Winter Sleep. Sau cum arată un mare film
https://www.ziarulmetropolis.ro/winter-sleep-sau-cum-arata-un-mare-film/

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 octombrie 2014

Acestea nu aveau cum să lipsească nici din „Winter Sleep” (prezentat în cadrul „Les Filmes de Cannes a Bucarest”), însă prim-planul este ocupat de dialogurile încărcate de sensuri (dar fără preţiozitate) dintre, de altfel, puţinele personaje.

În centru se află Aydin (Haluk Bilginer), un fost actor retras în Cappadocia, regiune din Anatolia recunoscută pentru locuinţele şi reliefurile din piatră, rezultat al unor erupţii vulcanice străvechi. Aici, Aydin conduce un mic hotel, alături de sora sa (Demet Akbag) şi de soţia sa mai tânără (Melisa Sozen), şi, săptămânal, scrie câte un articol de opinie (moralizator) pentru un ziar local.

Este protagonistul-intelectual care ajunge într-un moment de criză existenţială, personaj identificabil, sub diverse forme, în toate filmele cineastului turc, de la debut, „Kasaba” (1997), şi până la capodopera recentă „Once Upon a Time in Anatolia”, care a fost privată nejustificat de Palme d`Or în 2011.

Winter Sleep, un poem al stărilor sufleteşti

Este povestea unui om egoist nevoit să se confrunte cu propriul temperament dominator şi acaparator, atât în relaţia cu soţia, sora şi angajaţii, cât şi cu cei din restrânsa comunitate. Iar Ceylan mizează în primul rând pe dialoguri în această decortificare lentă (de trei ore şi un sfert) a unui suflet suferind, arid ca peisajul stâncos, dar de o frumuseţe specială, pe care camera directorului de imagine Gokhan Tiryaki ni-l oferă privirii prin cadre largi şi picturale, cărora fragmentele de sonată la pian de Franz Schubert şi zăpada dinspre final le adaugă o tuşă elegiacă dezarmantă.

Dialogurile, care scot la suprafaţă animozităţi şi răutăţi şi care relevă lipsa afecţiunii familiale, amintesc, aşa cum s-a scris, de Bergman. La Ceylan, schimburile de replici (a căror mizanscenă testează pe alocuri o teatralitate asumată), filmate în general în convenţionalul dar, aici, extrem de practicul plan-contraplan, durează minute în şir, ceea ce permite acumularea treptată a unei tensiuni care dezvăluie fragilitatea umană (sunt remarcabile nuanţele cu care cele două actriţe şi actorul din rolul principal îşi construiesc personajele).

În aceleaşi cadre de interior, Ceylan şi directorul său de imagine apelează la o lumină gălbuie, caldă, utilizată artificial atunci când „decupează” şi învăluie chipul câte unui personaj ca pentru a-i expune suferinţa interioară. Este o privire regizorală blândă şi înţelegătoare asupra unor „suflete moarte”, care îşi fac rău gratuit, dar cărora li se oferă şansa salvării.

Ceylan exploatează bagajul istoric şi simbolic al ţinutului în care a filmat pentru a conferi poveştii sale universale o încărcătură mitică, pentru a extrage esenţa umanului dincolo de timpul istoric. „Winter Sleep” este un grandios poem vizual al stărilor sufleteşti, cum rar ne oferă cinematografia momentului.

Distribuit în România de lăudabila Asociaţie Culturală Macondo, „Winter Sleep” este programat să intre pe marile ecrane în luna ianuarie.

INFO

Kis uykusu/Winter Sleep/Somn de iarnă, Turcia, 2014

Regie: Nuri Bilge Ceylan

Distribuţie: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbag

Rating: ●●●●●

Foto din Winter Sleep – capturi film

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.