„Trilogia belgrădeană“. Un epilog
https://www.ziarulmetropolis.ro/trilogia-belgradeana-un-epilog/

În vara anului 2014 ajung pentru un Festival de Teatru la Timişoara. Plec mai departe către Belgrad, căci, vechi reporter fără frontiere, e prea târziu să mi le pot impune. Supravieţuiesc circulaţiei barbare, ajung în Belgrad, cunosc un bănăţean de orgine sârbească rămas aici din vremea războaielor din anii `90.

Un articol de Andrei Crăciun|11 noiembrie 2014

Zoki îmi prezintă Belgradul, sunt uluit, sunt încântat, mă îndrăgostesc de Belgrad și nimic nu se mai poate face.

Mă întorc în România. Am câteva ore de înregistrări cu instantanee belgrădene. Trec lunile și nu mă învrednicesc să scot Belgradul de pe reportofon. Îl păstrez ca pe o minune încă posibilă. Păstrez Belgradul ca pe o minune.

Se face toamnă și începe Festivalul Național de Teatru. Merg la Teatrul Național din București și văd „Trilogia belgrădeană” de Biljana Srbljanovici în regia lui Cristi Juncu, o producție a Teatrului „Anton Pann” de la Râmnicu Vâlcea, unde nu puțini viitori mari actori crescuți la Cluj-Napoca și-au găsit refugiu în aceste timpuri de prigoană a culturii.

Dacă vreți să știți, actorii care urcă scena în „Trilogie” sunt: Ana Șușca, Vlad Bîrzanu, Olimpiu Blaj, Amalia Huțan, Mădălina Ciotea, Cătălin Vieru, Reka Szasz, Andrei Brădean, Ioana Predescu, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea. Cei mai mulți dintre ei vor deveni – cu timpul – mari maeștri, până atunci însă să le apreciem jocul – fără stridențe, dar și fără slăbiciuni.

„Trilogia belgrădeană” propune trei istorii – una din Cehia, una din Australia și una din Statele Unite ale Americii, trei povești cu oameni care ar vrea să fie acasă, în Belgrad, în Serbia, dar e război și când e război, ca să fii în viață, e mai bine să fii în altă parte.Dar viața nu vine întotdeauna după tine acolo. În exil, viața arareori te urmează.

Viața rămâne în Belgrad, viața rămâne cu acea vecină bâlbâită care ajunge să lucreze la televiziunea națională, viața rămâne în dragostea la distanță, viața rămâne dincoace de cortina de bombe.

„Trilogia belgrădeană” e una dintre marile piese de teatru pe care le-au dat contemporanii noștri pentru că vorbește, fără fasoane, cu sinceritate, despre iubire, despre îndepărtare, despre trădare, despre limite, despre minciuni, despre familie, despre destrămare, despre impotență, despre ticăloșie, despre alcoolism, despre refugii, despre nou-născuți, despre întuneric, despre arme, despre continente noi unde totul este definitiv vechi.

Iar actorii de la teatrul din Râmnicu Vâlcea au încântat cu prestațiile lor. Am auzit o poveste tristă – cel puțin unul dintre ei ar fi vrut să renunțe la teatru căci nicio lumină nu se mai arăta la capătul tuturor tunelurilor. E o greșeală și trebuie curmată. Aceștia sunt actori dăruiți, aceștia sunt actori care au încă multe cuvinte de spus în teatrul românesc.

Trilogia belgradeana

“Trilogia belgrădeană” nu e doar o piesă extraordinară, sub Juncu devine și un spectacol durabil. Deși ar putea apărea mărginit la epoca sa istorică – emigranți care n-au bani nici de o cartelă telefonică – nu este.

„Trilogia” ajunge până în inima oamenilor și a lucrurilor. „Trilogia” vorbește despre iubiri refuzate, despre destine deturnate, despre cumplite nedreptăți istorice. De aceea, „Trilogia” nu va trece, deși, cel puțin aparent, demult războiul s-a sfârșit și armele au coborât în rastel.

Foto din „Trilogia belgradeana“ – Florin Biolan



05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.