Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” – Peste 3.000 de spectatori
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-making-waves-new-romanian-cinema-peste-3-000-de-spectatori/

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.   „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York […]

Un articol de Andrada Văsii|10 decembrie 2012

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.

 

„Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York de Corina Şuteu şi Oana Radu, fostele directoare ale ICR din metropola americană. Festivalul s-a desfăşurat în perioada 29 noiembrie-5 decembrie.

„Expunerea impresionantă din presa americană (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc.) a atras peste 3.000 de spectatori la proiecţiile din acest an, vizibil mai mare faţă de ediţia din 2011. În conversaţiile de la recepţia de închidere, spectatorii, în egală măsură americani şi români din diaspora, au apreciat admirativ că această ediţie, realizată complet independent şi fără sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reuşită de pînă acum, declarîndu-şi anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013”, se arată într-un comunicat remis, sâmbătă de organizatorii festivalului.

Potrivit comunicatului, Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” s-a încheiat cu proiecţia celui mai titrat film românesc al anului, „După dealuri”, în prezenţa actriţelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan. Sala Walter Reade din cadrul Lincoln Center s-a dovedit neîncăpătoare, iar mulţi dintre cei veniţi la un bilet în plus nu au putut intra, trebuind să aştepte lansarea americană din februarie 2013. Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative şi Film Society of Lincoln Center, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat Guiding Stars Who Had Never Acted Before, se mai spune în comunicat.

 

La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) şi Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american ai filmului „După dealuri”, Julia Pacetti, publicist „Making Waves”, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, şi echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott şi Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd, Corina Şuteu, preşedinte „Making Waves”, şi Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au făcut bilanţul actualei ediţii, şi cele două protagoniste din film.

Timp de şapte zile, „Making Waves: New Romanian Cinema” a prezentat în faţa publicului new-yorkez o selecţie alcătuită din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri din cariera regizorului Alexandru Tatos, căruia festivalul i-a dedicat o retrospectivă), 4 documentare şi 7 scurtmetraje. Festivalul a debutat cu premiera new-yorkeză a filmului „Despre oameni şi melci”, în prezenţa regizorului Tudor Giurgiu şi a actorilor Monica Bârlădeanu şi Andi Vasluianu, şi a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu „Nunta de piatră” a tandemului regizoral Dan Piţa – Mircea Veroiu, în prezenţa actriţei Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia.

Totodată, prezentarea filmului „Secvenţe” a fost punctul de plecare al programului „Creative Freedom Through Cinema”, susţinut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina Şuteu şi Jakab Orsos (director al festivalului PEN World Voices) şi rezervat analizei contextului sociopolitic din România şi Ungaria, precum şi investigării relaţiei dintre domeniul artistic şi orgoliile politice. La cele două dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizuală a festivalului „Making Waves”, producătorul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoară şi curatorul György Szabó.

„Cenzura nu poate fi asemuită unui bloc unitar, nu e o listă cu lucruri pe care să le faci şi lucruri pe care să nu le faci. Nimeni nu îţi dă o listă, aşa că nu ştii ce e interzis, ceea ce creează o relaţie foarte ambiguă între artist şi Putere. Nu ştii niciodată ce vrea Sistemul de la tine”, a declarat Dan Perjovschi, care şi-a dublat discursul cu o percutantă prezentare vizuală.

„Odată cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea decidenţilor din domeniul culturii şi al artelor au fost schimbaţi. Criteriul nu a fost competenţa, ci loialitatea faţă de noua orînduire, aşa că eşalonul secund, de oameni mai puţin pregătiţi, a trecut în prim plan. Artiştii care nu devin înregimentaţi politic nu au acces la fonduri”, a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta.

„Credinţa că arta ar trebui pusă în slujba statului este una adânc înrădăcinată, iar 1989 n-a făcut decât să marcheze o pauză în această relaţie vinovată. 20 de ani sunt o perioadă suficient de mare pentru ca forţele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unică voce în cultură să se regrupeze. Faptul că România şi Ungaria urmează aceeaşi traiectorie din punctul de vedere al intersectării domeniului cultural cu cel politic nu e o coincidenţă, ci marchează finalul unei perioade de incubaţie”, a spus şi Mona Nicoară.

Pe de altă parte, printre invitaţii de la această ediţie a festivalului s-au mai numărat regizorul Radu Gabrea şi actriţa Victoria Cociaş („Trei zile până la Crăciun”), şi actriţa Anda Onesa („Duios Anastasia trecea”).

Prezentat de Romanian Film Initiative (RFI) şi Film Society of Lincoln Center (FSLC), în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Centrul Naţional al Cinematografiei, „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost susţinut financiar de Trust for Mutual Understanding, Blue Heron Foundation, artistul vizual Adrian Ghenie şi peste 300 de crowd-funders pe platforma Kickstarter.

