UNATC îşi restaurează filmele din arhivă
https://www.ziarulmetropolis.ro/unatc-isi-restaureaza-filmele-din-arhiva/

INEDIT Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” lansează proiectul „Arhiva Activă”, un amplu proces de digitalizare şi de restaurare a întregii arhive de filme studenţeşti pe suport de 16 şi 35mm, care cuprinde aproximativ 2.000 de titluri.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 iulie 2020

UNATC va prezenta în avanpremieră la TIFF proiectul „Arhiva Activă”, realizat cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înființare. „Proiectul își propune o cercetare aprofundată asupra traseului școlii de teatru și de film din București”, spun iniţiatorii.

„În următorii ani, „Arhiva Activă” va revizita și va demara un amplu proces de digitalizare și de restaurare a întregii arhive de filme studențești pe suport de 16 și 35mm, cuprinzând aproximativ 2.000 de titluri. Proiectul își propune, de altfel, să identifice și să accesibilizeze mai multe tipuri de materiale de arhivă aflate în patrimoniul UNATC: fotografii, schițe de scenografie, lucrări de licență sau disertații, materiale care documentează spectacolele studențești realizate de-a lungul celor șapte decenii de existență, precum și documente administrative ce reflectă evoluția pedagogică în domeniile artelor spectacolului și ale cinematografiei”, adaugă iniţiatorii.

UNATC susţine că în acest fel „va participa la reconstrucția unui mod riguros și complex de a gândi istoria filmului și a teatrului din România, analizând temele, direcțiile și experimentele realizate de-a lungul timpului în cadrul școlii românești de specialitate”.

„Pe măsură ce imaginile sunt proiectate pe ecran, constat cu uimire cât de diferită e realitatea de așteptările anterioare. Dacă în previziunile mele ar fi trebuit să descopăr câteva filme mai incitante, într-o mare lipsită de interes, de fapt până și cele mediocre sunt de multe ori surprinzătoare și relevante. Iar cele bune sunt, aproape tot timpul, incredibil de proaspete, de experimentale, fiind adeseori realizate de foști studenți care nu au făcut mare carieră în domeniu, sau chiar deloc”, a scris curatorul Andrei Rus într-o postare pe Facebook.

El se ocupă de vizionarea filmelor din arhiva UNATC şi de selectarea celor incluse în proiect.

„Întâlnirea cu filme de acum 50 de ani, care stăteau de multă vreme în niște cutii, rareori sau niciodată revizitate de ochi și de minți proaspete, precum fuseseră și ale celor care le-au făcut atunci, demult, are ceva incredibil. Să participi la o redescoperire, „să faci dreptate” unor filme și unor artiști neglijaţi, să participi la readucerea lor la lumină, e un sentiment pe care mi-e greu să-l descriu acum”, a adăugat el.

„Primul pas spre lumină (e un fel de-a spune, căci proiecția va fi pe întuneric) al primelor nouă filme se va petrece în curând, la TIFF, în cadrul evenimentului Arhiva Activă – Filme UNATC (1966-1971). Dar vor urma mulți alții, și arhivele din UNATC – și nu doar ele – vor redeveni active și cercetate de ochi și de minți proaspete ce le vor readuce la viață”, a mai scris Andrei Rus.

Proiecţia va avea loc vineri, 7 august, de la ora 21.30, în Curtea Liceului Național „George Coșbuc” din Cluj-Napoca.

Programul de la TIFF va cuprinde nouă scurtmetraje din perioada 1966-1971, realizate de primele generații de studenți regizori și operatori după o pauză de un deceniu. „Veți recunoaște actori deveniți faimoși (Mitică Popescu, Gelu Colceag, Margareta von Krauss, Cornel Coman, Ștefan Velniciuc, Mircea Diaconu sau, într-o postură inedită, Romulus Vulpescu) și veți putea admira câteva dintre primele filme ale unor cineaști ce aveau să confirme ulterior (Radu Gabrea, Ada Pistiner, Felicia Cernăianu, Iosif Demian, Timotei Ursu, Vivi Drăgan Vasile)”, spun iniţiatorii.

Pentru UNATC, „cel mai incitant aspect al acestui prim program de filme, digitalizate și subtitrate în limba engleză special pentru proiecția de la TIFF, e diversitatea de formule și de tematici abordate de tinerii studenți de la acel moment și descoperirea unor talente imense care, din motive ce merită cercetate în viitor, s-au îndreptat ulterior spre alte direcții profesionale. De multe ori, văzând aceste filme fantastice, te întrebi cum ar fi arătat cinematografia din România dacă toți protagoniștii programului ar fi reușit să continue să profeseze, cu dezinvoltura exprimată în primele lor încercări”.

„Programul oferă surpriza unor abordări foarte proaspete, de multe ori de-a dreptul avangardiste, în acord cu stilistici și cu mișcări cinematografice internaționale la zi, de multe ori dificil de regăsit în producțiile de lungmetraj ale vremii. „Cântec”, în regia Feliciei Cernăianu, inspiră comparații nu doar cu filmele expresionismului german, ci și cu psiho-dramele americancei Maya Deren, „Patru întrebări”, în regia lui Șt. Traian Roman, este inspirat direct din celebrul experiment cinéma vérité „Cronica unei veri”, de Jean Rouch și Edgar Morin, iar „Ritmuri”, realizat de Andrei Vidrașcu, e un film abstract, amintind de cele ale mai faimoșilor Norman McLaren sau Oskar Fischinger. Senzualitatea este un subiect important al filmelor tinerilor cineaști, atât „Vânătoarea” (regizat de Timotei Ursu), cât și „Negostina” (regizat de Nicolae Oprițescu) conținând scene de o senzualitate rarisimă pentru perioada despre care vorbim. Iar reflectarea directă a unor aspecte sociale și politice este, de asemenea, adesea regăsită în aceste filme: „Cadențe” (regizat de Radu Gabrea), „Piscicultura” (regizat de Tudor Eliad), „Febra” (regizat de Dorin Moldovan) și „Dictatorul și supusul său” (regizat de Ada Pistiner) fac trimiteri critice, uneori șocant de incisive, la adresa realităților contemporane”, se arată în descrierea evenimentului.

În afară de Andrei Rus, din echipa proiectului mai fac parte Anca Ioniță, Alex Sterian (coordonatorul proiectului de digitalizare), Abis Studio (scanări negative), Nelu Bain (transpunere/masterizare sunet), Mircea Crivoi (colorizare), Vivi Drăgan Vasile (consultant colorizare), Silvia Constantin (tratare/verificare negative) sau Adriana Soare (verificare și pregătire copii standard pentru vizionare).

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.