Camera groazei. E ceva putred în Danemarca
https://www.ziarulmetropolis.ro/camera-groazei-e-ceva-putred-in-danemarca/

CRONICĂ DE FILM. „Camera groazei”, un film danez cu succes la publicul din ţara sa, este un thriller care bifează corect, dar fără vervă şi originalitate, mărcile genului. Filmul lui Mikkel Norgaard se păstrează într-o zonă mainstream şi afişează o sfioşenie surprinzătoare, atât narativ, cât şi vizual.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 august 2014

Un thriller poate fi considerat bun dacă regizorul jonglează cu lejeritate cu principalele convenții ale genului, oferind publicului exact ceea ce așteaptă. Un thriller este însă excepțional dacă autorul său reevaluează cu dexteritate aceleași jaloane și oferă un produs proaspăt și surprinzător.

Promovat ca lider în box office-ul din Danemarca în 2013, „Camera groazei” (”The Keeper of Lost Causes”), în regia lui Mikkel Norgaard, se califică, la limită, doar în prima categorie.

Adaptare a unui best seller din 2007 – al unui autor danez, Jussi Adler-Olsen, aparent influențat de mult mai celebrul scriitor și jurnalist suedez Stieg Larsson -, filmul bifează – corect, dar fără vervă – o bună parte din mărcile care au consacrat genul, inclusiv cu accentele sale scandinave.

De la detectivul rebel și super-meseriaș, traumatizat de moartea unui coleg și de povara cazurilor întâlnite de-a lungul carierei, și investigația sa pe cont propriu, până la psihopatul cu intenții vindicative (și chipul terifiant) și redeschiderea unui caz vechi de dispariție (sinucidere sau crimă?) – toate sunt prezente în „Camera groazei”.

Filmul este îndatorat peliculei suedeze „The Girl with the Dragon Tattoo” (2009), și asta în primul rând pentru că ambele au același scenarist – Nikolaj Arcel.

Spre deosebire însă de antrenantul film al lui Niels Arden Oplev – după care a făcut un remake și David Fincher în 2011 -, „Camera groazei” se desfășoară într-o zonă mult mai mainstream, de unde probabil și succesul său de public.

Psihologia și traiectoria personajelor sunt previzibile, chiar și pentru tipologiile cărora le aparțin acestea. La fel și trama narativă, care păstrează până la final o cumințenie și o sfioșenie surprinzătoare pentru premisele de la care pornește. Nu lipsesc nici notele tematice scandinave – în principal mesajul, uzat, că în subteranele unei societăți dezvoltate se ascund lucruri teribile.

Nici la nivel formal filmul nu se desprinde de masa producțiilor de gen, indiferent din ce țară ar proveni ele. Predomină tonurile întunecate, imaginile insistent-explicative și unghiurile convenționale ale camerei – astfel încât spectatorul să plece de la cinema cu senzația că nu a riscat nimic intrând la film.

Distribuit de Independența Film, „Camera groazei” poate fi văzut în cinematografe din 29 august.

INFO

Camera groazei (The Keeper of Lost Causes, Danemarca, 2013)

Regia: Mikkel Nørgaard
Cu: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter

Rating: ●●○○○

Foto din „Camera groazei“ – capturi film

18
/09
/17

Breaking News, în regia Iuliei Rugină, ajunge pe marile ecrane din România din 29 septembrie. Scenariul filmului a împlinit deja 10 ani, el ar fi trebuit să fie debutul regizoarei. Unul dintre puținele lucruri care s-au păstrat din varianta inițială a poveștii e faptul că personajul principal este jurnalist. Protagoniștii filmului sunt Andi Vasluianu și Voica Oltean, o actriță care, la doar 15 ani, a impresionat juriul Festivalului de la Karlovy Vary.

16
/09
/17

Unul dintre cele mai aşteptate filme de acţiune, ,,Asasin American” marchează revenirea lui Michael Keaton pe marile ecrane şi dezvăluie, din 15 septembrie, originile unui luptător cu abilităţi unice şi motivat de răzbunare.

15
/09
/17

Docuart Fest anunță 6 zile de festival pline de proiecții, discuții și activități în cadrul celei de-a 6-a ediții a festivalului documentarului românesc, în perioada 26 septembrie - 1 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Arcub Lipscani și Teatrul Macaz.

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.