Undercloud, ziua 3 – spațiul și spectacolul
https://www.ziarulmetropolis.ro/undercloud-ziua-3-spatiul-si-spectacolul/

Miercuri, 3 septembrie, în Festivalul Undercloud au fost prezentate spectacolele „Suntem ceea ce iubim”, „Dumnezeu iubeşte” şi „Iluzii” în săli diferite ale Muzeului Țăranului Român, la ore apropiate; amatorii de cultură au parcurs o întreagă călătorie, la propriu şi la figurat, cu fiecare reprezentaţie.

Un articol de Judy Florescu|4 septembrie 2014

A treia zi a Festivalului Undercloud a însemnat o adevărată călătorie prin încăperile Muzeului Țăranului Român începând de la club, sala de cinema și terminând cu labirintul ce l-am parcurs pentru a ajunge la bibliotecă – un spațiu mic și special, conceput parcă special pentru spectacolul pe care urma să-l vedem.

În abundența de montări, care apar mai des decât melcii după ploaie, ceea ce poate diferenția un spectacol față de frații săi de pe celelalte scene este ideea regizorală. Întotdeauna publicul vrea să vadă ceva nou, iar la teatru vine de cele mai multe ori pentru comedii.

Tinerii greșesc mereu și trebuie să învețe de la cei mai în vârstă, nu? Teatrul are grijă de fiecare actor și regizor în felul său. „Suntem ceea ce iubim” a fost spectacolul cu cea mai tânără distribuție din Undercloud.  A fost un spectacol care prin prospețime și jovialitate a descrețit chiar și cele mai prăfuite gânduri despre poezie și ce mai înseamnă ea pentru generația de azi. Fiecare artist și-a adus aportul său față de poezia lui Nichita Stănescu  – pian, voce, cântec și interacțiune cu publicul. Din tot această înșiruire de capacități artistice nu lipsesc umorul, emoția și întorsătura de situație – de ce jucăm acest spectacol în acest fel?

Coborâm, traversăm holuri obscure decorate cu norișori și apoi urcăm într-un fel de turn pe al cărui geam se văd adevărații nori care își țin propriul spectacol al ploii – fond muzical ce se potrivește ca prin minune cu următoarea reprezentație artistică.

Ne aflăm la biblioteca MȚR, iar Chris Simion ne dă de veste că vom asista la o premieră națională – primul spațiu alternativ cultural deschis către teatru. Acestea fiind consemnate, așteptăm spectacolul, „Dumnezeu iubește”, un text care nu are nici o legătură cu religia. Patru femei se pregătesc să nască și fiecare are o poveste nefericită de viață referitoare la sarcină. Motivele de înstristare și neliniște ale viitoarelor mămici, care nu se pot bucura pe deplin de așteptarea unui copil, le vom identifica în fiecare dintre cele patru povești ale femeilor cu vârste diferite și concepții de viață contrastante.

Revenim pe pământ și ne îndreptăm spre Studio Horia Bernea. Sunt la a doua vizionare a spectacolului „Iluzii”, prima fiind chiar la teatrul-casă al său, Teatrul Act, la avanpremiera din ianuarie 2013. Iluzii e un text mult prea suav și delicat pentru orice fel de mișcare scenică sau decor.

Regizorul probabil a intenționat să pună în valoare actorii și capacitatea lor de emoționare a celor din jur prin mimică și foarte puține gesturi.  Dar publicul nu este pregătit pentru astfel de emoții sau nu știe cum să le primească. Atunci când un spectator nu intră în atmosfera a ceea ce se întâmplă pe scenă, strică energia întregii săli. Dar spectacolul nu este despre spectatori, ci despre perpetuarea iubirii întinsă pe zeci de ani. În așteptarea morții, bătrâneii se gândesc la ceea ce au simțit în viața lor și pentru cine au simțit cu adevărat.

foto/video din Undercloud: Judy Florescu

 

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”