UNDERCLOUD 2022: O invitație la curaj, curiozitate artistică și efervescență
https://www.ziarulmetropolis.ro/undercloud-2022-o-invitatie-la-curaj-curiozitate-artistica-si-efervescenta/

13-19 iunie 2022 = a 15-a ediţie a UNDERCLOUD. Spectacole şi performance-uri variate, dans, muzică, ateliere, dezbateri, conferinţe, poezie, expoziţii, în spaţii incitante, cu şi pentru oameni inspira(n)ţi.

Un articol de Cristina Enescu Aky|8 iunie 2022

Undercloud este de fapt un „silver lining” în peisajul teatrului independent românesc, și o gură de aer proaspăt la fiecare ediție pentru cei care deja iubesc (sau cei care încă nu știu că iubesc) artele performative independente. Festivalul este copilul de suflet al regizoarei și scriitoarei Chris Simion – Mercurian,  „frumosul nebun” care a inițiat și proiectul Grivița 53, „primul teatru construit împreună” după 1989, exclusiv din fonduri private și donații.

Grivița 53 este una dintre cele 7 locații partenere în care se va desfășura Undercloud anul acesta, iar al 8-lea spațiu va fi strada, mai precis trotuarele de la UNARTE până la Teatrul Dramaturgilor (un cartier istoric ce în perioada interbelică era considerat Montmarte al Bucureștiului și care astăzi, pe lângă amintiri, memorie, energie oferă și un imens potențial comercial și creativ).

În prag de Undercloud 2022, care se anunță multiplu efervescent, incitant și ofertant, Chris Simion-Mercurian de-a dat o degustare a energiei acestui festival, și a diferitelor ei declinări în cadrul celor 7 zile frumoase care urmează.

Cum a evoluat Festivalul Undercloud de la nașterea sa, de-a lungul anilor și până la ediția care urmează să aibă loc între 13-19 iunie 2022?

Sunt 14 ani de la prima ediție și, când mă uit în spate, îmi place ceea ce văd. Undercloud a crescut firesc. S-a construit organic. Ne-am păstrat spiritul dar n-am renunțat la rigoarea selecției. Girăm, susținem, promovăm ce e mai bun din stagiunea în curs. Și încurajăm an de an spre curaj și curiozitate artistică.

Chris Simion-Mercurian

 

Pentru că ineditul și adaptarea la situații dificile sunt caracteristici ale multor proiecte ale tale – cum a stimulat pandemia creșterea acestui festival, cu ce e el mai bogat astăzi?

În primul rând am hotărât să facem pasul pe care ne-am fi dorit să-l realizăm mai devreme: ne-am mutat pe Calea Griviței, ne-am extins. Și pe lângă spectacolele sau evenimentele care se întâmplă indoor în spații convenționale (Teatrul Dramaturgilor Români și Muzeul Literaturii), am abordat și câteva multe spații neconvenționale, două terase (Black Habit și J’AI Bistrot), curtea de la UNArte, biserica Sfinții Voievozi, casa și curtea din Grivița 53) și trotuarele. Check the program. E relevant! De la 10 dimineața la 11 seara. Uneori chiar miezul nopții…

Schimbarea spațiului în care se va desfășura festivalul nu este singura surpriză din acest an. Dacă tot e un început de revoluție culturală, atunci să fie o reformă complexă: identitatea vizuală a festivalului a primit o nouă formă și culoare, programul festivalului este construit pe o selecție de de spectacole – eveniment, întâlniri culturale unice, evenimente conexe care ridică ștacheta.

Pe lângă spectacolele de teatru și dans, amintim câteva evenimente conexe care ridică ștacheta: painting – performance stradal cu pictorița Mirela Trăistaru, zilnic, și expunerea lucrării sale în ultima zi a festivalului, concerte de percuție susținute de Gabriel Bălașa la instrumente inventate de el, instalație-performance „Dicționar de optimisme” în Grivița 53, întâlnire cu 6 scriitori contemporani la lumina lumânării, seară de seară, pe toată durata festivalului printre care Nora Iuga și Florin Iaru, biblioteca Undercloud în curtea Grivița 53 și ultima ocazie de a fotografia casa ruină care se va transforma în teatrul Grivița 53 – primul teatru construit împreună de la zero, conferința eveniment „Ce are teatrul și nu are biserica? Ce are biserica și nu are teatrul” dintre preotul Constantin Coman și regizorul Alexa Visarion, proiecție de film de teatru la miezul nopții, vernisaj de costum de teatru Maria Miu în vitrina de la J’Ai Bistrot, expoziție de manuscrise Blaga, Petrescu și Caragiale, concert inedit Nicu Alifantis cu muzica din spectacolele de teatru și tot așa timp de 7 zile.

Programul este anunțat pe site-ul festivalului www.undercloud.ro. Iar dacă aveți copii, diminețile le sunt dedicate cu ateliere de teatru, dans, scenografie, desen, pictură, construcție de păpuși și spectacole de teatru pentru copii și adolescenți.

 

MiniCloud @ Undercloud 2022

Despre ce vorbesc noua identitate vizuală și logo-ul Undercloud?

Alina Gavrilă-Borțun, creatoarea noului logo al festivalului și a noului afiș, spune că „simbolul logo-ului ne descrie un nor care se însăilează ușor pe cerul creativității, în manieră free hand, și vorbește despre libertatea de exprimare, despre inovație, un nor care plutește, fără început și fără sfârșit, îndemnând la desenarea fără limite a artei de orice formă și în orice spațiu” .