Boardul festivalului este format din Corina Şuteu, preşedinte, Mihai Chirilov, director artistic, Scott Foundas, associate program director FSLC, şi Oana Radu, manager al festivalului.

Ca urmare a deciziei din luna august a lui Horia-Roman Patapievici de a părăsi şefia ICR Bucureşti (acesta fiind înlocuit cu Andrei Marga), Corina Şuteu şi Oana Radu au demisionat de la conducerea ICR din New York. Corina Şuteu a spus că nu doreşte să participe la „agonia instituţională”, aşa cum a calificat ea, din perspectiva experienţei sale de 20 de ani în cooperare instituţională, viitorul Institutului Cultural Român, a cărui activitate „a reuşit să sincronizeze România la caracterul conectiv al lumii moderne, doar cu ajutorul echipei Patapievici”.

 

Sursa: Mediafax

07
/02
/17

Corul „Preludiu” condus de maestru Voicu Enachescu concertează în proiectul Clasic e fantastic. Cum să înţelegem muzica. Evenimentul va avea loc duminică, 19 Februarie 2017, între orele 11:00 – 13:00, la Sala Mare a Ateneului Român.

07
/02
/17

Când tradiţia îţi rămâne străină, când te crezi demiurg, în măsură să hotărăşti soarta a milioane de oameni, poţi desfigura un oraş. Consecinţe nebănuite se întind apoi pe zeci de ani. Aşa s-a întâmplat cu Bucureştiul nostru, supus unui experiment de „sistematizare” barbară care i-a adus o tristă faimă: oraşul cu cele mai cumplite distrugeri în vreme de pace.

07
/02
/17

Într-o zi de 7 februarie Charlie Chaplin debuta în rolul care îi va aduce celebritatea, micul Vagabond - Charlot. Tot într-o zi de 7 februaraie  faimosul cuplu Stroe şi Vasilache prezenta în premieră "Bing-bang", primul film sonor realizat la Bucureşti cu o aparatură construită de inginerul roman Argani.

06
/02
/17

Dublă aniversare pe TVR 2, în această seară (6 februarie), de la ora 21.10: "Insula", de Mihail Sebastian a avut premiera în 1947, an în care s-a născut Vladimir Găitan, actor în distribuţia spectacolului. "Insula" a avut premiera acum 70 de ani, în 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.

06
/02
/17

INIȚIATIVĂ. Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu, propune, la zece ani de la înființare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în treizeci de ani. Ei au fost selectați de maeștri ai scenei românești de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

06
/02
/17

Cele peste două mii de cărți din casa mea au pornit un miting neautorizat, supărate ca de cinci zile nu am mai citit un rând, lucru care nu s-a mai întâmplat de două ori în ultimii treizeci de ani.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

06
/02
/17

După o lungă pauză, “Două loturi”, unul din cele mai premiate spectacole ale Teatrului Național din Bucureşti, va putea fi văzut din nou de spectatori, de astă dată pe scena Sălii Pictura, joi 9 și vineri 10 februarie 2017, de la ora 20.00.

06
/02
/17

Într-o zi de 6 februarie se nășteau scriitorul român Geo Bogza, cineaștii François Truffaut și Jim Sheridan și cântăreții Natalie Cole, Bob Marley, Axl Rose și Cătălin Crișan. Tot într-o zi de 6 februarie (1898) avea loc, la Paris, premiera "Poemei romane", compusa de George Enescu, pe atunci în vârstă de 16 ani.

05
/02
/17

În cadrul VAULT Festival 2017, în perioada 8-12 februarie, Atelier Studio Theatre şi Institutul Cultural Român prezintă la Londra premiera britanică a cunoscutei piese a lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”

03
/02
/17

Marele Bal al Operei din Cluj Napoca va avea loc, în acest an, pe 4 martie 2017, la un sfert de secol, de la prima ediţie. Eveniment unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică polivalentă şi gală dedicată valorii, devenit tradiţie la Cluj, Marele Bal al Operei ajunge la cea de-a XXII-a ediţie.

03
/02
/17

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Teatrul Nottara, în colaborare cu Institutul Italian de Cultură din București, prezintă miercuri, 8 februarie 2017, de la ora 19:30, în sala „George Constantin“ a Teatrului Nottara, spectacolul-lectură Dama de cupă de Gianni Spezzano, piesa câștigătoare a Concursul European de Dramaturgie PopDrama.

03
/02
/17

Teatrul Tineretului are plăcerea de a anunța cea dintâi premieră a anului 2017: Un stejar de Tim Crouch, regia Bobi Pricop. Reprezentațiile vor avea loc cu participarea extraordinară a actorilor Claudiu Bleonț și Ana Ciontea, în zilele de sâmbătă, 4 februarie, și duminică, 5 februarie, de la ora 19.00.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.