„Transport de femei” și emoțiile începutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/transport-de-femei-si-emotiile-inceputului/

Adesea complicat şi neocolit de dificultăţi, începutul are întotdeauna frumuseţea lui. Cu atât mai mult începutul unei cariere artistice, aşa cum anunţă de multe ori Gala Absolvenţilor, organizată în fiecare an de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Un articol de Ziarul Metropolis|11 iulie 2022

Și în 2022, unele dintre spectacolele realizate cu viitorii artiști profesioniști au fost găzduite de Teatrul Tineretului Metropolis. Printre creațiile în care spectatorii i-au putut vedea pe absolvenții promoției din 2022 se numără și „Transport de femei” de Steve Gooch, proiect coordonat de George Ivașcu, decan UNATC, spectacol care face parte acum din repertoriul Teatrului Metropolis.

O pledoarie pentru umanitate și, poate în primul rând, o meditație despre condiția umană, cunoscutul text al lui Steve Gooch, care continuă să-i atragă pe creatorii de teatru la decenii bune după ce a fost scris, reprezintă acum baza unei montări ce emoționează spectatorii. Pe de o parte, datorită poveștii, care ridică întrebări grave despre ființa umană, supraviețuire și solidaritate, pe de altă parte, grație realizării artistice, care pune în lumină, cu abilitate și generozitate, calitățile tinerilor artiști.

Sub coordonarea experimentată a profesorului George Ivașcu, debutează pe o scenă profesionistă de prim-plan absolvenții Raluca Cornea, Anamaria Codiță, Diana Bălăucă, Mihaela Ducu, Sara Cuncea, Elena Moldovan, Tudor Bojin, Bogdan Gheorghe, Lorin Presecan, Dragoș Stoica, Isabela Chitosca și Ștefan Voicu. Și, într-un spectacol de o oră și jumătate, reușesc să ajungă și la mintea, și la inima spectatorilor de astăzi. O întreagă galerie de tipuri umane se desfășoară pe scenă, etalând slăbiciuni înduioșătoare și, mai ales, resurse de omenie dătătoare de speranță.

În vremurile grele de la începutul secolului al XIX-lea, mai exact în 1807, o navă ce transportă condamnate pe mare duce spre lagărele de muncă din Australia șase femei: Winnie, Madge, Pitty, Charlotte, Nance și Sarah. Sub supravegherea unui medic empatic, în ciuda aparențelor, drumul lor de câteva lui nu este doar drumul spre infern, ci, în chip ciudat, el devine o călătorie inițiatică și o lecție indirectă despre nevoia de solidaritate. Fragilitatea ființei umane, în toată complexitatea ei, în tot imprevizibilului ei, se dezvăluite în diferite nuanțe pe acest parcurs anevois. Participantele la infernalul drum pe nesfârșitele ape, în timpul căruia pericolele pândesc la tot pasul și sunt de diferite feluri, de la abuzul fizic și sexual comis de responsabilii de transport și hachițele căpitanului la furtunile greu de stăpânit, ilustrează sensibilități și comportamente diferite. Tot timpul atenți la relațiile dintre personaje, creatorii spectacolului pun accentul pe umanitatea acestora – atât pe cea a condamnatelor, cât și pe umanitatea ambiguă a resposabililor agresori. Această nuanțare reprezintă, de altfel, unul dintre câștigurile spectacolului.

Se observă că, deși ne propune o poveste care se desfășoară în vremuri apuse, există un mesaj universal despre omenie și umanitate pe care artiștii îl păstrează tot timpul în prim-plan, subliniind fațetele sufletului omenesc și, deopotrivă, nedreptatea socială. Omul ca jucărie a destinului și, într-un fel sau altul, ca victimă a istoriei constituie una dintre temele grave pe care „Transport de femei”, producție a Teatrului de Tineret Metropolis, le pune în discuție prin mijloacele teatrului.

Acea latură secretă a ființei umane care ne rezervă adesea surprize este avută în vedere în întregul spectacol, astfel încât evoluția personajelor să nu fie ușor de anticipat și fiecare spectator să-și poată căuta propriile răspunsuri la întrebările formulate pe scenă și propriile reacții la situațiile prezentate. Atenția la nuanțe favorizează astfel un „Transport de femei” care are ce să îi ofere publicului nerăbdător  al prezentului. După doi an de criză sanitară, în care activitățile artistice au fost drastic îngreunate, Gala Absolvenților UNATC din 2022, așa cum s-a reflectat ea în creațiile prezentate, poate fi semnul unei întoarceri spre normalitate.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".