Trădătorul/ Il traditore – povestea adevărată a mafiotului care a trădat Cosa Nostra, din 21 februarie în Cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/tradatorul-il-traditore-povestea-adevarata-a-mafiotului-care-a-tradat-cosa-nostra-din-21-februarie-in-cinema/

Trădătorul/ Il Traditore, filmul reputatului cineast italian Marco Bellocchio, care spune povestea lui Tommaso Buscetta, primul informator din interiorul mafiei siciliene a anilor ‘80, ajunge din 21 februarie pe marile ecrane din România, distribuit din Independenţa Film.

Un articol de Petre Ivan|17 februarie 2020

Nominalizat la Palme d’Or în 2019, Trădătorul/ Il Traditore ne poartă prin Italia anilor ‘80, în mijlocul războiului dintre șefii mafiei siciliene. Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), membru al clanului Cosa Nostra, se ascunde în Brazilia, în timp ce în Italia reglările de conturi se țin lanț, iar apropiații lui Buscetta sunt asasinați unul câte unul. Arestat de poliția braziliană, apoi extrădat, Buscetta ia o decizie care va schimba istoria Mafiei: aceea de a-l întâlni pe judecătorul Giovanni Falcone și de a-și trăda jurământul de credință făcut clanului Cosa Nostra. Datorită lui Buscetta, peste 300 de membri ai mafiei italiene au ajuns după gratii în urma Procesului Maxi, o acţiune de o amploare nemaiîntâlnită în istoria judiciară a Italiei, care a durat mai mult de un an şi jumătate.

Trădătorul/ Il Traditore este cel de-al 26-lea film al lui Marco Bellocchio (80 de ani), care i-a adus acestuia cea de-a șaptea nominalizare la Palme d’Or și a reprezentat propunerea Italiei pentru Oscar 2020. Lansat la Cannes 2019, Trădătorul a fost aplaudat la scenă deschisă timp de 15 minute de publicul prezent la premieră, iar presa s-a întrecut în cronici laudative la adresa actorului Pierfrancesco Favino, interpretul lui Tommaso Buscetta, cunoscut publicului larg din producții precum The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, World War Z. sau Suburra. 

“O realizare fantastică a lui Bellocchio, care te face să simți că nu ai mai văzut vreun film cu mafioți înainte, și care m-a impresionat profund”, a declarat regizorul Olivier Assayas despre Trădătorul.

Cu un buget de aproximativ 12 milioane de euro, Trădătorul a fost un succes de box office în Italia și Franța, reprezentând totodată primul film al regizorului veteran în care este folosit CGI-ul.

Influențat de monștrii sacri ai cinematografiei italiene, Federico Fellini și Roberto Rossellini, și aparținând unei generații de cineaști din care a făcut parte și Pier Paolo Pasolini, Marco Bellocchio s-a remarcat în anii ‘60 prin filmele sale puternic politizate, care atacau simboluri italiene ale conformismului. 

“Când am făcut Fists In The Pocket/ I Pugni In Tasca, aveam 25 de ani. Acum, la aproape 80, pasiunea și implicarea mea emoțională în toate etapele procesului de realizare al unui film sunt încă acolo. Nu aș putea face asta fără pasiune. Într-adevăr, nivelul de energie ar putea fi ușor diferit, dar nu mai am nevoie de acea furie care odată se transforma în combustibil”. – Marco Bellocchio.

Printre filmele realizate de Marco Bellocchio de-a lungul timpului se regăsesc A Leap in the Dark/ Salto nel vuoto (1980), care a adus două premii la Cannes actorilor Michel Piccoli și Anouk Aimée, Devil in the Flesh/ Il Diavolo In Corpo, care a stârnit un scandal pe Croazetă în 1986, My Mother’s Smile/ L’ora di Religione (Il Sorriso di mia Madre) (2002), un film cu care a deranjat Vaticanul, sau Good Morning, Night/ Buongiorno, Notte (2004), un film despre răpirea lui Aldo Moro. 

Printre filmele distribuite de Independența Film în următoarele luni se regăsesc producții apreciate și premiate precum: Sorry We Missed You (r. Ken Loach), La Belle Époque (r. Nicolas Bedos), Beanpole (r. Kantemir Balagov), La Vérité/ The Truth (r. Hirokazu Kore-eda) sau Martin Eden (r. Pietro Marcello).

Foto: Fabio Lovino

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.