Tinerii nu mai sunt doar tineri: un mic îndreptar despre excelenţă în muzică
https://www.ziarulmetropolis.ro/tinerii-nu-mai-sunt-doar-tineri-un-mic-indreptar-despre-excelenta-in-muzica/

Urmăresc cu încântare şi câteodată cu îngrijorare cum se schimbă lumea muzicii clasice şi a muzicienilor care o slujesc sub ochii noştri.

Un articol de Cristina Comandaşu|19 noiembrie 2013

Urmăresc cu încântare şi câteodată cu îngrijorare cum se schimbă lumea muzicii clasice şi a muzicienilor care o slujesc sub ochii noştri.

Cu încântare: pentru că mi se pare că astăzi oferta este foarte bogată, atât în concerte, cât şi în înregistrări, iar nivelul artistic şi tehnic al discurilor este parcă mai sus ca niciodată.

Cu îngrijorare: mai mult pentru cei care vin din urmă, pentru că concurenţa este acerbă – concertele ţinute pe bandă rulantă şi înregistrările perfecte se obţin cu foarte mult efort şi consum, iar riscul de burn out este, clar, foarte mare.

Iar limita inferioară de vârstă la care se face astăzi o carieră a scăzut foarte mult. Marile case de discuri promovează şi personalităţile consacrate, dar mai ales tinerii interpreţi. Dacă înainte 30 de ani era o vârstă la care încă se mai vorbea despre tineri la porţile afirmării, astăzi realitatea este alta.

Sunt numeroşi cei care au realizat până la 30 ani ceea ce în trecut nu se făcea nici într-o viaţă. Iată trei cazuri concrete: pianistul Rafal Blechacz, violonista Janine Jansen şi dirijorul Gustavo Dudamel.

Pe niciunul dintre ei nu l-am ascultat în România, însă cred că ceva despre ei s-a auzit (ascultătorii Radio România Muzical sigur): polonezul Rafal Blechacz (28 ani), olandeza Janine Jansen (35 ani) şi venezueleanul Gustavo Dudamel (32 ani) sunt vedete la nivel global, cu concerte pe toate marile scene ale lumii şi discuri apărute la case prestigioase.

Rafal Blechacz şi Chopin

Destinul pianistului Rafal Blechacz este legat de Chopin: a cucerit în 2005 premiul I la Concursul Chopin de la Varşovia, unul dintre cele mai grele din lume, producând senzaţie. A semnat în 2006 un contract de exclusivitate cu casa Deutsche Grammophon şi a înregistrat de atunci mai multe discuri, printre care unul cu preludiile op.28 de Chopin şi altul cu cele două concerte chopiniene pentru pian şi orchestră.

Iar în 6 septembrie 2013, Rafal Blechacz şi-a lansat ultimul disc, dedicat tot lui Chopin: integrala polonezelor. Este aproape incredibil cum la 28 ani, Rafal Blechacz demonstrează o înţelegere a muzicii atât de profundă, mai ales în repertoriul conaţionalului său Chopin, care de fapt este atât de greu de interpretat.

Să cazi în capcana muzicii chopiniene este uşor, să interpretezi într-un stil romanţios şi lipsit de gust; să poţi cânta Chopin punând în lumină toată bogăţia lumii interioare a acestei muzici, asta da: este greu.

Iar Chopin interpretat de Blechacz sună foarte polonez (e normal), echilibrat, matur şi totuşi plin de emoţie. O experienţă de neratat pentru cei care iubesc polonezele lui Chopin: un disc difuzat de Radio România Muzical care poate fi reascultat oricând pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”.

Janine Jansen şi Bach

Dacă căutaţi pe itunes care sunt cei mai bine vânduţi artişti de muzică clasică, în top este şi olandeza Janine Jansen cu înregistrările ei cu „Anotimpurile” de Vivaldi. Janine Jansen este o veritabilă vedetă în ţara ei natală, dar şi o muziciană dorită pe toate marile scene; la 35 ani, se bucură de un renume de invidiat.

În acelaşi timp, este o artistă care ştie să se adapteze timpurilor noastre: ultimul ei disc a fost lansat încă de la început şi în versiunea pentru itunes, ceea ce a atras denumirea albumului de „Bach pentru era digitală”. Eu am ascultat acest disc, iar impresia pe care o lasă calitatea lui tehnică este copleşitoare: de parcă aş fi ascultat echivalentul unei filmări 3D, de exemplu.

Însă nu numai de aceea discul Bach al Janinei Jansen (cuprinde 3 concerte şi 2 sonate) este „pentru era digitală”: m-aş referi aici şi la viziunea interpretativă – echilibrat construită între o interpretatare ce vrea să reconstruiască trecutul şi prospeţimea unei viziuni contemporane.

Bach este un compozitor potrivit pentru multe stări – recomand acest album celor care vor să vadă viitorul în culori mai pastelate.

Discul a fost difuzat la Radio România Muzical şi poate fi reascultat oricând pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”.

Gustavo Dudamel şi Richard Strauss

Şi dacă poate numele lui Rafal Blechacz şi Janine Jansen vă spun mai puţine, despre Gustavo Dudamel, dirijorul-fenomen de 32 ani, sper că se ştiu mai multe chiar şi de cei care nu ascultă în mod regulat Radio România Muzical.

