Top Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme străine ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-ziarul-metropolis-cele-mai-bune-filme-straine-ale-anului/

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 decembrie 2013

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes şi care atrag mai uşor interesul distribuitorilor şi al cinefililor.

Distribuţia inconsistentă a filmelor de autor în România a făcut ca în acest an sălile de cinema să găzduiască, de exemplu, lungmetraje de la trei ediţii diferite ale Festivalului de la Cannes (2011, 2012, 2013), între care şi două producţii premiate cu Palme d’Or („Amour“, de Michael Haneke, şi „La vie d’Adele“, de Abdellatif Kechiche).

Spre deosebire de multe din blockbusterele hollywoodiene, care sunt lansate în România concomitent cu sau la scurt timp după prezentarea lor în SUA, filmele de festival, în majoritate europene, ajung cu întârziere la publicul larg din ţara noastră, comparativ cu statele din vestul Europei.

Chiar şi aşa, puţinii distribuitori care se încumetă să aducă astfel de opere cinematografice provocatoare merită salutaţi şi încurajaţi, în contextul numărului mic de spectatori care aleg filmele „altfel” şi al deficitului de săli deschise pentru astfel de proiecţii.

Citiţi şi: TOP Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme româneşti din 2013

Prin urmare, top ten-ul celor mai bune filme străine ale anului cuprinde doar producţiile care au ajuns în regim normal în cinematografe în 2013 – adică au putut fi văzute cel puţin o săptămână în cel puţin o sală de proiecţie. Din cauza inconsistenţei în distribuţie menţionată la început, nu trebuie să surprindă că un asemenea clasament propune filme din trei ani diferiţi (în paranteze este marcat anul premierei mondiale).

Producţiile străine noi care au putut fi văzute de-a lungul anului în diverse festivaluri, gale sau zile ale filmului, dar şi din alte surse au fost lăsate în afara topului oficial. Dar, pentru că multe dintre ele merită din plin semnalate, le-am introdus într-un top ten alternativ.

Topul celor mai bune zece filme străine lansate în cinematografe în 2013:

1. „Calul din Torino“ (2011) – Bela Tarr

2. „Amour“ (2012) – Michael Haneke

3. „La vie d’Adele“ (2013) – Abdellatif Kechiche

4. „Heli“ (2013) – Amat Escalante

5. „Inside Llewyn Davis“ (2013) – Joel şi Ehan Coen

6. „No“ (2012) – Pablo Larrain

7. „Before Midnight“ (2013) – Richard Linklater

8. „Blancanieves“ (2012) – Pablo Berger

9. „În ceaţă“ (2012) – Serghei Loznitsa

10. „Vânătoarea“ (2012) – Thomas Vinterberg

Topul celor mai bune zece filme străine care nu au fost lansate în cinematografe:

1. „The Act of Killing” (doc, 2012) – Joshua Oppenheimer

2. „Stories We Tell” (doc, 2012) – Sarah Polley

3. „Oh Boy” (2012) – Jan Ole Gerster

4. „The Master” (2012) – Paul Thomas Anderson

5. „The Selfish Giant” (2013) – Clio Barnard

6. „To the Wonder“ (2012) – Terence Malick

7. „Harmony Lessons“ (2013) – Emir Baigazin

8. „Nebraska“ (2013) – Alexander Payne

9. „A Touch of Sin“ (2013) – Jia Zhangke

10. „Camille Claudel 1915“ (2013) – Bruno Dumont

Ionuţ Mareş, autorul topurilor,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran
Foto sus – Calul din Torino – captură film

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.