UNITER anunță cea de-a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (București, 5 – 13 noiembrie 2022)
https://www.ziarulmetropolis.ro/uniter-anunta-cea-de-a-32-a-editie-a-festivalului-national-de-teatru-bucuresti-5-13-noiembrie-2022/

Prezenta ediţie este curatoriată de Mihaela Michailov împreună cu Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari. Spectacolele, evenimentele şi manifestările incluse în programul Festivalului vor fi subsumate temei FNT 2022 – Graniţe fragile. Istorii fluide.

Un articol de Petre Ivan|30 mai 2022

„Într-un timp al convulsiilor socio-politice, într-un timp în care apartenența la națiune și la valorile naționale se rescrie continuu din perspectiva turbulentelor istorii colective și individuale, FNT 2022 intenționează să exploreze plasări și de-plasări estetice, sociale, conceptuale, așa cum sunt ele reflectate de artele performative locale. Mai mult decât oricând, coliziunile sociale și spirituale ale prezentului confruntă artele performative cu noi atitudini, intervenții lucide, critice și empatice. Mai necesară decât «în vremuri de pace», întrebarea despre rostul artei într-o societate polarizată și epuizată de contradicții se cere formulată sonor și integrată în actul creației.”

Principiile după care cei trei critici de teatru structurează FNT 2022 sunt subsumate formulei Reflecții asupra prezentului – oglindiri performative.

„Cum se raportează artele performative contemporane la societate? Cum îi explorează traumele, vulnerabilitățile, eșecurile, neîmplinirile, rătăcirile? Cum îi vindecă rănile și cum o ajută să obțină o conștiință de sine? E arta performativă capabilă de o altfel de oglindire, una activă, transfigurantă, transformatoare, aptă să modifice conținutul și contururile a ceea-ce-este-oglindit? Poate să devină artistul un influencer în societatea / comunitatea în care se manifestă și despre care (ne) vorbește? Ce se întâmplă cu venerabilul concept de teatralitate în această peisagistică performativă în care granițele, frontierele, teritoriile strict delimitate încetează să mai fie repere stabile? În ce măsură arta pe care o practicăm poartă cu sine / în sine un sentiment de urgență, de fluiditate neliniștitoare, de neîncetată de-structurare și re-structurare a «nordului» și «sudului» formelor consacrate de teatralitate?

Configurațiile teatrale testate își părăsesc matca, topindu-se în amestecuri poliforme, stranii, însă tentante tocmai prin impredictibilitatea lor și prin ineditele probleme estetice pe care le ridică. Spectacolul contemporan, el însuși hibrid, adresându-se unui spectator cu o conștiință a receptării ea însăși hibridă, nu poate ignora actualele setări ale lumii noastre și ale felului nostru de a fi. Filosofiile după care ne ghidăm în această ediție a FNT ies din cadrele tradiționale ale unei așa-numite «selecții oficiale», înțeleasă multă vreme ca o etalare – nu lipsită de orgoliu – «a ceea ce are mai bun teatrul românesc în esența lui».

Opțiunile noastre sunt mai degrabă rezultatul unui survol asupra mediului teatral românesc, unul pe parcursul căruia am încercat să observăm răspunsurile date în ultimul an unor provocări precum: urgența și intensitatea unor atitudini, fragilitatea unor certitudini, interferența cu medii diferite și re-conturarea «teatralității», multidisciplinaritatea transpusă în câmp artistic, instabilitatea orizonturilor etice, înfruntarea performativă a crizelor de tot felul. Mai mult decât o selecție, intenționăm, așadar, o serie de decupaje menite a furniza diverse unghiuri de abordare artistică a ceea ce încă înțelegem, cu anumită precauție, prin termenul «realitate».

Dincolo de expunerea spectaculară, credem că rostul unui Festival Național este de a produce un context de reflecție și chestionare performativă, o mediere continuă între forme de teatralitate deja confirmate și cele experimentate prin laboratoare de creație, un spațiu al descentrărilor și revigorărilor estetice, precum și al unor dezbateri frontale pe teme acute ale prezentului. Menirea unui Festival Național nu este, deci, doar de a arăta, ci și de a afla cine suntem și, mai ales, ce putem deveni.”

Curatoare: Mihaela Michailov
Echipa curatorială: Oana Cristea Grigorescu, Călin Ciobotari

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.