Tinerii nu mai sunt doar tineri: un mic îndreptar despre excelenţă în muzică
https://www.ziarulmetropolis.ro/tinerii-nu-mai-sunt-doar-tineri-un-mic-indreptar-despre-excelenta-in-muzica/

Urmăresc cu încântare şi câteodată cu îngrijorare cum se schimbă lumea muzicii clasice şi a muzicienilor care o slujesc sub ochii noştri.

Un articol de Cristina Comandaşu|19 noiembrie 2013

Urmăresc cu încântare şi câteodată cu îngrijorare cum se schimbă lumea muzicii clasice şi a muzicienilor care o slujesc sub ochii noştri.

Cu încântare: pentru că mi se pare că astăzi oferta este foarte bogată, atât în concerte, cât şi în înregistrări, iar nivelul artistic şi tehnic al discurilor este parcă mai sus ca niciodată.

Cu îngrijorare: mai mult pentru cei care vin din urmă, pentru că concurenţa este acerbă – concertele ţinute pe bandă rulantă şi înregistrările perfecte se obţin cu foarte mult efort şi consum, iar riscul de burn out este, clar, foarte mare.

Iar limita inferioară de vârstă la care se face astăzi o carieră a scăzut foarte mult. Marile case de discuri promovează şi personalităţile consacrate, dar mai ales tinerii interpreţi. Dacă înainte 30 de ani era o vârstă la care încă se mai vorbea despre tineri la porţile afirmării, astăzi realitatea este alta.

Sunt numeroşi cei care au realizat până la 30 ani ceea ce în trecut nu se făcea nici într-o viaţă. Iată trei cazuri concrete: pianistul Rafal Blechacz, violonista Janine Jansen şi dirijorul Gustavo Dudamel.

Pe niciunul dintre ei nu l-am ascultat în România, însă cred că ceva despre ei s-a auzit (ascultătorii Radio România Muzical sigur): polonezul Rafal Blechacz (28 ani), olandeza Janine Jansen (35 ani) şi venezueleanul Gustavo Dudamel (32 ani) sunt vedete la nivel global, cu concerte pe toate marile scene ale lumii şi discuri apărute la case prestigioase.

Rafal Blechacz şi Chopin

Destinul pianistului Rafal Blechacz este legat de Chopin: a cucerit în 2005 premiul I la Concursul Chopin de la Varşovia, unul dintre cele mai grele din lume, producând senzaţie. A semnat în 2006 un contract de exclusivitate cu casa Deutsche Grammophon şi a înregistrat de atunci mai multe discuri, printre care unul cu preludiile op.28 de Chopin şi altul cu cele două concerte chopiniene pentru pian şi orchestră.

Iar în 6 septembrie 2013, Rafal Blechacz şi-a lansat ultimul disc, dedicat tot lui Chopin: integrala polonezelor. Este aproape incredibil cum la 28 ani, Rafal Blechacz demonstrează o înţelegere a muzicii atât de profundă, mai ales în repertoriul conaţionalului său Chopin, care de fapt este atât de greu de interpretat.

Să cazi în capcana muzicii chopiniene este uşor, să interpretezi într-un stil romanţios şi lipsit de gust; să poţi cânta Chopin punând în lumină toată bogăţia lumii interioare a acestei muzici, asta da: este greu.

Iar Chopin interpretat de Blechacz sună foarte polonez (e normal), echilibrat, matur şi totuşi plin de emoţie. O experienţă de neratat pentru cei care iubesc polonezele lui Chopin: un disc difuzat de Radio România Muzical care poate fi reascultat oricând pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”.

Janine Jansen şi Bach

Dacă căutaţi pe itunes care sunt cei mai bine vânduţi artişti de muzică clasică, în top este şi olandeza Janine Jansen cu înregistrările ei cu „Anotimpurile” de Vivaldi. Janine Jansen este o veritabilă vedetă în ţara ei natală, dar şi o muziciană dorită pe toate marile scene; la 35 ani, se bucură de un renume de invidiat.

În acelaşi timp, este o artistă care ştie să se adapteze timpurilor noastre: ultimul ei disc a fost lansat încă de la început şi în versiunea pentru itunes, ceea ce a atras denumirea albumului de „Bach pentru era digitală”. Eu am ascultat acest disc, iar impresia pe care o lasă calitatea lui tehnică este copleşitoare: de parcă aş fi ascultat echivalentul unei filmări 3D, de exemplu.

Însă nu numai de aceea discul Bach al Janinei Jansen (cuprinde 3 concerte şi 2 sonate) este „pentru era digitală”: m-aş referi aici şi la viziunea interpretativă – echilibrat construită între o interpretatare ce vrea să reconstruiască trecutul şi prospeţimea unei viziuni contemporane.

Bach este un compozitor potrivit pentru multe stări – recomand acest album celor care vor să vadă viitorul în culori mai pastelate.

Discul a fost difuzat la Radio România Muzical şi poate fi reascultat oricând pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”.

Gustavo Dudamel şi Richard Strauss

Şi dacă poate numele lui Rafal Blechacz şi Janine Jansen vă spun mai puţine, despre Gustavo Dudamel, dirijorul-fenomen de 32 ani, sper că se ştiu mai multe chiar şi de cei care nu ascultă în mod regulat Radio România Muzical.

Pentru că din tânăra generaţie de dirijori, nu ştiu dacă este vreun altul mai cunoscut decât el: pasiunea, energia, profesionalismul sunt lucrurile care-l reprezintă şi-l individualizează.

Gustavo Dudamel vine din Venezuela şi în prezent este directorul muzical al Orchestrei Filarmonicii din Los Angeles şi honorary conductor al Orchestrei Simfonice din Goteborg. Însă dirijează de asemenea marile orchestre ale lumii, printre care şi Orchestra Filarmonicii din Berlin; în 13 septembrie 2013 a apărut şi primul disc rezultat din această colaborare.

coperta dudamel

Este un disc cu muzică de Richard Strauss – anul viitor se vor împlini 150 ani de la naşterea postromanticului german; un început de colaborare ca o „Odisee spaţială” – amintesc acest lucru pentru că ştiu că filmul lui Stanley Kubrick este mai cunoscut publicului larg decât poemul simfonic „Aşa grăit-a Zarathustra” de Richard Strauss.

Datorită acestui disc, Dudamel a fost comparat cu Herbert von Karajan, legendarul dirijor al filarmonicii berlineze, într-un sens pozitiv. Discul a fost realizat pe baza unor înregistrări preluate live dintr-un concert din debutul stagiunii 2012-2013, iar muzica sună majestuos şi totuşi proaspăt şi pasionant: o combinaţie ce merită neapărat avută într-o colecţie personală.

Discul poate fi ascultat la Radio România Muzical duminică, 24 noiembrie, de la ora 13.20 şi este de asemenea inclus în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2013” deci va putea fi reascultat pe site-ul Radio România Muzical.

Campania îşi propune ca pe baza votului ascultătorilor să numească cel mai bun disc de muzică clasică, aşa că merită să vizitaţi site-ul campaniei, măcar pentru a şti care sunt propunerile.

Toate discurile prezentate sunt disponibile şi în magazinele din România (librăriile Humanitas şi Cărtureşti) ca şi pe site-urile Get Music, Deutsche Grammophon şi iTunes.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.