Un documentar hibrid şi multe evenimente speciale, la BIEFF 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-documentar-hibrid-si-multe-evenimente-speciale-la-bieff-2014/

Ediţia 2014 BIEFF va proiecta în încheiere cel mai recent lungmetraj regizat de Ulrich Seidl, ,,In the Basement”.

Un articol de Liliana Matei|7 decembrie 2014

Festivalul Internațional de Film Experimental București, BIEFF, sărbătorește cei cinci ani de existență printr-un eveniment foarte anticipat şi extrem de provocator – premiera românească a celei mai recente incursiuni a lui Ulrich Seidl în genul documentarului hibrid, după trilogia Paradise – IN THE BASEMENT. Filmul va fi proiectat în cadrul ceremoniei de închidere, din data de 14 decembrie, de la ora 19:00, la CinemaPRO, și este oferit publicului cu sprijinul Forumului Cultural Austriac.

Un eseu cinematografic în egală măsură amuzant şi trist, lungmetrajul folosește tablourile filmice specifice regizorului pentru a pătrunde în subteranul sufletului austriac. Jucându-se cu limita dintre realitate şi ficţiune, filmul priveşte către viaţa aparent cuminte a suburbiilor austriece, pentru a le dezvălui cele mai ascunse, întunecate şi deviante secrete.

Pivnița este de fapt locul unde personajele se lasă pradă nevoilor, hobby-urilor, pasiunilor şi obsesiilor lor. Dar, în subconștientul nostru, pivnița este, de asemenea, un loc al întunericului şi fricii, un spațiu al abisului uman. Proiectat în premieră la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia, filmul vorbește despre oameni și pivnițe, și despre ce fac oamenii în pivnițe, în timpul lor liber. Vorbește despre obsesii. Despre muzică de fanfară și arii de operă, despre mobilier scump și glume masculine ieftine, despre sexualitate și tir, fitness și fascism, bice și păpuși.

cp10ro2sq-inthebasementUlrich Seidl spune: „ca de obicei în ceea ce priveşte filmele mele, pornești într-o călătorie în necunoscut, către locuri și oameni necunoscuți. Cu privirea mea cinematografică încerc să mă apropii de protagoniști și să adun fragmente filmice ale realității, dintre care niciunul nu este complet sau definitiv. Dincolo de asta se găsesc lucrurile personale, adevărul, viața reală. Cu toții avem temeri și abisuri – fie că este vorba de simpatii fasciste, tendințe violente reprimate, dorința neexprimată de putere, reprimări sau fantezii sexuale care se abat de la așa-numita normalitate. De multe ori, lucrurile pe care le-am trait şi la care am fost martor mă marchează, de multe ori închid ușa tulburat, de multe ori sunt consternat de imaginile a ceea ce îşi fac unii altora oamenii, de obicei fără intenții rele. E normal. Intuieşti şi simţi abisurile ascunse acolo – și, în cel mai bun caz, îți intuieşti, de asemenea, propriile abisuri.”

Ulrich Seidl si-a început cariera cu documentare premiate, precum GOOD NEWS (1990), ANIMAL LOVE (1995) și MODELS (1998). Primul său lungmetraj, DOG DAYS, a câștigat Premiul Special al Juriului la Festivalul de Film de la Veneția, în 2001, iar apreciata PARADISE TRILOGY (2012-2013) a avut cele trei filme care o compun prezentate în premieră în programele de competiție ale celor mai importante festivaluri de film din lume: Cannes, Veneția și Berlin.

INFO

Conceptul vizual al acestei ediții a BIEFF propune într-o notă de îndemn revoluționar-artistic coagularea comunității pasionaților de film experimental și provoacă la dezbatere despre esența cinema-ului și artei vizuale în prezent. Strigătul de luptă culturală LET’S TALK ABOUT CINEMA este îmbogățit de lucrarea cunoscutei artiste libaneze Lara Zankoul.

Retrospectiva Andy WarhoL. Un proiect Galeria Galateca, în parteneriat cu BIEFF

Considerat de mulți că fiind creatorul stilului anti-filme, Andy Warhol a produs între 1964 și 1966 aproape 500 de filme de scurtmetraj – sau ceea ce el numea teste de ecran – ce aveau în rolurile principale prieteni apropiați, artiști, celebrități și modele. Printre cele mai importante filme se mai numără și SLEEP (1963; va fi proiectat la Galateca pe 11 decembrie, ora 17:00); Empire (1964; va fi proiectat la Galateca pe 13 decembrie, ora 15:00); Kiss (1963; va fi proiectat la Galateca pe 14 decembrie, ora 17:00); Screen Test (1964); Blow Job (1964); Chelsea Girls (1966). Intrarea este liberă.

ANTREPRIZA ROMÂNIA – #norma

Un film care echivalează democrația simulată a statului român cu politicile de producție din cinema. La 22 septembrie 2013, două regizoare deplasează 50 de tineri furioși într-un sat de la marginea Bucureștiului, transpunându-i în anul 2015, într-o Romanie care nu mai există ca stat, ci este o companie privată. Acest sat distopic a fost complet cumpărat – pământul, casele, animalele și oamenii – de către o companie de exploatare. Sprijinit de: Muzeul Național de Artă Contemporană, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică şi Primăria Comunei Letca. O producţie #norma.

În acțiunea performativă TOTUL ESTE REAL. TOTUL ESTE REGIZAT. gruparea #norma dă naştere unei situaţii de performance în care un politician român răspunde la întrebările jurnalistului-activist Mircea Toma despre film. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 13 decembrie, de la ora 13:00, la Cinema Elvira Popescu. Intrarea este liberă.

RETROSPECTIVĂ ŞI VERNISAJ Jan Švankmajer

Centrul Ceh organizează expoziția ALT AER, conținând lucrări ale celor mai importanți artiști suprarealiști din Cehia și Slovacia, precum și a câtorva invitați speciali, artiști din România, va ajunge pentru prima dată în România. Evenimentul va fi însoțit de o retrospectivă a filmelor regizate de Jan Švankmajer, care va veni în București. Retrospectiva Jan Švankmajer va avea loc între 12 și 14 decembrie 2014, de la ora 19:00, la Cinemateca Eforie. În cadrul acesteia vor fi proiectate filmele:
Food (Cehoslovacia / Maria Britanie, 1992, 16’)
Surviving Life (Cehia / Slovacia / Japonia, 2010, 102’)
The Death of Stalinism in Bohemia (Marea Britanie, 1990, 10‘)
Lunacy (Cehia / Slovacia, 2005, 118’)
Dimensions of Dialogue (Cehoslovacia, 1983, 12’)
Conspirators of Pleasure (Cehia / Elveţia / Marea Britanie, 1996, 85’)
Intrarea este liberă.

WORKSHOP DE FILM EXPERIMENTAL NISI MASA

Organizat de către NISI MASA – European Network of Young Cinema, în asociere cu The CAN, Refresh Vision, Artidava şi J’ai Bistrot, workshopul reuneşte între 5 și 14 decembrie 2014 30 tineri cineaști din 17 ţări – regizori, directori de imagine, editori, designeri de sunet, artiști vizuali, muzicieni, compozitori și actori, ce vor fi ghidaţi de către tutori pentru a crea scurte experimente cinematografice, care vor avea premiera în ultima zi a festivalului.

Ediția din acest an încurajează și sprijină relația dintre film, muzică, cartografiere şi live performance, cu scopul de a reduce distanța dintre ecran și public, realizând un proces integral, o experiență interactivă pentru toți cei implicați.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.