Trei filme românești participă la cel mai important festival de film din Scandinavia
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-filme-romanesti-participa-la-cel-mai-important-festival-de-film-din-scandinavia/

România este una dintre cele 70 de ţări care vor participa la Festivalul Internaţional de Film de la Göteborg, cel mai important eveniment de acest gen din Scandinavia, care se va desfăşura în perioada 24 ianuarie – 3 februarie.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2020

Festivalul, cu peste 35.000 de spectatori, proiectează zilnic 500 de filme, organizează un număr de 40 de seminarii, precum și multe alte activități adiacente. La ediția din acest an, festivalul a selectat trei filme românești: „Ivana the Terrible”/„Ivana cea Groaznică” (r. Ivana Mladenović, inclus în competiția „The Ingmar Bergman International Debut Award”, în cadrul căreia este premiat un regizor debutant, care în filmul său are o relație dinamică sau experimentală cu expresiile cinematografice), „colectiv” (r. Alexander Nanău, difuzat la secțiunea „Five International”) și „Marona’s Fantastic Tale”/„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian, difuzat la secțiunea „Capodopere animate”).

Lungmetrajul „Ivana the Terrible”/„Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladenović, a câștigat premiul special al juriului secțiunii „Cineasti del Presente” din cadrul Festivalului de Film de la Locarno. Al doilea lungmetraj al Ivanei Mladenović este o poveste neconvenţională despre oameni şi locuri, despre apartenenţă şi dor, spusă cu umor şi tandreţe. Actriţa sârbă Ivana, interpretată chiar de regizoare, lucrează şi trăieşte în România, dar după o serie de probleme de sănătate decide să îşi petreacă vara pe malul celălalt al Dunării, în Kladovo, orașul natal, înconjurată de familie. Primarul îi propune să fie imaginea celui mai important eveniment local – festivalul de muzică Podul Prieteniei – şi, deşi nu foarte convinsă, Ivana acceptă. Odată cu sosirea excentricilor săi prieteni de la Bucureşti şi pe măsură ce zvonurile legate de povestea ei de dragoste cu un bărbat mult mai tânăr se împrăştie în oraş, Ivana ajunge în pragul unei căderi nervoase. Familia şi prietenii sunt invitaţi să exprime pe ecran propriile emoţii şi să se interpreteze pe ei înşişi într-o poveste cinematografică despre o femeie care nu îşi poate găsi locul pe niciunul dintre cele două maluri ale Dunării. Filmul va putea fi vizionat de patru ori pe durata festivalului. După fiecare proiecție a filmului, regizoarea Ivana Mladenović va vorbi și despre celelalte proiecte ale sale şi va răspunde întrebărilor publicului.

Participarea Ivanei Mladenović are loc cu sprijinul ICR Stockholm, partener al festivalului pentru a douăsprezecea oară.

Al doilea film proiectat în cadrul festivalului, documentarul „colectiv”, relatează povestea primului an de după incendiul din clubul cu același nume. „colectiv” urmărește cu egal interes autorități și jurnaliști, într-o interacțiune permanentă de căutare și expunere a adevărului. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuale. Pelicula este produsă de Alexander Nanau Production, în coproducție cu Samsa Film Luxembourg și HBO Europe, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Luxemburg Film Fund și Sundance Documentary Fund, cu participarea MDR Germania, RTS Elveția, RSI – Elvețiași YES Docu – Israel.

„Marona’s Fantastic Tale”/„Călătoria fantastică a Maronei”, regizat de Anca Damian, este un film de animație despre dragoste necondiționată și sacrificiu. Marona, o căţeluşă cu nas în formă de inimă, născută în urma unei povești de iubire dintre un dog argentinian și o metisă atragătoare, lasă urme profunde în viețile stăpânilor care, rând pe rând, o primesc în familiile lor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.