Trei spectacole isteţe despre lumea în care trăim
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-spectacole-istete-despre-lumea-in-care-traim/

Dacă sunteţi în căutarea unui spectacol de teatru nou, bun şi care să vorbească despre lumea în care trăim, vă facem trei propuneri din Bucureşti: „Cassandra”, de Leta Popescu, „Sara/Mara”, de Bogdan Theodor Olteanu, ambele la Apollo111, şi „Cel mai bun copil din lume”, de Alina Şerban, la TNB.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 mai 2022

Bazat pe piesa feministă canadiană „Mouthpiece”, de Norah Sadava şi Amy Nostbakken, „Cassandra”, montat de regizoarea Leta Popescu la Teatrul Apollo111 din Bucureşti, este un spectacol amuzant, emoţionant, plin de idei, extrem de inventiv şi al naibii de incortabil, cel puţin pentru bărbaţi.

Iar cele două actriţe, Mihaela Velicu și Denisa Nicolae (care a semnat şi traducerea în română a piesei), sunt extraordinare, în roluri foarte solicitante, inclusiv fizic.

Cassandra este o scriitoare care rămâne fără voce în ziua în care trebuie să compună și să citească elogiul mamei sale. Dispariția figurii materne declanșează un proces de auto-analiză comic-absurd prin care Cassandra încearcă să-și găsească locul, să-și înțeleagă propria feminitate, raportându-se ironic la normele sociale moștenite. Spectacolul devine o călătorie prin mintea acestei femei într-o notă sarcastică și provocatoare.

***

Mă interesează în primul rând cinema-ul, dar sunt curios să văd câteodată ce fac în teatru oameni – în special regizori şi actori – pe care îi ştiu mai bine de la filme.

Pe Alina Şerban am cunoscut-o ca actriţă de cinema (iar prima dată când am întâlnit-o a fost la o sesiune Q&A pe care am moderat-o după o proiecţie cu lungmetrajul belgiano-românesc „Singură la nunta mea” (2019), unde avea rolul principal), apoi ca scenaristă şi regizoare a două scurtmetraje, „Bilet de iertare” (2020) şi „Eu contez” (2021), pe care mă bucur că le-am putut selecta la Festivalul Anonimul.

Primul vorbeşte despre sclavia romilor, iar al doilea, despre experienţa ei de fată instituţionalizată ajunsă studentă la actorie la UNATC.

Aşa că era firesc să merg şi la cel mai nou spectacol de teatru al ei ca actriţă şi regizoare, one-woman show-ul foarte personal „Cel mai bun copil din lume”, găzduit de TNB în cadrul proiectului 9G.

Spectacolul e unul autobiografic – e povestea unei fete de etnie romă care, ca să citez din prezentarea oficială, „descoperă de foarte mică diferențele de rasă, culoare, mediu, dar care reușește să răzbată în viață și să transforme complexele în determinare și motivație”.

Alinei Şerban îi reuşeşte pariul de a-şi transforma experienţa de viaţă şi parcursul deloc uşor într-un act artistic convingător, pe alocuri foarte puternic emoţional, datorită acelei forţe pe care o pot oferi sinceritatea şi dorinţa de a-ţi face auzită vocea şi de a deveni o inspiraţie pentru alţii.

Dar îi mai iese ceva: m-am regăsit parţial şi eu în poveste. Foarte probabil are legătură (şi) cu o generaţie, a celor care am copilărit în teribilii ani `90 şi care am petrecut adolescenţa la începutul anilor 2000.

***

Indiferent dacă scrie singur sau împreună cu colaboratori, regizorul Bogdan Theodor Olteanu discută în filmele şi spectacolele sale de teatru multe din problemele tineretului bucureştean al acestor ani, în special cel din zone creativ-artistice.

Asta înseamnă teme precum relaţii sentimentale şi sexuale, alinturi, excese, vise, impulsuri, nesiguranţe, dar şi activism, feminism, misoginism, agresiuni sexuale, politică şi, mai ales, reţele de socializare.

Şi o face fără încrâncenare, cu umor, cu naturaleţe şi cu multe nuanţe – adică toate dramele aparente prin care trec tinerii, toate avânturile lor sunt chestionate pe parcurs. La fel ca-n viaţă.

Cel mai nou spectacol al său de la Apollo111 (scris împreună cu Adrian Nicolae), „Sara/Mara (un fel de comedie cu vloggeri)”, e plasat, aşa cum îi zice şi subtitlul, în lumea tinerilor care devin influenceri. Şi continuă toate aceste preocupări.

Trei fete şi un băiat (Mădălina Stoica, Ioana Bugarin, Daria Pentelie şi Vlad Ionuţ Popescu, în distribuţia versiunii văzute de mine), controlaţi de un şef cam dubios (Adrian Nicolae) dintr-o agenţie de vloggeri.

O scenografie minimalistă dar eficientă, un text sprinţar în care monologurile de altădată devin live-uri pe social media (dar fără artificii tehnice care să distragă atenţia – camere, ecrane) şi o distribuţie bună.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.