„Top Gun” după 36 de ani, între nostalgie și revelație
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-gun-dupa-36-de-ani-intre-nostalgie-si-revelatie/

Chiar dacă eroii din „Top Gun: Maverick” acceptă că zilele piloţilor de vânătoare sunt numărate, nu par pregătiţi să cedeze fără luptă viitorul confruntărilor aeriene în faţa dronelor militarizate.

Un articol de Alexandru Zaharia|27 mai 2022

„Top Gun: Maverick” nu e doar un cadou mult-așteptat oferit de către producătorii Jerry Bruckheimer și Tom Cruise fanilor filmului-cult „Top Gun” (1986), ci și o posibilă renaștere a conceptul de blockbuster. Vii în sala de cinema oarecum suspicios („cum vor reuși eroii de-acum 36 de ani să recreeze atmosfera anilor ’80, în plină eră a tehnologiei și a Inteligenței Artificiale?”) și pleci convins că, pe lângă multe amintiri scoase de la naftalină, pelicula va avea succes și la publicul tânăr, prin tehnicile spectaculoase de filmare folosite și scenele de luptă memorabile.

Personajul principal, căpitanul Pete „Maverick” Mitchell (care deși a îmbătrânit, nu și-a pierdut condiția fizică și nici atitudinea nonconformistă), nu pare să fi renunțat la recuzita devenită celebră în primul film – ochelarii de soare Aviator, geaca de piele și motocicleta Kawasaki Ninja, pe care-o conduce tot fără cască de protecție. Transferat fiind din postul de pilot de încercare în cel de „profesor fără voie” la prestigioasa școală Top Gun, la ordinul vechiului său prieten „Iceman” (Val Kilmer) – ajuns amiral de aviație, Tom Cruise este singurul supraviețuitor autentic al găștii de prieteni formată în anii ’80.

Reîntoarcerea la povestea inițială înseamnă în același timp re-întâlnirea cu iubita sa, Penny (Jennifer Connelly), dar și cu fiul prietenului și copilotului său „Goose” (Anthony Edwards), peste a cărei pierdere, în urmă cu 36 de ani, nu a putut niciodată să treacă. Chiar dacă scopul declarat al venirii profesorului „Maverick” este acela de a pregăti cei mai buni piloți ai US NAVY (o infuzie de tinerețe într-o mare de nostalgii și scene-omagiu aduse filmului original) într-un timp foarte scurt pentru o incursiune aproape sinucigașă în teritoriul inamic, nonconformistul pilot nu reușește să stea departe de „zona de pericol”.

Succesul producției stă în efectele speciale bine dozate și felul spectaculos în care-au fost filmate scenele de luptă aeriană (fiind folosite mai multe camere IMAX instalate în carlingă, operate chiar de către actori). La fel ca „Maverick”, Tom Cruise și ceilalți protagoniști și-au depășit condiția artistică (devenind pe rând soldați și piloți de vânătoare, fiind expuși forțelor gravitaționale mari specifice zborului cu avioanele de vânătoare) pentru a realiza un film care naște emoție deopotrivă în fanii Top Gun-ului original și în cei care află pentru prima dată de eroii acestei școli de aviație. Chiar dacă abundă în șabloane hollywoodiene (de la replici și răsturnări de situație greu de anticipat, la omniprezentul steag american și al spiritului nonconformist) și nici coloana sonoră nu mai conține melodii notabile (precum predecesorul cu a sa ”Berlin – Take my breath away”), „Top Gun”-ul din 2022 deține suficiente atuuri pentru a depăși toate recordurile de box office.

Într-o lume dominată de modele impuse de jocurile video și metaverse, exemplele și viața trăită „pe muchie de cuțit” de către absolvenții școlii Top Gun vor aprinde cel puțin o scânteie în inimile și mințile viitoarelor generații de piloți de vânătoare.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.