Un român prea cunoscut
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-rom%c3%a2n-prea-cunoscut/

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Încheiem aici cele 60 de portrete ale unor români care, de-a lungul timpului, au devenit cunoscuţi prin faptele lor, atât în ţară cât şi în străinătate.

Un articol de Georgeta Filitti|17 februarie 2018

Cel din urmă e un fiu de țăran sărac, născut în 1918 (i s-a confecționat la un moment dat și o obârșie voievodală) și care, dintr-un motiv nedeslușit a ajuns, de tânăr, în pușcărie. Contactul cu comuniștii închiși i-a schimbat pentru totdeauna rostul vieții. După al doilea război mondial, România se reconfigura: vechea societate era distrusă sistematic și alta, nouă, de inspirație sovietică, îi lua locul. Tânărul ”comunist”, resentimentar, violent și nu lipsit de oarecare vioiciune a spiritului, a ajuns rapid în eșalonul de conducere al țării. A colectivizat lumea satului românesc cu o brutalitate revoluționară care i-a adus laudele alor săi. Încadrat perfect în sistem, contribuind la făurirea și consolidarea temutei poliții politice, Securitatea, el a reușit să se impună încât, la moartea lui Gheorghiu Dej a fost considerat, chiar dacă din motive diferite (unii l-au crezut manevrabil, alții i-au intuit viclenia formidabilă și au înțeles să profite) omul ideal să conducă țara. A făcut-o vreme de 25 de ani. E un răstimp de umbre și de lumini părelnice. Tot ce a însemnat elită politică, culturală, profesională a fost distrus fizic (excepție au rămas colaboraționiștii); s-a creat  nouă clasă conducătoare din persoane cu ”origine sănătoasă” și ”dosar curat”, a cărei viață duplicitară a rămas până azi în mare măsură secretă. Teoretic toți cetățenii erau egali dar ”reprezentanții clasei muncitoare” trebuia să locuiască în foste case boierești sau burgheze, să aibă magazine cu circuit închis, să călătorească în străinătate; ba, spre sfârșitul celor 25 de ani, să fie singurii beneficiari ai banalelor surse de încălzire. Un cult al personalității deșănțat a făcut din acest om de educație sumară un ”geniu al Carpaților”, un mentor politic al lumii întregi. Tot ce alții dobândiseră prin eforturi îndelungate, el a căpătat peste noapte. S-a trezit iscusit vânător, doctor în economie, decident în intimitatea căminelor românești cu privire la numărul copiilor fiecărui cuplu. A fabricat un program ”științific” de hrănire a populației, după ce trăsese admirativ cu ochiul la sistemul național  de înfometare nord corean. Toate domeniile vieții politice, sociale și economice au fost subordonate voinței sale atotputernice. Astăzi e greu de spus unde a fost impactul cel mai nociv. Sistematizarea satelor? Desfigurarea orașelor? Oricum, Bucureștiul rămâne, pe harta lumii, orașul cel mai cumplit afectat, în vreme de pace. În anii ʹ80, 70% din locuitorii lui erau proaspăt veniți de la țară. Amplele șantiere, unde s-a lucrat epuizant, metroul, miile de blocuri-dormitor, Casa Poporului își au utilitatea lor dar, mai ales, gâdilă mândria unor oameni de educație mai mult decât precară. Concomitent, în lumea cu adevărat civilizată realizările erau cu adevărat spectaculoase.

În timpul dictaturii sale s-a modelat o Românie ascultătoare, traumatizată și mai ales înfățișată străinătății ca fiind mereu strâns unită ”în jurul conducătorului iubit”. O propagandă costisitoare, vizite grandioase, decorări cu cele mai valoroase însemne regale sau republicane au lăsat impresia că e vorba de una din marile personalități ale lumii contemporane.

Când falimentul economic bătea la ușă, când întreaga zonă dominată de sovietici se trezea la viață, dictatorul a fost trădat de ai săi.

În dorința bezmetică de a fi mereu originali, românii au reușit atunci, în 1989, să fie fără egali: creștini cucernici, l-au ucis în ziua Nașterii Domnului.

Istoria lui Nicolae Ceaușescu rămâne o pagină de meditație pentru fiecare român, victimă sau profitor al dictaturii sale fără precedent.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.

25
/09
/23

Ediția a 13-a a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent s-a încheiat ieri, 24 septembrie, după 10 zile cu 28 de evenimente indoor și outdoor – spectacole în competiție, spectacole studențești, patru premiere teatrale, film, atelier de teatru, concert – care au ținut în atenția publicului cele mai tinere și fresh creații independente din București și din țară.