Pentru că din tânăra generaţie de dirijori, nu ştiu dacă este vreun altul mai cunoscut decât el: pasiunea, energia, profesionalismul sunt lucrurile care-l reprezintă şi-l individualizează.

Gustavo Dudamel vine din Venezuela şi în prezent este directorul muzical al Orchestrei Filarmonicii din Los Angeles şi honorary conductor al Orchestrei Simfonice din Goteborg. Însă dirijează de asemenea marile orchestre ale lumii, printre care şi Orchestra Filarmonicii din Berlin; în 13 septembrie 2013 a apărut şi primul disc rezultat din această colaborare.

coperta dudamel

Este un disc cu muzică de Richard Strauss – anul viitor se vor împlini 150 ani de la naşterea postromanticului german; un început de colaborare ca o „Odisee spaţială” – amintesc acest lucru pentru că ştiu că filmul lui Stanley Kubrick este mai cunoscut publicului larg decât poemul simfonic „Aşa grăit-a Zarathustra” de Richard Strauss.

Datorită acestui disc, Dudamel a fost comparat cu Herbert von Karajan, legendarul dirijor al filarmonicii berlineze, într-un sens pozitiv. Discul a fost realizat pe baza unor înregistrări preluate live dintr-un concert din debutul stagiunii 2012-2013, iar muzica sună majestuos şi totuşi proaspăt şi pasionant: o combinaţie ce merită neapărat avută într-o colecţie personală.

Discul poate fi ascultat la Radio România Muzical duminică, 24 noiembrie, de la ora 13.20 şi este de asemenea inclus în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2013” deci va putea fi reascultat pe site-ul Radio România Muzical.

Campania îşi propune ca pe baza votului ascultătorilor să numească cel mai bun disc de muzică clasică, aşa că merită să vizitaţi site-ul campaniei, măcar pentru a şti care sunt propunerile.

Toate discurile prezentate sunt disponibile şi în magazinele din România (librăriile Humanitas şi Cărtureşti) ca şi pe site-urile Get Music, Deutsche Grammophon şi iTunes.

08
/12
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 8 decembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Peer Gynt” de Edvard Grieg și „Carmina Burana” de Carl Orff, coregrafia poartă semnătura lui Davide Bombana, costumele, decorul și luminile au fost create de către Mario De Carlo, asistent scenografie Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, Corul Operei Naționale București a fost pregătit de către Daniel Jinga, iar Corul de copii de către Smaranda Morgovan.

08
/12
/19

Un eveniment de prim rang în lumea muzicii: ediţia 2019 a Festivalului şi Concursului Naţional al Liedului Românesc, desfăşurată la Ateneul Român din Bucureşti, și care iniţiate de soprana Mariana Nicolesco s-au impus din nou ca un revelator extraordinar al comorii de peste 10.000 de lieduri româneşti, fondate pe vechiul cântec de dor.

05
/12
/19

Două ansambluri de muzică contemporană aduc publicului colinde contemporane, dar și o selecție de colinde tradiționale mai puțin cunoscute transpuse într-un limbaj muzical actual, înainte de Sărbători, pe scena Teatrelli. Concertul este programat pentru 10 decembrie, de la ora 19 și reunește ansamblul SonoMania și pe artiștii Maria Balabaș, Mihai Balabaș, Călin Torsan și Marina Pingulescu.

05
/12
/19

Opera Națională București prezintă joi, 5 decembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Nunta lui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

04
/12
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 4 decembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Lacul Lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia şi coregrafia poartă semnătura lui Gheorghe Iancu, scenografia a fost realizată de către Luisa Spinatelli, iar lighting design-ul de către Camilla Piccioni. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

03
/12
/19

Orchestra Română de Tineret va susţine un concert sub bagheta dirijorului Diego Dini Ciacci în seara de 5 decembrie 2019, ora 19:30, la Catedrala Sf. Iosif  din Bucureşti, solist fiind concertmaestrul orchestrei, Radu Dunca, concertul fiind organizat de Ambasada Italiei la Bucureşti şi Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română.

02
/12
/19

Vineri, 6 decembrie (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului american multipremiat internațional RYAN BANCROFT aduc în fața publicului bucureștean, la Sala Radio, muzica unuia dintre cei mai mari compozitori francezi de la finalul sec. XIX și începutul sec. XX: CLAUDE DEBUSSY.

01
/12
/19

Opera e muzică, teatru, scenografie, mișcare – totul live. E o reflecție a societății de demult și de acum. E pasiune, dramă, e toate sentimentele la superlativ. E muzică vie vocală, corală și instrumentală. Vă invităm în decembrie la Opera din București, să vă convingeți!

01
/12
/19

Pe 12 decembrie, de la orele 19:00, la Sala Radio Sergiu Cioiu va prezenta un recital extraordinar muzical, poetic, tandru și ironic, în care poezia și cântecul, împreună, fac un excelent divertisment, intitulat: „Sergiu Cioiu, one-man show, cântece ale prezentului continuu”.

01
/12
/19

Concerte extraordinare organizate cu ocazia Sărbătorilor de iarnă sunt pregătite de către muzicienii din Orchestra simfonică și din Corul Filarmonicii „George Enescu”.

25
/11
/19

În perioada 15-17 decembrie va avea loc o serie de trei concerte și serate culturale, în salonul Centrului Român de Muzică din strada Henri Coandă nr. 5, sector 1, București, în cadrul uni festval realizat de pianistul Florian Mitrea.