„Transport de femei” și emoțiile începutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/transport-de-femei-si-emotiile-inceputului/

Adesea complicat şi neocolit de dificultăţi, începutul are întotdeauna frumuseţea lui. Cu atât mai mult începutul unei cariere artistice, aşa cum anunţă de multe ori Gala Absolvenţilor, organizată în fiecare an de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Un articol de Ziarul Metropolis|11 iulie 2022

Și în 2022, unele dintre spectacolele realizate cu viitorii artiști profesioniști au fost găzduite de Teatrul Tineretului Metropolis. Printre creațiile în care spectatorii i-au putut vedea pe absolvenții promoției din 2022 se numără și „Transport de femei” de Steve Gooch, proiect coordonat de George Ivașcu, decan UNATC, spectacol care face parte acum din repertoriul Teatrului Metropolis.

O pledoarie pentru umanitate și, poate în primul rând, o meditație despre condiția umană, cunoscutul text al lui Steve Gooch, care continuă să-i atragă pe creatorii de teatru la decenii bune după ce a fost scris, reprezintă acum baza unei montări ce emoționează spectatorii. Pe de o parte, datorită poveștii, care ridică întrebări grave despre ființa umană, supraviețuire și solidaritate, pe de altă parte, grație realizării artistice, care pune în lumină, cu abilitate și generozitate, calitățile tinerilor artiști.

Sub coordonarea experimentată a profesorului George Ivașcu, debutează pe o scenă profesionistă de prim-plan absolvenții Raluca Cornea, Anamaria Codiță, Diana Bălăucă, Mihaela Ducu, Sara Cuncea, Elena Moldovan, Tudor Bojin, Bogdan Gheorghe, Lorin Presecan, Dragoș Stoica, Isabela Chitosca și Ștefan Voicu. Și, într-un spectacol de o oră și jumătate, reușesc să ajungă și la mintea, și la inima spectatorilor de astăzi. O întreagă galerie de tipuri umane se desfășoară pe scenă, etalând slăbiciuni înduioșătoare și, mai ales, resurse de omenie dătătoare de speranță.

În vremurile grele de la începutul secolului al XIX-lea, mai exact în 1807, o navă ce transportă condamnate pe mare duce spre lagărele de muncă din Australia șase femei: Winnie, Madge, Pitty, Charlotte, Nance și Sarah. Sub supravegherea unui medic empatic, în ciuda aparențelor, drumul lor de câteva lui nu este doar drumul spre infern, ci, în chip ciudat, el devine o călătorie inițiatică și o lecție indirectă despre nevoia de solidaritate. Fragilitatea ființei umane, în toată complexitatea ei, în tot imprevizibilului ei, se dezvăluite în diferite nuanțe pe acest parcurs anevois. Participantele la infernalul drum pe nesfârșitele ape, în timpul căruia pericolele pândesc la tot pasul și sunt de diferite feluri, de la abuzul fizic și sexual comis de responsabilii de transport și hachițele căpitanului la furtunile greu de stăpânit, ilustrează sensibilități și comportamente diferite. Tot timpul atenți la relațiile dintre personaje, creatorii spectacolului pun accentul pe umanitatea acestora – atât pe cea a condamnatelor, cât și pe umanitatea ambiguă a resposabililor agresori. Această nuanțare reprezintă, de altfel, unul dintre câștigurile spectacolului.

Se observă că, deși ne propune o poveste care se desfășoară în vremuri apuse, există un mesaj universal despre omenie și umanitate pe care artiștii îl păstrează tot timpul în prim-plan, subliniind fațetele sufletului omenesc și, deopotrivă, nedreptatea socială. Omul ca jucărie a destinului și, într-un fel sau altul, ca victimă a istoriei constituie una dintre temele grave pe care „Transport de femei”, producție a Teatrului de Tineret Metropolis, le pune în discuție prin mijloacele teatrului.

Acea latură secretă a ființei umane care ne rezervă adesea surprize este avută în vedere în întregul spectacol, astfel încât evoluția personajelor să nu fie ușor de anticipat și fiecare spectator să-și poată căuta propriile răspunsuri la întrebările formulate pe scenă și propriile reacții la situațiile prezentate. Atenția la nuanțe favorizează astfel un „Transport de femei” care are ce să îi ofere publicului nerăbdător  al prezentului. După doi an de criză sanitară, în care activitățile artistice au fost drastic îngreunate, Gala Absolvenților UNATC din 2022, așa cum s-a reflectat ea în creațiile prezentate, poate fi semnul unei întoarceri spre normalitate.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]