TIFF (7) Fanny Ardant: „Nu sunt deloc la modă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-7-fanny-ardant-nu-sunt-deloc-la-moda/

„Nu îmi plac partidele, nu îmi plac mişcările, nu îmi plac delaţiunile, chemările la acţiune. Nu-mi place ceea ce este la modă. Viaţa este plină de contradicţii”, a spus, la Cluj-Napoca, actriţa şi regizoarea franceză Fanny Ardant. Ea a primit la TIFF Premiul pentru întreaga carieră.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2018

Actrița și regizoarea franceză Fanny Ardant a fost invitata specială a ediției din 2018 a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca, unde a fost distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră.

Într-o conferință de presă, starul francez a vorbit despre filmul pe care l-a regizat în România, „Cenușă și sânge” (2009), despre actorii români, despre mișcarea #metoo, despre cărțile și filmele favorite, despre singurătate, despre dragoste.

Despre Olga Tudorache, care a jucat în „Cenușă și sânge”, și despre actorii români

Pot vorbi despre Olga, dar nu pot să povestesc o anecdotă, pentru că filmul este plin de anecdote. Îmi amintesc cum ne-am întâlnit si cum am invitat-o să joace în acest film, pentru că la început nu dorea să joace. Am fost impresionată de forța ei, de intensitatea ei, de caracterul ei mare. De fiecare dată când am revenit la București, m-am dus să o vizitez. Îmi spunea: „De ce te arunci să fii și regizoare, când ai putea să fii doar actriță?”. Am spus că nu știu. Atunci, a spus: „Faci lucrurile fără să știi de ce? Atunci înseamnă că ești nebună”.

Am fost foarte impresionată de formația actorilor români, fac cu toții și teatru și cinema. Teatrul este cel care constituite un actor, cinema-ul este un lux pentru un actor. În teatru noi suntem cei care facem, în cinema suntem manipulați.

Despre mișcarea #metoo

Nu îmi plac partidele, nu îmi plac mișcările, nu îmi plac delațiunile, chemările la acțiune. Nu-mi place ceea ce este la modă. Nu voi face niciodată parte dintr-o mișcare anume. Viața este plină de contradicții. Trebuie să rămânem contradictorii.

Despre sfaturi

Am ascultat pe toată lumea, dar nu am ascultat pe nimeni. Am auzit sunetul clopotelor, dar mi-am urmat propriul instinct. Cred că fiecare tânăr actor este diferit. Este greu să dai un sfat. Aș spune doar că nu poți face această meserie decât dacă o iubești, o iubești, o iubești.

Despre citit și cărțile favorite

Nu e vorba de o singură carte. Cărțile nu trebuie citite ca să te cultive, ci pentru a te simți mai puțin singur. Autorul unei cărți care îți place este autorul care a vorbit despre ceva care e foarte profund în tine și despre care nimeni nu știe. Am citit de foarte tânără Dostoievski, Proust, Shakespeare, tragedii grecești, iar toate acestea m-au hrănit.

Mi s-a spus adesea că cei care iubesc cărțile nu iubesc viața. Dar este greșit. Cred că în cărți este esența însăși a vieții. Cititul cărților te face să câștigi timp pentru a înțelege viata.

Despre „Cenușă și sânge”

Cred că nu trebuie să te temi să stilizezi o poveste. Nu e necesar să modernizezi întotdeauna poveștile. Cred că în tragedie există eternul uman.

Am făcut eforturi secole de a ne civiliza, dar cred că în străfundul omului rămâne ceva sălbatic. Am avut întotdeauna o dragoste pentru melodramă. Dorința mea este să mi se spună o poveste. Nu mi se pare necesar să fiu mai inteligentă decât însăși povestea.

Un film este ca o sticlă cu un mesaj aruncată în mare. Unii deschid sticla și înțeleg ce e înăutru și alții nu înteleg. Pentru unii rezonează ca o poveste foarte actuală, iar pentru alții este o poveste din alt timp.

De foarte tânără am citit „Iliada” și „Odiseea” și cred că de atunci nu s-a mai scris nimic mai bun. Toate personajele din Războiul Troian au devenit atât de apropiate ca și când ar fi fost familia mea.

Susține cu un Like jurnalismul cultural!

Am fost crescută în religia catolică și am învățat cine au fost Cain și Abel. Dar la fel de devreme am învățat cine au fost Hector și Ahile. Iar aceste personaje din tragedia antică au desenat conturul lumii pentru mine. Am vrut să povestesc o tragedie, dar nu în robele grecești, ci să o plasez într-o lume rurală.

Am citit o carte despre legile sângelui din Albania. Iar pentru mine această poveste a fost necesar să se întâmple în Europa de Est. În momentul în care am descoperit Transilvania, a fost pentru mine imaginea unei lumi, a unui peisaj etern, care există de foarte mult timp și va continua să existe încă mult timp.

