„Transport de femei” și emoțiile începutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/transport-de-femei-si-emotiile-inceputului/

Adesea complicat şi neocolit de dificultăţi, începutul are întotdeauna frumuseţea lui. Cu atât mai mult începutul unei cariere artistice, aşa cum anunţă de multe ori Gala Absolvenţilor, organizată în fiecare an de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Un articol de Ziarul Metropolis|11 iulie 2022

Și în 2022, unele dintre spectacolele realizate cu viitorii artiști profesioniști au fost găzduite de Teatrul Tineretului Metropolis. Printre creațiile în care spectatorii i-au putut vedea pe absolvenții promoției din 2022 se numără și „Transport de femei” de Steve Gooch, proiect coordonat de George Ivașcu, decan UNATC, spectacol care face parte acum din repertoriul Teatrului Metropolis.

O pledoarie pentru umanitate și, poate în primul rând, o meditație despre condiția umană, cunoscutul text al lui Steve Gooch, care continuă să-i atragă pe creatorii de teatru la decenii bune după ce a fost scris, reprezintă acum baza unei montări ce emoționează spectatorii. Pe de o parte, datorită poveștii, care ridică întrebări grave despre ființa umană, supraviețuire și solidaritate, pe de altă parte, grație realizării artistice, care pune în lumină, cu abilitate și generozitate, calitățile tinerilor artiști.

Sub coordonarea experimentată a profesorului George Ivașcu, debutează pe o scenă profesionistă de prim-plan absolvenții Raluca Cornea, Anamaria Codiță, Diana Bălăucă, Mihaela Ducu, Sara Cuncea, Elena Moldovan, Tudor Bojin, Bogdan Gheorghe, Lorin Presecan, Dragoș Stoica, Isabela Chitosca și Ștefan Voicu. Și, într-un spectacol de o oră și jumătate, reușesc să ajungă și la mintea, și la inima spectatorilor de astăzi. O întreagă galerie de tipuri umane se desfășoară pe scenă, etalând slăbiciuni înduioșătoare și, mai ales, resurse de omenie dătătoare de speranță.

În vremurile grele de la începutul secolului al XIX-lea, mai exact în 1807, o navă ce transportă condamnate pe mare duce spre lagărele de muncă din Australia șase femei: Winnie, Madge, Pitty, Charlotte, Nance și Sarah. Sub supravegherea unui medic empatic, în ciuda aparențelor, drumul lor de câteva lui nu este doar drumul spre infern, ci, în chip ciudat, el devine o călătorie inițiatică și o lecție indirectă despre nevoia de solidaritate. Fragilitatea ființei umane, în toată complexitatea ei, în tot imprevizibilului ei, se dezvăluite în diferite nuanțe pe acest parcurs anevois. Participantele la infernalul drum pe nesfârșitele ape, în timpul căruia pericolele pândesc la tot pasul și sunt de diferite feluri, de la abuzul fizic și sexual comis de responsabilii de transport și hachițele căpitanului la furtunile greu de stăpânit, ilustrează sensibilități și comportamente diferite. Tot timpul atenți la relațiile dintre personaje, creatorii spectacolului pun accentul pe umanitatea acestora – atât pe cea a condamnatelor, cât și pe umanitatea ambiguă a resposabililor agresori. Această nuanțare reprezintă, de altfel, unul dintre câștigurile spectacolului.

Se observă că, deși ne propune o poveste care se desfășoară în vremuri apuse, există un mesaj universal despre omenie și umanitate pe care artiștii îl păstrează tot timpul în prim-plan, subliniind fațetele sufletului omenesc și, deopotrivă, nedreptatea socială. Omul ca jucărie a destinului și, într-un fel sau altul, ca victimă a istoriei constituie una dintre temele grave pe care „Transport de femei”, producție a Teatrului de Tineret Metropolis, le pune în discuție prin mijloacele teatrului.

Acea latură secretă a ființei umane care ne rezervă adesea surprize este avută în vedere în întregul spectacol, astfel încât evoluția personajelor să nu fie ușor de anticipat și fiecare spectator să-și poată căuta propriile răspunsuri la întrebările formulate pe scenă și propriile reacții la situațiile prezentate. Atenția la nuanțe favorizează astfel un „Transport de femei” care are ce să îi ofere publicului nerăbdător  al prezentului. După doi an de criză sanitară, în care activitățile artistice au fost drastic îngreunate, Gala Absolvenților UNATC din 2022, așa cum s-a reflectat ea în creațiile prezentate, poate fi semnul unei întoarceri spre normalitate.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

19
/08
/22

Două evenimente muzicale româneşti în Germania se vor petrece pe 20 şi 22 august, mai precis concertul susţinut de Orchestra Română de Tineret dirijată de Gabriel Bebeşelea pe 20 august, ora 11, la ElbPhilharmonie Hamburg, în cadrul Festivalului Schleswig-Holstein şi recitalul de pe 22 august, la ora 19, de la Ambasada României din Berlin, susţinut de violonistul Valentin Şerban şi violoncelistul Ştefan Cazacu – laureate în 2021 ai Concursului Enescu –, împreună cu pianistul Cristian Niculescu.

18
/08
/22

Volumul „Născut în URSS” de Vasile Ernu, publicat la Polirom în cinci ediții, a apărut în limba japoneză, la Gunzosha Publishing Co (traducere de Seiko Takesono). La aceeași editură, se află în pregătire și volumul „Sălbaticii copii dingo” (Polirom, 2021, două ediții).

18
/08
/22

Era anul 1998, la Costinești, când regizorul Cornel Todea, inițiatorul programului, definea Gala Tânărului Actor HOP ca „teritoriul oferit paradoxului de a te putea afirma pe tine prin și alături de ceilalți”, ca „teritoriul oferit îndrăznelii de a fi tu însuți”, „curajului de a experimenta”.