 2014

Cele 12 filme din Competiția TIFF 2014, dedicată în mod tradițional cineaștilor aflați la început, vin din țări ca Iran, Noua Zeelandă, Marea Britanie, Norvegia, Italia, Tanzania, Bulgaria, SUA, Spania, Polonia sau România.

După două ediții fără nici un film românesc în competiție, Quod Erat Demonstrandum, pelicula alb-negru regizată de Andrei Gruzsniczki, concurează pentru Trofeul Transilvania.

„Ce m-a interesat atunci când am asamblat competiția TIFF-ului din acest an au fost diversele forme de extremism – vizual sau narativ – la care au recurs regizorii celor 12 filme din selecție. Nu e vorba aici de şoc sau de provocare de dragul provocării, ci de ambiția de a spune o poveste originală sfidând convențiile sau cărările bătute”, declară directorul artistic Mihai Chirilov.

„Câte filme ați mai văzut care să aibă drept protagonist un afro-american albinos şi care, deşi ficțiune, să-ți dea impresia că urmăreşti un documentar? Cât de greu e să ții un film în doar două personaje, cu unitate de timp şi de spațiu, şi să nu cazi în teatru filmat? Te mai poți trezi la viață atunci când te îngrijeşti de morți? Ce vede o oarbă? Ce aude o surdomută? Cum visează un câine? Care e prețul acceptării propriei sexualități?

Cum se mai poate vorbi astăzi despre comunism, când lumea pare să se fi săturat de subiectul ăsta? De ce poate fi în stare un cuplu care şi-a pierdut copilul pentru a-şi regăsi echilibrul pierdut? Și nu în ultimul rând: dacă timpul şi spațiul ar fi ca o bandă Moebius, cum ar arăta ele într-un film?”, adaugă Chirilov.

Răspunsurile la întrebările de mai sus sunt de găsit, în această ordine, în: Umbra albă (r. Noaz Deshe), Stockholm (r. Rodrigo Sorogoyen), Vis-à-vis (r. Nevio Marasović), Natură moartă (r. Uberto Pasolini), Orbire (r. Eskil Vogt), Vocea celor neauziți (r. Maximón Monihan), Câinele (r. Amir Toodehroosta), Zgârie-nori suspendați (r. Tomasz Wasilewski), Quod erat demonstrandum (r. Andrei Gruzsniczki), Viktoria (r. Maya Vitkova), Ce-am avut mai de preț (r. Max Currie) şi Peştele şi pisica (r. Shahram Mokri).

Quod erat demonstrandum, o producție ICONproduction distinsă cu Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Roma și proiectată la New Directors / New Films din New York, are ca punct de plecare decizia unui matematician de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului, și îi are în distribuție pe actorii Sorin Leoveanu, Ofelia Popii și Florin Piersic Jr. Andrei Gruzsniczki a mai regizat „Cealaltă Irina” (2009).

Tot în comunism începe și povestea „copilului deceniului” din Viktoria, o co-producție Bulgaria-România (Mandragora), selecționată la Sundance sau Rotterdam și elogiată de critica internațională. Un alt debut puternic, filmul neo-zeelandez Ce-am avut mai de preț / Everything We Loved (r. Max Currie), va fi prezentat în premieră europeană la Cluj.

Povești horror în Shadows Shorts

Ca în fiecare an, lungmetrajele concurente sunt însoțite de filmele scurte din secțiunea competitivă Shadows Shorts/ Umbre – Scurtmetraj, selecționate de Mihai Mitrică.TIFF 2014

Cele 12 scurtmetraje, proiectate înainte de filmele din Competiție, vin cu povești întunecate, sângeroase sau fanteziste despre vârcolaci (Luna), oameni consumați din interior, la propriu (Bulimia Purpura), civilizații extraterestre în care mașinile se revoltă împotriva creatorilor lor (R’ha).

Shhh este un omagiu adus lui Guillermo del Toro, Dedalo – un SF în stilul Alien, Yardbird a fost selecționat la Cannes, iar Blow Your Trumpets Gabriel, un videoclip al trupei Behemoth, este o premieră la Shadows Shorts. Campania de imagine a secțiunii va fi creată, ca în fiecare an, de GAV.

COMPETIȚIE TIFF 2014

  1. Câinele / Paat, r. Amir Toodehroosta (Iran)
  2. Ce-am avut mai de preț / Everything We Loved, r. Max Currie (Noua Zeelandă)
  3. Natură moartă / Still Life, r. Uberto Pasolini (Marea Britanie)
  4. Orbire / Blind, r. Eskil Vogt (Norvegia)
  5. Peștele și pisica / Fish and Cat, r. Shahram Mokri (Iran)
  6. Quod erat demonstrandum, r. Andrei Gruzsniczki (România)
  7. Stockholm, r. Rodrigo Sorogoyen (Spania)
  8. Umbra albă / White Shadow, r. Noaz Deshe (Italia – Germania – Tanzania)
  9. Viktoria, r. Maya Vitkova (Bulgaria – România)
  10. Vis-à-vis, r. Nevio Marasović (Croația)
  11. Vocea celor neauziți / La voz de los silenciados/ The Voice of the Voiceless, r. Maximón Monihan (SUA)
  12. Zgârie-nori suspendați / Floating Skyscrapers / Plynace wiezowce, r. Tomasz Wasilewski       (Polonia)

SHADOWS SHORTS / UMBRE – SCURTMETRAJ

  1. Blow Your Trumpets Gabriel, Grupa 13 (Polonia, 5’)
  2. Bulimia Purpura, r. Alexander Palucki (Germania, 8’)
  3. Dedalo, r. Jerónimo Rocha (Portugalia, 10’)
  4. Don’t Move, r. Anthony Melton (Marea Britanie, 13’)
  5. Endtrip, r. Koen de Mol, Olivier Ballast, Rick Franssen (Olanda, 5’)
  6. Luna, r. Antonio Perez (SUA, 12’)
  7. Memoires Vives, r. Fabrice Mathieu (Franța, 13’)
  8. R’ha, r. Kaleb Lechowski (Germania, 6’)
  9. Shhh, r. Freddy Chavez, Shervin Shoghian (Canada, 12’)
  10. Thanatier’s Art, r. David Le Bozec (Franța, 14’)
  11. Timothy, r. Marc Martinez Jordan (Spania, 10’)
  12. Yardbird, r. Michael Spiccia (Australia, 13’)

Foto cu TIFF 2014 şi Shadows Shorts –

 

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.