Cum se leagă noua locație a festivalului de visul tău numit Grivița 53 (și, desigur, în ce fază se află acest vis)?

Zona are de câștigat, e evident, căci festivalul dă amploare zonei în primul rând prin ceea ce girează la nivel de conținut, și astfel crește Calea Griviței și o revitalizează. Dar cu răbdare, nu într-o singură ediție. Dar nici în foarte multe. Festivalul este un pilon important pentru Cartierul Creativ și pentru dezvoltarea unui nucleu cultural în capitală. În perioada interbelică, zona Calea Griviței era considerată un fel de Montmartre al Bucureștiului. Deci avem la ce să ne raportăm. Calea Griviței e plină de istorie, poezie, romantism… și ne inspiră.

Legat de teatrul Grivița 53, noi ne creștem publicul prin acest festival. Ne apropiem spectatorii tineri, în care eu cred total și care îmi dau speranță. Cei care ne urmează, care ne moștenesc spiritul. De aceea investim mult în MiniCloud. Secțiunea MiniCloud este o bucurie, un spațiu de dezvoltare personală prin artele spectacolului. MiniCloud crește o generație de spectatori și poate deschide sufletul unor viitori artiști. Cu atât mai mult cu cât pe Calea Griviței, la numărul 53, în 2 ani se va naște primul teatru construit de la zero de noi, de comunitate. În fiecare dimineață de la 10 la 12 sunt ateliere de teatru, dans, construcție păpuși, desen, pictură , scenografie și de la 12 la 13 în curte la UNArte sunt spectacolele de teatru. Iar 12-14 atelier de actorie și scenografie pentru liceeni. Programul în detaliu este trecut pe www.undercloud.ro, pagina MiniCloud.

Care & cum este echipa Undercloud de anul acesta?

Echipa nu este aceeași de 15 ani. Evident că oamenii se schimbă. Nu rămânem toată viața în aceleași preocupări. Iar munca la festival este delimitată de o perioadă de timp, nu ne solicită non stop, nu e un job permanent. Consider că e important să nu îi uit pe cei cu care am început, în primul rând Călin Husar și Adrian Popescu, sau pe cei cu care am dezvoltat și am crescut festivalul cum este Carla Maria Teaha sau Ștefan Vasilescu. E important ca atunci când începem să lucrăm pentru o ediție să simțim că avem de parcurs un drum comun și că pentru o perioadă putem fi dedicați total. Întâlnirea Undercloud nu este despre orgolii, ego, este despre a trece prin această experiență cu sens.

Câteva highlight-uri din programul Undercloud 2022?

Zilnic sunt spectacole de teatru și dans unice atât în săli, cât și în exterior, există o instalație – performance chiar în casa din Grivița 53, ocazie cu care deschidem porțile și puteți vedea imobilul înainte să înceapă șantierul pentru construcția teatrului, să fotografiați, căci pozele vor rămâne în istorie. Performance-ul se numește „Dicționar de optimisme”, este inspirat din cartea pe care am scris-o, se intră individual, se stă un timp limitat și se trăiește experiența așa cum e propusă.

În fiecare seară între 18-21 pictorița Mirela Trăistaru pictează o pânză de 5m/2m pe care o vom expune la Gala Undercloud în ultima zi a festivalului, pânză inspirată de ediția 15. Seară de seară de la 22.00 la 23.00 întâlniri cu 6 scriitori contemporani (printre care Nora Iuga, Florin Iaru, Dan Mircea Cipariu) și cu lecturile lor premieră în Undercloud, la lumina lumânării, exclusiv pentru 12 persoane în fiecare seară. Dialogul dintre părintele Constantin Coman și regizorul Alexa Visarion din Biserica Sfinții Voievozi pe tema „Ce are teatrul și nu are biserica? Ce are biserica și nu are teatrul?”, expoziția de manuscrise de teatru Blaga, Petrescu, Caragiale de la Muzeul Literaturii sau concertul lui Nicu Alifantis cu muzica din spectacolele de teatru. Am ales cu greu. Îmi e imposibil. Toate sunt importante și aș vrea să veniți la toate.

„Faceți-vă timp pentru Undercloud 2022 pentru că….?”

… Undercloud nu este doar un festival de teatru. Este o stare.

Nu în ultimul rând, pentru că dedicăm o parte din locuri refugiaților ucraineni. Avem un spectacol de dans semnat și interpretat de o coregrafă de la Kiev, Vika Medviedieva, care împreună cu o coregrafă din România, Ioana Marchidan vă invită la o seară inedită de dans și emoție. Două spectacole jucate pe aceeași scenă, în același timp. O parte din locurile din MiniCloud de la ateliere și de la spectacole sunt alocate copiilor ucraineni. Sunt detalii în pagina MiniCloud de pe site. Și adulții ucraineni care vor să vizioneze spectacolele din Undercloud au acces gratuit în limita locurilor disponibile. Este un parteneriat pe care îl desfășurăm împreună cu UNITER și care este firesc, e uman.

Mulțumim tuturor instiuțiilor, partenerilor și prietenilor care fac ca Undercloud să se întâmple: Ministerul Culturii, ARCUB & Primăria Capitalei, AFCN, Raiffeisen Bank, Aqua Carpatica, Persil, Listerine, Kasper, Cartierul Creativ, The Institute, Gavrilă și Asociații, Țucă, Zbârcea și Asociații, Itsy Bitsy, Repunlica, ROCK FM și mulții alții pe care îi găsiți pe www.undercloud.ro. Bilete pe mystage și bilete.ro

 



11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.