Despre dificultatea de a realiza filme și despre regizorii care au inspirat-o

Cred că dificultatea de a face filme este exclusiv vina mea. Sunt bizară. În mod curios, nu am dorința să intru în industria cinematografică. Dorința mea este să fac filme asa cum faci obiecte. Filme în care cred, pe care le pot revendica. Nu sunt deloc la modă. Când mă duc să caut finanțatori, ei se tem foarte tare. Este o stare de fapt care mă face nefericită, dar pe care o înțeleg.

Nu pot da nume (ale regizorilor care au inspirat-o cel mai mult – n.r.). Dar aș spune că sunt aceia care poartă în ei un foc sacru. O energie. Cred că regia nu este o meserie pe care o faci ca pe orice altă meserie. Este un privilegiu să poți să faci un film. Îmi place foarte mult să lucrez cu acei regizori care nu risipesc nimic din bucuria de a face un film. Nu-mi plac profesioniștii.

Despre ce o inspiră

Cred că toți suntem influențați fără să știm exact. E ca o ploaie care cade și nu știm ce va răsări după ea. Am observat că atunci când mă pregătesc să intru în scenă sau să filmez am două sentimente în mine: plăcerea și furia. Este un amestec între cele două. Fără plăcere nu există energie. Și nici fără furie.

Îmi place foarte mult poezia. Îmi place comportamentul poetic. Îmi plac imaginile poetice. Am început să iubesc mult mai mult poeții ruși decât poeții francezi. La ruși a fi poet înseamnă să îți asumi un risc. În Franța poezia mi se pare mai mult un fel de vagabondaj al spiritului.

Prima carte română pe care am citit-o a fost una de Mircea Eliade. Era un roman, dar era un roman scris de un poet. Era o carte în care intrai în atmosferă. Chiar dacă era ceva  ce nu înțelegeai, te atingea la inimă.

Îmi place foarte mult Bela Tarr. Intri într-un univers în care nu știi unde vei ajunge, dar în momentul în care intri el devine indelebil, nu știi ce se va întâmpla cu forța pe care o exercită asupra ta.

Unul din ultimele filme noi care mi-au plăcut este „Loveless”, al lui Andrei Zvianghințev. Mi-a plăcut mult un film francez de Xavier Gianolli, „Apariția”. Mi-a plăcut foarte mult un film japonez, o trilogie, i-am uitat titlul.

Eu am o natură obsesivă. De fiecare dată când merg la restaurant, de pildă, cer spaghete cu roșii. Mă tem că poate într-o zi n-o să-mi mai placă asta. În cinema, ador să intru într-o sală întunecată. Dar nu-mi place chiar tot ce văd. Și mă tem că într-o zi n-o să-mi placă deloc.

Despre TIFF și festivalurile de film

Cred că orice festival este magnific, pentru că festivalul evadează din legile comerțului. Într-un festival poți vedea filme din întreaga lume, filme dificile, unele poate mai puțin reușite, dar le poți vedea pe toate. Pe când, sub imperiul legii industriei, nu poți să vezi asemenea lucruri.

Despre singurătate

Cred că tot ce îndurăm este dureros. Tot ce acceptăm devine, nu aș spune vesel, dar puternic. Cred că singurătatea este tragică. Nimeni nu vrea să fie singur. Ai putea plânge de singurătate.

Am o mare admirație pentru scriitoarea Marguerite Duras. Este o mare îndrăgostită. A iubit dragostea, a iubit bărbații (…) În singurătate reușea să vadă splendoarea dragostei. Singurătatea este ca un coșmar, dar unul în care reușești să vezi splendoarea vieții (…) În singurătate, ca să reziști, trebuie să te construiești pe tine.

Despre cum alege scenariile

Aleg un scenariu asemenea unui câine care pătrunde în pădure. Nu știi de ce spui da, dar simți că totul îți place. Am acceptat roluri alături de regizori confirmați și alături de debutanți. Nu sunt o profesionistă, am jucat întotdeauna în roluri care mi-au plăcut. Dacă găsesc un scenariu în cutia poștală, îl citesc, așa cum bei un pahar cu apă. Când pun paharul pe masă, spun foarte repede da sau nu. Ca un câine.

Despre dragoste și despre relația cu Francois Truffaut

E adevărat că subiectul cel mai interesant din viață este dragostea. Se poate vorbi despre excesul de iubire sau despre absența ei. Într-o poveste de iubire, oricine se simte împărat al lumii.

Nu vorbesc niciodată despre povestea mea cu Truffaut. Însă pentru că m-ați întrebat despre regizori care au contat, Truffaut mi-a deschis calea spre intrarea în lumea cinema-ului.

Eram actriță de teatru. Făcusem lucruri foarte populare la televiziune. La acel moment, lucrurile erau foarte strict împărțite: teatru, televiziune, cinema. Nu exista o circulație între ele.  Truffaut era un om liber. Era și producător, iar atunci când a decis să mă invite să joc în „La femme d’à côté” (1981), a făcut-o fără să ceară permisiunea nimănui.

