Vițelul de aur: Absurdul drum al unui (anti)erou, din Rusia spre Rio de Janeiro
https://www.ziarulmetropolis.ro/vitelul-de-aur-absurdul-drum-al-unui-antierou-din-rusia-spre-rio-de-janeiro/

Săptămâna Teatrului Tânăr a început la Buzău pe data 15 octombrie. Spectacole selectate din varii oraşe au început să fie deja jucate şi aplaudate în sala de spectacole a Teatrului „George Ciprian”. Iar după un week-end plin de comedie, începutul de săptămână s-a arătat a fi… tot despre comedie.

Un articol de Diana Parpalea|18 octombrie 2022

La teatru ar fi bine să mergem pentru că pur și simplu ne place să facem asta. Nu ar trebui să conteze ce tip de spectacol urmează să se joace, ori cine joacă, cine a regizat ori astfel de gânduri și preconcepții. Uneori e despre această bucurie de a fi în sala de spectacol, alteori despre celelalte spuse mai sus, iar în alte seri, despre toate motivele la un loc. În a treia situație cred că s-a înscris și publicul prezent în a treia seară de festival, la spectacolul „Vițelul de aur” de Ilf și Petrov, de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila, regizat de Radu Iacoban. Spectacolul a fost nominalizat la UNITER pentru „Cea mai bună regie”, în anul 2021; numele actorilor de pe afiș nu sunt chiar necunoscute; dar spectacolul, dincolo de o regie foarte bună și echipa de actori talentați, se remarcă și pentru altceva. În spatele unei povești dramatizate de Eugen Gyemant, dincolo de mesajul unanim valabil, regăsim un spectacol care nu e doar o comedie cu personaje tipice, ci un spectacol despre valori umane și dorințe deșarte în care tindem să credem cu orice preț.

În spectacol, datorită textului bine dramatizat și regiei, se găsesc situații care amintesc de teatrul absurdului și de suprarealism. Povestea unei Rusii post-revoluționare și a eroului care refuză să se adapteze acesteia este supusă prin intermediul unor dialoguri și gesturi repetitive, a unor personaje care se autocaracterizează și a unor momente care sunt pe atât de hilare, pe atât de triste pentru că sunt adevărate.

Scenografia semnată de Tudor Prodan nu cred că ar trebui să rămână neapreciată, deoarece prin schițarea unui cub, care devine când birou, când azil de nebuni, când închisoare ori gară, înscrie foarte frumos toată metafora spectacolului în spațiul scenic. Un cadru simplu, din metal gri, rezolvă multitudinea de spații care se schimbă constant de la o scenă la altă. Noul automobil – o bicicletă cu patru roți ori costumele și restul recuzitei, doar descriu un personaj ori o acțiune, prin elemente simple, alese și construite cu bun gust, care vin în ajutorul descrierii unor spații ori a unei epocii aflată într-o continuă schimbare.

Poveștile despre Rusia și regimuri totalitare sunt cunoscute deja de către oricine. Știm că a fost corupție, dorința de putere, dorința de supraviețuire exercitată de cele mai multe ori prin escrocherie, dar și dorința de evadare. Onirica doleanță de te fi născut în altă țară era doar… onirică. Cine te auzea că îți dorești așa ceva ar fi spus că ești ori nebun ori somnambul, pentru că evadarea era pur și simplu o glumă la care se râde în mod repetat o seară întreagă. Dar a fost și dorința eroului din spectacolul „Vițelul de aur” – Ostap Bender. Povestea biblică a personajului care dorește să-și depășească condiția, este povestea lui Ostap – vițelul care vrea să fie îmbrăcat în aur pentru a ajunge la Rio de Janeiro. Nu e greșit să îți dorești acest lucru, e greșit să o spui cu voce tare. Nicholas Cațianis Jr. interpretează acest rol cu multă maleabilitate, deoarece reușește să fie și anti-eroul cu escrocherii ascunse sub mânecă, cât și eroul romantic de care publicului i se face milă.

Personajul interpretat de Liviu Pintileasa aduce aminte de un alt personaj cunoscut în dramaturgia română, respectiv „Cetățeanul turmentat” ori alte variațiuni ale aceleiași tipologii de om care încurcă și descurcă situații, de care râzi și care te învață metafore despre viață la care trebuie să cugeți mult. Liviu Pintileasa reușește să creeze acest personaj foarte… turmentat și să aducă încă un plus de comedie și emoție spectacolului.

Spectacolul „Vițelul de aur” de la Teatrul „Maria Filotti” Brăila a fost aplaudat și apreciat și în cadrul Săptămânii Teatrului Tânăr de la Buzău și i-a purtat pe buzoieni într-un peisaj post-revoluționar cu personaje și situații absurde, tragice și comice. Ca-n viață.

 

Vițelul de aur de Ilf și Petrov

Teatrul „Maria Filotti” Brăila

 

Regia: Radu Iacoban

Dramatizarea: Eugen Gyemant

Scenografia: Tudor Prodan

Light design: Bogdan Gheorghiu

Muzica: Aida Sosic

Asistenta de regie și mișcare scenică: Blanca Doba

 

Cu: Nicholas Cațianis Jr., Vlad Volf, Liviu Pintileasa, Narcisa Novac, Ciprian Brașoveanu, Ciprian Chiricheș, Adrian Ștefan



29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.