Varșovia: Ghid turistic, cu Maia Morgenstern – premieră la Teatrul Evreiesc de Stat
https://www.ziarulmetropolis.ro/varsovia-ghid-turistic-cu-maia-morgenstern-premiera-la-teatrul-evreiesc-de-stat/

Teatrul Evreiesc de Stat deschide stagiunea miercuri, la sediul central din strada Iuliu Barasch, nr 15, sector 3, Bucureşti (zona Sf. Vineri – Udrişte), cu spectacolul ”Varşovia – Ghid Turistic” de Hillel Mitelpunkt. Premiera spectacolului va avea loc miercuri, 2 noiembrie, de la ora 19.00 şi joi, 3 noiembrie, de la ora 18.00, la Teatrul Evreiesc de Stat.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2016

Născut în 1949 la Tel Aviv, Hillel Mitelpunkt este cel mai proeminent dramaturg israelian al anilor 1980.

Profesor de teatru al Universității din Tel Aviv, scriitor în rezidență la Teatrul Beersheba, membru al Teatrului Municipal Haifa, scenarist, actor și regizor, celebru pentru montările propriilor sale piese la teatrele din Haifa, Be’er Sheva, Beit Lessin, Cameri și Habima (Tel Aviv).

Dintre cele mai cunoscute piese ale sale amintim Driver, painter (șoferul, pictorița), Varșovia: Ghid Turistic, The House Mother (Casa mamă), Gorodish, The Actor (Actorul), Friends of Friends (Prietenii prietenilor) și Grocery (Băcănia).

Hillel Mitelpunkt este și triplu laureat al Premiului pentru ‘Cea Mai Bună Piesă Israeliană’, pentru Driver, Painter, The House Mother și Gorodish. Dramaturgia lui Mitelpunkt se concentrează asupra vieții israeliane, pline de tensiune, conflict și patos.Varșovia: Ghid turistic

Varșovia: ghid turistic este o comedie dulce-amară ce amintește de filmele pasionale ale lui Almodovar, despre relația de ură și iubire dintre noi și trecutul nostru, dintre noi și părinții noștri. O călătorie de afaceri într-un oraș rămas parcă în alte vremuri se transformă într-un uragan emoțional, care scoate la suprafață toate reproșurile și adevărurile pe care o mamă și un fiu au să și le spună și pe care le-au adunat în cincizeci de ani — un cocktail de nostalgie și pasiune dezlănțuită, din care nu putem ieși decât transformați și poate puțin purificați. (Eugen Gyemant, regizor)

Povestea Margăi Weisberg, supraviețuitoare a Holocaustului și refugiată din Polonia natală în Israel, oferă o perspectivă asupra sentimentelor multor evrei din anii de după război. Și totuși conflictul armat de la mijlocul secolului XX, care a provocat moartea a șaptezeci de milioane de oameni, nu este singurul război în cauză, conflictul dintre mamă și fiu reprezentând adevăratul teritoriu minat al piesei.

O mamă și fiul ei călătoresc spre Varșovia, pentru a încerca să obțină o clădire ce a aparținut familiei lor înainte de cel de-al doilea război mondial. Călătoria lor dezvăluie conflictul între generații, relațiile lor cu tatăl care a murit cu ani în urmă și ‘lecția’ Holocaustului, atât pentru generația care l-a trăit, dar și pentru generația mai tânără, care a simțit această experiență îngrozitoare în copilărie. Varșovia din piesă este doar o fabulă. Ar fi putut fi, la fel de bine, București sau Budapesta. Varșovia este trecutul pe care părinții noștri îl poartă cu ei. Un trecut dificil pe care ei nu vor fi în stare să îl uite și un loc de care, surprinzător, le este totuși dor. (Hillel Mitelpunkt, dramaturg)

Foto: Varșovia: Ghid turistic – facebook

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.