Viață de regină – comploturi, trădări, decapitări
https://www.ziarulmetropolis.ro/viata-de-regina-comploturi-tradari-decapitari/

CRONICĂ DE FILM Fără a fi inovator, „Mary Queen of Scots” (2018), debutul regizoarei britanice Josie Rourke, are farmec în special prin confruntarea pe care o pune în scenă între două rivale, Maria Stuart, regina Scoţiei, şi regina Elisabeta I a Angliei, jucate de două tinere staruri: Saoirse Ronan şi Margot Robbie.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 ianuarie 2019

Sunt ușor de înțeles motivele pentru care scriitori și cineaști din generații succesive au fost interesați de povestea Mariei Stuart, regina Scoției la mijlocul secolului al XVI-lea.

Un destin transformat în legendă, până în punctul în care de fiecare dată evenimente istorice documentate sunt amestecate cu elememente ficționale.

Ciocnirea dintre catolicismul său și protestantismul dominant în Scoția, locul natal în care a revenit în 1560 după educația și experiența din Franța, unde a fost căsătorită cu moștenitorul tronului.

Contrastul dintre spiritul său libertin, pe de o parte, și normele sociale conservatoare și datoria de conducătoare, de cealaltă parte.

Dar mai ales confruntarea, de la distanță, între ea și regina Elisabeta I a Angliei, temătoare că nou-venita i-ar putea uzurpa tronul.

Pe o astfel de tensiune se construiește „Mary Queen of Scots” (2018), film al unei regizoare aflate la debut în cinema și care vine dinspre teatru, Josie Rourke. Scenariul este scris de Beau Willimon, după un roman de John Guy, „Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart”.

Scheletul dramaturgic al filmului este relația imprevizibilă dintre Maria Stuart, portretizată ca tânără, frumoasă și ambițioasă, trăsături pe care Saoirse Ronan le interpretează cu dezinvoltură, și Elisabeta I, descrisă ca invidioasă, temătoare și tot mai bolnavă, într-un rol de contre-emploi pentru Margot Robbie.

O relație care implică uneori alianțe și apropieri conjuncturale, alteori suspiciuni și comploturi.

O rivalitate în care respectul reciproc este mereu subminat de dorința sau nevoia de dominație și putere.

Așa cum se știe, Maria Stuart a sfârșit executată – i s-a tăiat capul, după ce fusese înlăturată de pe tron și se refugiase chiar în Anglia, inițial sub protecția chiar a reginei Elisabeta I.

Cu fragmente din acest moment dramatic, pus în scenă cât mai grandios, începe filmul. Iar secvența este reluată spre final, în deplina ei desfășurare, după ce am asistat la evenimentele care au marcat traseul complicat al reginei scoțienilor.

Decupajul mizează mult pe secvențe de interior, în care discuțiile despre putere (planuri, strategii, trădări) sau scene de răzbunări violente sunt alternate cu momente de intimitate, toate în penumbra din saloanele castelelor.

Regia lui Josie Rourke nu este una inventivă: sunt ușor de recunoscut o serie de imagini des întâlnite în producții care au ca fundal trecutul îndepărtat al provinciilor Regatului Unit, începând cu peisajul – dealuri acoperite de un cer plumburiu.

Însă această lipsă a stridențelor face ca narațiunea să curgă limpede, astfel că spectatorul poate fi atras cu ușurință în această poveste de rivalitate între două femei puternice.

Rating: 3 stele din 5

Filmul a intrat în cinematografe la 25 ianuarie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.