11
/03
/16

„Mă uit cu admirație la Victor Rebengiuc, care are 83 de ani, cu doi mai puțin decât mine și, deși e greu și pentru el, totuși joacă așa, cu putere, cu forță. Eu nu mai am forța fizică. Sigur, și Albulescu a obosit. Nu mai spun de Beligan, care are peste 90 de ani. Dar mă duc cu mare plăcere să mă întâlnesc cu publicul.” - Ion Besoiu. În iunie 2015, alături de actrițele Valeria Seciu și Rodica Mandache, Ion Besoiu, care împlineşte, astăzi, 85 de ani, a primit o stea pe Aleea Celebrităților din Capitală.

11
/03
/16

Relansat în prezent pe platforma Cinepub, "Din dragoste cu cele mai bune intenţii" (2011) era al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru. Filmul consacra un cineast original, mereu în căutarea unor forme atipice şi îndrăzneţe de exprimare.

10
/03
/16

Devenită celebră după rolul din thrillerul Basic Instinct (1992), în care juca alături de Michael Douglas, Sharon Stone împlineşte, astăzi, 58 de ani, vârstă la care continuă să fie una dintre cele mai frumoase şi apreciate actriţe de la Hollywood.

10
/03
/16

“Atenţie părinţi! În curând, un nou film de actualitate: Tată de duminică. În dezbatere: răspunderea de a fi tată de fiecare zi (interpreţi: Gina Patrichi, Radu Beligan, Amza Pellea)” – titra pe copertă, în urmă cu mai bine de patru decenii, faimoasa revistă Cinema. Filmul poate fi (re)văzut duminică, 13 martie, de la ora 14.00, pe TVR 2.

09
/03
/16

Festivalul Internațional de Film București, cel mai longeviv festival competițional de lungmetraj din Capitală, se va desfășura anul acesta, între 18 și 24 aprilie. În cele șapte zile de festival, la Institutul Francez (Sala “Elvire Popesco”), Muzeul Tăranului Roman și Clubul Tăranului vor avea loc evenimente speciale dedicate copiilor și adulților: proiecții în premierã în România, gale, “workshop-uri”, “master-classes” etc.

08
/03
/16

LOVE 3D / DRAGOSTE 3D, cel mai recent film al regizorului Gaspar Noé (Irreversible, Enter the Void), va avea premiera în România pe 18 martie şi va rula în cinematografe în format 3D și 2D. Durata: 135 minute. Distribuit de Independenţa Film. Pelicula a primit săptămâna trecută din partea Comisiei de Rating a Centrului Naţional al Cinematografiei (C.N.C.) calificativul 18+ Interzis minorilor.

07
/03
/16

CRONICĂ DE FILM Ecranizare a romanului „The Price of Salt” (1952), publicat, din cauza tematicii, sub pseudonim de celebra scriitoare americană Patricia Highsmith, „Carol” (2015) este cronica asumat melodramatică, dar de o somptuozitate elegantă, a unei iubiri între două femei din medii diferite în New York-ul de la începutul anilor `50.

06
/03
/16

Două filme cult regizate de Stanley Kubrick și Sergei Paradjanov vor fi acompaniate de muzică originală în cine-concerte aduse pentru prima dată în România, iar un artist finlandez cu totul aparte, Kimmo Pohjonen, vine la Cluj cu un spectacol unic.

05
/03
/16

CRONICĂ DE FILM Regizat de italianul Francesco Clerici şi disponibil în cinematografe, documentarul „Il gesto delle mani” („Mâini. Gesturi. Artă”) este o pledoarie vizuală lipsită de afectare şi necontaminată de cuvinte pentru importanţa presupusei gratuităţi a actului artistic.

04
/03
/16

Tony Dyson, unul dintre părinții celebrului robot R2-D2 din seria "Star Wars", a fost găsit mort în Malta, conform unui anunț făcut vineri de poliția malteză. Robotul R2-D2 este unul dintre cele mai recognoscibile personaje din universul "Star Wars", fiind imediat îndrăgit de adulți și copii deopotrivă încă de la apariția primului film al seriei, "Star Wars: A New Hope" (1977).

04
/03
/16

Spectacolul „Cum se cuceresc femeile” de Woody Allen, în regia lui Liviu Lucaci, de la Teatrul Metropolis, are tangenţe cu lumea filmului, iar Tudor Jurgiu semnează proiecţiile. Regizorul povestește despre cinematografia de consum, despre studenții săi de la Scenaristică și despre recitirea basmelor lui Petre Ispirescu.

03
/03
/16

Un destul de reuşit horror scurt plasat în două apartamente de bloc şi într-o lume (post)apocaliptică. O tentativă de transpunere pur vizuală a teribilei legende româneşti a moroiului. Şi un exerciţiu alb-negru pe tema morţii.

03
/03
/16

Miracolul din Tekir se lansează pe 4 martie în cinematografele din România. “O metaforă a creației, acolo unde este creație este mister, credință și speranță”, după cum declară regizoarea Ruxandra Zenide, „Miracolul din Tekir” o are ca protagonistă pe Dorotheea Petre, în rolul Marei, o femeie de 30 de ani, cunoscută în satul în care trăiește ca o femeie-vraci, ce tratează sătenii prin puterea nămolului.