Ursul de Aur pentru scurtmetraj, în Competiția BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/ursul-de-aur-pentru-scurtmetraj-in-competitia-bieff-2017/

Competiţia Internaţională BIEFF 2017 invită publicul la introspecţie şi dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age şi Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

Un articol de Petre Ivan|10 martie 2017

Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare.

La șase ani, Frederico învață la școală că oamenii mor atunci când li se oprește inima; reacția lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanșează o călătorie emoțională ai cărei protagoniști sunt el împreună cu mama lui și cu regizorul însuși, care revizitează temeri ale propriei copilării.

Tot din competiția Berlinale revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și cinema-ul digital. În absența părinților, Lucas o invită la el pe Anäis.

Small Town de Diogo Costa Amarante

Small Town de Diogo Costa Amarante

Nimic nu-i oprește să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veșnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X și există în viața fiului său exclusiv prin video-producțiile pe care le face.

Relația tată-fiu, violența pornografiei în stare brută, tandrețea primei iubiri și motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenței spusă în sens invers.

Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune.

Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă.

Our Legacy

Our Legacy

Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017 — fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiții de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala— I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator.

Înfățișate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului și spun povești incomfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.

În toate stadiile evoluției umanității, căutarea neobosită a sensului vieții rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiției umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realității noastre carteziene.

Existând la granița ambiguă dintre real și virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.

Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon — câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen — pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor — văzute ca limite ce separă mai mult decât

I Was a Winner, de Jonas Odell

I Was a Winner, de Jonas Odell

simple geografii.

Prin acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub amenințarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl iintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri.

Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor.

Această democratizare este redată cu asocieri libere și vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverențioasă aduce ore de zumba în muzeu și încurajează atingerea exponatelor.

Limbo

Limbo

Acest vârtej înșelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creației artistice, lasând suficient spațiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX — Moving Image.

Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani — prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique — este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității.

Suntem introduși în universul camaraderiei dintre 12 băieți care trăiesc pe un ostrov, împărțindu-și timpul între hoinăreli zilnice și joaca de-a lupta.

Crescuți sub ochiul omniscient al religiei și al adulților nevăzuți, imaginația fertilă a băieților se dezlănțuie odată cu apariția unui tânar misterios și a unor zvonuri despre o balenă eșuată.

Alimentați de atmosfera încărcată de superstiție a mlaștinii, băieții pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate.

 Fiesta Forever

Fiesta Forever

Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realității cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.

Bine ați venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte.

Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche.

Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spațiu atât al refugiului solitar, cât și al socializării și contactului uman, marcat de experiențele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanități aflate în căutarea fericirii.

Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy — Studio National des Arts Contemporains.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF are loc în perioada 28 martie — 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF 2017 – bieff.ro

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.