Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandra-gulea-alexandru-a-aparut-printr-un-miracol-cu-foarte-scurt-timp-inainte-de-filmare/

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său ,,Matei, copil miner”, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească ,,într-un mod concentrat” o stare a societăţii româneşti.

Un articol de |22 noiembrie 2013

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său, „Matei, copil miner“, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească „într-un mod concentrat“ o stare a societăţii româneşti.

Regizoarea Alexandra Gulea (foto dreapta), care a fost prezentă joi seară la premiera lungmetrajului „Matei, copil miner” de la Cinema Studio din Bucureşti, alături de echipa filmului, a mulţumit persoanelor cu care a lucrat la realizarea peliculei, dar şi tatălui său, Stere Gulea, şi lui Vlad Niţescu, care au susţinut-o pe parcursul creării acestui proiect cinematografic.

„Eu m-am născut puţin în cinema, având un tată cineast, deci, pentru mine, ficţiunea a fost undeva aproape. În schimb, cred că în filmul acesta, deşi nu pare, sunt elemente de documentar care joacă un rol important. În alegerea copilului era pentru mine clar că personalitatea lui o să intervină în personalitatea copilului din film, aşa că am preluat foarte mult de el. Ne-am întâlnit undeva la mijloc şi, de asemenea, locul era esenţial pentru mine, pentru că povestea se petrece la Uricani. Am lucrat în decoruri reale, am lucrat şi cu oameni de acolo”, a spus Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea l-a întâlnit pe Alexandru Czuli, cel care îl interpretează pe Matei, după ce a văzut toţi copiii din Valea Jiului. „Ne-am dus în absolut toate şcolile, în vreo 30-40 de şcoli şi ne-am uitat în fiecare clasă la copiii de vârsta respectivă. I-am chemat pe mulţi la un casting, în faţa camerei, şi Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare, el dând o probă de fapt pentru un copil care trebuia să cânte în film”, a spus aceasta.

Regizoarea a completat că, în momentul în care l-a auzit cântând, „au început să curgă lacrimile” şi şi-a spus că el este cel care trebuie să interpreteze personajul principal.

Alexandra Gulea şi semnele unui film bun

„Locul mineritului a fost un factor special, deci ştim în timpul comunismului ce forţă reprezentau minerii, dar şi după revoluţie”, a mai spus aceasta.
„Mi se părea că în Valea Jiului pot să povestesc într-un mod concentrat o stare a societăţii româneşti, datorită acestui contrast extraordinar care este acolo, între un peisaj absolut sublim şi ce au făcut oamenii. Mă refer la cum arată intervenţia umană şi de asemenea la epocile în arhitectură – pentru că e arhitectura aceasta stalinistă, cu blocurile lui Ceauşescu.
Vizual, mi se părea că se povesteşte foarte bine starea pe care eu voiam să o povestesc. Văzând filmul, este destul de lesne de înţeles de ce oamenii aceştia trebuie să plece să caute de muncă în străinătate”, a declarat Alexandra Gulea.
Alexandra Gulea Matei copil miner
Alexandru Czuli – Matei, copil miner
Pe de altă parte, regizoarea a relatat că proiectul a durat cinci ani, de la primele călătorii de documentare şi până la premiera de la Rotterdam. Alexandra Gulea a precizat că săptămâna viitoare filmul va rula la Petroşani şi la Uricani.
Matei (Alexandru Czuli) are 11 ani şi este pasionat de ştiinţele naturii. El locuieşte împreună cu bunicul lui (Remus Mărginean) în Valea Jiului. Pentru că părinţii lui sunt plecaţi la muncă în Italia, între copil şi bunic se dezvoltă o relaţie de profundă complicitate. În urma unui incident, Matei este exmatriculat din şcoală, spre disperarea bunicului care reacţionează violent.
Copilul fuge de acasă, iar peregrinările se transformă într-un traseu iniţiatic. Filmul tematizează pierderea înainte de vreme a copilăriei şi confruntarea lui Matei cu duritatea vârstei adulte, notează Mediafax.
Alexandra Gulea este regizoare, monteuză şi scenaristă. A absolvit Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts la Paris şi a studiat filmul documentar la Munich Film School. Documentarul Alexandrei Gulea „Dumnezeu la Saxofon, Dracu’ la Vioară/ God Plays Sax, the Devil Violin” a câştigat opt premii internaţionale, printre care renumitul German Short Film Prize.
Foto credit: Cinemagia, Alexandra Gulea
18
/09
/17

Breaking News, în regia Iuliei Rugină, ajunge pe marile ecrane din România din 29 septembrie. Scenariul filmului a împlinit deja 10 ani, el ar fi trebuit să fie debutul regizoarei. Unul dintre puținele lucruri care s-au păstrat din varianta inițială a poveștii e faptul că personajul principal este jurnalist. Protagoniștii filmului sunt Andi Vasluianu și Voica Oltean, o actriță care, la doar 15 ani, a impresionat juriul Festivalului de la Karlovy Vary.

16
/09
/17

Unul dintre cele mai aşteptate filme de acţiune, ,,Asasin American” marchează revenirea lui Michael Keaton pe marile ecrane şi dezvăluie, din 15 septembrie, originile unui luptător cu abilităţi unice şi motivat de răzbunare.

15
/09
/17

Docuart Fest anunță 6 zile de festival pline de proiecții, discuții și activități în cadrul celei de-a 6-a ediții a festivalului documentarului românesc, în perioada 26 septembrie - 1 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Arcub Lipscani și Teatrul Macaz.

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.