Triplă lansare la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/tripla-lansare-la-teatrul-odeon/

Luni, 29 noiembrie, ora 18:00, în Sala Majestic, Teatrul Odeon vă invită la o triplă aniversare.

Un articol de Petre Ivan|29 noiembrie 2021

Teatrul Odeon sărbătorește în acest an 75 de ani de existență și 110 ani de la inaugurarea clădirii din Calea Victoriei, iar cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la premiera spectacolului „… au pus cătușe florilor …” de Fernando Arrabal, regia Alexander Hausvater (29 noiembrie 1991) vom lansa un volum dedicat spectacolului, scris de actorul Mugur Arvunescu.

În completarea acestei lansări, am reeditat volumul scris de Maria-Magdalena Ioniță, „Teatrul Comoedia – Odeon. Un secol de istorie”, adăugându-i activitatea artistică a ultimului deceniu, astfel că un nou exemplar, „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” va fi disponibil alături de cartea semnată de Mugur Arvunescu, „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”.

Ne vor împărtăși impresii din culisele acestui spectacol legendar actorii din distribuție, regizorul Alexander Hausvater, alături de alți realizatori și critici care au consemnat valoarea acestei producții.

…au pus cătușe florilor…

de Fernando Arabal
traducerea: Cristian Popescu și Irina Călin

Distribuția: Dan Bădărău, Ionel Mihăilescu, Dragoș Pâslaru, Marius Stănescu, Florin Zamfirescu, Oana Ștefănescu, Simona Gălbenușă, Adriana Trandafir, Carmen Tănase, Camelia Maxim, Mirela Dumitru, Angela Ioan, Constantin Cojocaru, Mugur Arvunescu, Mircea Constantinescu, Laurențiu Lazăr

Regia: Alexander Hausvater

Muzica: Mircea Octavian Kiraly

Costumele: Viorica Petrovici

Scenografia: Constantin Ciubotaru

Asistent regie: Iuliana Ciugulea

Asistent scenografie: Cristian Radi

Consultant artistic: Petre Pădureț

Director Teatrul Odeon: Alexandru Dabija

INTRAREA ESTE LIBERĂ, în limita locurilor disponibile, respectând normele în vigoare.

„Încerc să transmit celor care ne vor urma o imagine cât mai apropiată de ceea ce s-a petrecut cu noi, cu cei din jur prin crearea acestui moment de excelență artistică, numit «… au pus cătușe florilor …», dar și în ce condiții s-a produs el. Veneam după o revoluție sângeroasă, urmată de perioada neagră a mineriadelor, când toată lumea era pe stradă și orice gen de spectacol, orice creație artistică nu rezista în fața tumultului străzii. Teatrul Odeon, botezat de curând de domnul Vlad Mugur, își constituise o trupă nouă. În acest context un regizor străin, Alexander Hausvater – cu cetățenie canadiană -, plecat din țară când avea nouă ani, un individ pe care nu îl mai interesa acest tărâm, care adusese suferință familiei sale, se întoarce rapid, aflând de schimbarea de regim, nu știe cu ce să înceapă și totuși intuiește revolta încă neconsumată a românilor. Găsește un text apropiat de istoria lor recentă și realizează un spectacol puternic și curajos, nemaiîntâlnit ca modalitate de expresie în peisajul creației românești. Nu cunoștea pe nimeni, nu avea legături cu nimeni și totuși, după venirea sa în țară și o lună de repetiții intense, devine una din figurile centrale în lumea regiei de teatru. Momentul revoluției politice a cerut o revoluție în creație: un alt stil, un alt limbaj, mai frust, mai direct, mai sincer! Un curaj pe care și l-au asumat Alexander Hausvater și actorii Teatrului Odeon.” (Mugur Arvunescu, în volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”)

 

„… au pus cătușe florilor …” a fost primul spectacol onorat de UNITER cu Premiul de excelență acordat întregii trupe de actori. În același an, 1992, a primit și Premiul I la Festivalul Național de Teatru. În Evenimentul Zilei, Florina Tecuceanu consemna:

„Deoarece s-au vândut prea multe bilete, luni seara a avut loc Bătălia pentru Majestic

Juriul era să rămână afară

Programată luni seara la Sala Majestic a Odeonului, reprezentația piesei «… au pus cătușe florilor …» de Fernando Arrabal, în regia lui Alexander Hausvater, a generat o serie de reacții de protest din partea publicului. Reacțiile au fost cauzate de numărul insuficient de locuri ale sălii față de numărul de spectatori dornici să vadă piesa. La orele 19.45 în fața Teatrului Odeon o mulțime de 500 – 600 de persoane se îmbulzeau să intre în incinta teatrului. Oamenii de ordine, plasați la intrare, cu greu au putut face față presiunii exercitate de mulțime.

Într-o situație mai mult decât delicată au fost puși membrii juriului care abia au reușit să se strecoare în sală prin breșa cu greu creată în mulțime special pentru ei. Din protestele celor care își căutau drum spre sală am reținut pe acelea ale unor persoane care cumpăraseră bilete pentru acest spectacol, și ale celor care, cu invitațiile în mână, nu reușeau să intre. Printre personalitățile care au rămas afară amintim o delegație din partea Ambasadei Albaniei din care făcea parte rectorul Academiei de Artă din Tirana, doi regizori francezi invitați la acest festival, însăși directoarea Festivalului, doamna Cristina Dumitrescu, a rămas afară. Fără șansa de a pătrunde în sală a fost și domnul Cristian Hadji-Culea, director la Direcția Teatrelor din Ministerul Culturii.”


 

Volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu va putea fi achiziționat la evenimentul de lansare alături de „La Țigănci… cu Popescu” (ediție reeditată), de același autor și de „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” de Maria-Magdalena Ioniță. Toate cele trei cărți sunt apărute la edituria și tipografia Oscar Print.

Capacitatea sălii va fi redusă la 30%, iar accesul publicului în sala de spectacol va fi permis, cu purtarea măștii de protecție, doar pentru persoanele care: sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare sau se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, pe baza documentului doveditor.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.